Honden in tekenfilms zijn vaak garantie op succes

Kids |
Vandaag is het de Internationale Hondendag, de dag waarop we onze trouwe viervoeters tonen hoe graag we ze zien. Het is je ongetwijfeld ook niet ontgaan dat honden nog steeds erg pup... populair blijven in tekenfilms. Proximus Pickx probeert voor deze gelegenheid het succes te verklaren van honden in tekenfilms.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Sympathieke karakters

Animatiereeksen als Paw Patrol of Puppyvriendjes ("Puppy Dog Pals") lijken verschillend, maar ze hebben één ding vaak gemeen: de verhaallijnen gaan vaak over het helpen van iemand of over het oplossen van een probleem. De makers van zulke reeksen steunen op het eeuwenoude cliché van de trouwe, behulpzame hond en kunnen zo zonder veel moeite één of meerdere sympathieke, herkenbare personages creeëren. 
 
Wanneer televisie- en filmmakers afwijken van deze premisse, gebeurt het wel eens dat kijkers afhaken. Een bekend voorbeeld is de in de animatiewereld veelgeroemde film "All Dogs Go to Heaven" uit 1989. De Amerikaanse regisseur Don Bluth probeerde met deze film een onderhoudend verhaal te brengen over de waarde van geld en liefde, maar vloog volgens veel recensenten uit de bocht door zijn hoofdpersonages niet sympathiek te maken. Het succes aan de kassa was navenant, want producent United Artists kon amper de productiekosten terugverdienen.

Herkenbaar, maar niet té

Met uitzondering van Pluto, Scooby en enkele mindere goden uit de tekenfilmwereld maken veel cartoonmakers gebruik van antropomorfisme. Ze laten dierlijke tekenfilmfiguren denken, praten en zich gedragen als mensen. Vaak dragen ze ook kleding, om de gelijkenis met de mens te benadrukken.
 
Het genre van antropomorfe, dierlijke personages is al duizenden jaren oud, denk maar aan de fabel van de schildpad en de haas. Dankzij antropomorfisme kunnen schrijvers en filmmakers hun publiek een bekend verhaal vanuit een nieuw standpunt vertellen. Een verhaal als "Finding Nemo", over het overwinnen van je grootste angsten, zou bijvoorbeeld nooit goed hebben gewerkt als de makers menselijke personages hadden gebruikt.

Marketing

We kunnen het - sommige wanhopige ouders ten spijt - helaas niet vermijden om iets te zeggen over PAW Patrol, een van de meest succesvolle televisiereeksen met honden in de hoofdrol. De reeks is zonder meer het beste voorbeeld van hoe een uitgekiende verhaallijn en een puike marketingstrategie ervoor kan zorgen dat een televisiereeks ongekend populair is bij kinderen.
 
Bij de productie van PAW Patrol zorgen de makers ervoor dat de personages van de reeks herkenbaar zijn voor jonge kinderen en dat ze altijd werken volgens een voorspelbaar verhaal. Koppel daaraan een uitgebreid gamma speelgoed waarmee kleine vingertjes urenlang zoet zijn, en je hebt een recept voor succes.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top