De klassebolides van Porsche

Nieuws | Kwaliteit en schoonheid

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het Duitse automerk Porsche staat garant voor kwaliteit. De combinatie van een groot vermogen, betrouwbaarheid en handelbaarheid maakte het merk tot een succes. En laten we niet vergeten dat de auto's ook gewoon mooi zijn. Duik mee in de geschiedenis van Porsche!

Logo mét stijgerend paard

Net als bij Ferrari staat er een stijgerend paard in het midden van het logo. Het is geïnspireerd op het wapen van de stad Stuttgart, waar de eerste Porsches werden geproduceerd. Je vindt het logo ook op de artikels van Porsche Design, dat een breed gamma aan producten uitbrengt: van zonnebrillen tot GSM's.

Auto Union

Professor Ferdinand Porsche richtte in 1931 een ingenieursbureau op voor auto's. Het bureau werkte vooral in opdracht van andere bedrijven. De belangrijkste successen waren de ontwikkeling en bouw van de Union Grand Prix racewagens en de uitwerking van een prototype van de latere Volkswagen Kever.

Het drama van de 60K10

In 1936 startte Porsche met project 60K10, een sportwagen om deel te nemen aan de wegrace Berlijn-Rome. De 60K10 was gebaseerd op de techniek van het prototype van de Kever. In 1939 was de 60K10 afgewerkt. Het resultaat was een gestroomlijnde sportwagen met een druppelvormige aluminium body. Maar dan gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten. Alle werkzaamheden van Porsche in Stuttgart werden stilgelegd.

De eersteling: 356

De eerste echte Porsche was de 356. Deze werd in 1948 vanwege de oorlog in Oostenrijk gebouwd. Ook voor de 356 werden veel onderdelen gebruikt van de Kever. Tijdens de productie werden er steeds meer VW-onderdelen vervangen door eigen onderdelen. De 356 kende een ontwikkeling in verschillende series en modellen (cabriolet, coupe, ...). De auto werd op de markt gebracht door de zoon van Ferdinand, Ferry.

911: te veel luxe?

In september 1963 werd de opvolger van de 356 voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt: de 901. Die typebenaming werd later veranderd in 911 omdat de Franse automobielfabrikant Peugeot de rechten bezat op benamingen met drie cijfers en een nul in het midden. De 901 werd door de bestaande klantenkring niet direct met enthousiasme ontvangen. Hij zou niet bij het imago van Porsch passen: te groot, te krachtig en te luxe... De 911 wordt nog steeds geproduceerd en ontwikkeld.

912 als toegeving

In een poging de oude klantenkring niet te verliezen maakte Porsche de 912. De 912 ligt meer in de lijn van de 356, met dezelfde motor en ongeveer hetzelfde prijskaartje. Uiterlijk is de wagen bijna niet te onderscheiden van de 911.

914

Met de 914 wilden de ontwerpers een model bouwen dat kon dienen als instap in de sportklasse. Met exclusieve ideeën, maar zonder hoge prijs. Later werden wel exclusievere varianten op de markt gebracht. Het model werd goed verkocht in Noord-Amerika. Het model had een ruime binnenruimte, dubbele bagagevoorziening en geweldige wegligging.

924

In 1975 verscheen, alweer in samenwerking met VW, de Porsche 924. De 924 zag er vlot gelijnd uit en was uitgerust met een twee liter Audi viercilinder motor. De samenwerking met VW was ook dan een succes, ruim 110.000 exemplaren werden verkocht tot 1985.

Auto van het jaar 928

In 1977 vond er een kleine huisrevolutie plaats bij Porsche met het verschijnen van de zeer futuristisch vormgegeven Porsche 928. De 928 kreeg een voorin geplaatste 4.5 liter V8 motor, ontworpen door Porsche. De 928 werd in 1978 uitgeroepen tot "Auto van het jaar", uitzonderlijk voor een peperdure auto uit het topklassesegment. Pas in 1995 stopte Porsche met de 928, waardoor het na de 911 het langst lopende model werd.

Jacky Ickx aan het stuur

De begin jaren tachtig van de vorige eeuw waren voor Porsche een hoogtepunt. Er waren drie verschillende aparte productielijnen: de 911, 928 en de 924. Tegelijkertijd werden grote successen geboekt in de autosport. Porsche behaalde onder andere overwinningen in de 24 uur van Le Mans. Onze landgenoot Jacky Ickx behaalde vier overwinningen in Le Mans met de Porsche 956.

Instapmodel 944

De 944 wordt beschouwd als de opvolger van de smallere en lichtere 924. De 944 was een sterk gefacelifte versie: moderner, betrouwbaarder en sneller. De wagen kwam voort uit de samenwerking met Audi. Het instapmodel was een enorm succes in de jaren '80.

Supercar 959

Met de 959 haalt Porsche ook in Parijs-Dakar een overwinning. Als personenwagen was de 959 een van de eerste auto's waar men het begrip Supercar op toepaste. De auto had een permanente vierwielaandrijving en was de eerste productiewagen met zes (handgeschakelde) versnellingen. De 959 was een sportauto die elke dag gebruikt kon worden, met een topsnelheid van 315 km/uur en met de meest technische hoogstandjes.

Porsche 911 Type 964

Na het type G en 930 lanceert Porsche alweer een nieuw type van de 911 in 1988. De stijl van de oude 911 met de kenmerkende lichten wordt behouden.

968

De 968 was dan weer de opvolger van de 944. Het model kreeg een viercilinder als krachtbron: zonder turbocompressor, maar met verfijnde ademhaling dankzij de welbekende multikleppentechniek. De 968 had een enorme trekkracht.

Porsche 911 Type 996

Voor veel Porschefans is het type 993 de laatste 'echte' 911 met zijn zes cylinder motor. De 996 bewaart de filosofie van de 911, maar plaatst een nieuwe motor (3.4 liter en 300 pk). Ook de buitenkant verschilt lichtjes. Gedaan met de ronde lampen die geïntegreerd zijn in de vleugels en ook de typische achterkant met daarin de inscriptie Porsche verdwijnt. Momenteel is er alweer een type 997 op de markt.

Traditionele Boxster

De eerste Boxster werd eind 1997 geintroduceerd. De naam 'Boxster' is afgeleid van de samentrekking van boxer en speedster. Met dit model wou Porsche terug een stap dichter bij de Porsche 911-traditie komen (6-cilinder boxermotor, achterwielaandrijving en heel wat PK's onder de motorkap). Er was immers heel wat kritiek gerezen op de niet boxer-modellen met voorin geplaatste motor (928, 924, 944 en later de Porsche 968). De Boxster kende een onverhoopt succes.

Kaskraker Cayenne

In 2000 verraste Porsche vriend en vijand met Cayenne. De SUV wordt in samenwerking met VW ontwikkeld en is een kaskraker van jewelste. In ons land is de Cayenne jarenlang het best verkochte model geweest. De Cayenne is een hoge, grote auto met een robuust uiterlijk. Eind 2006 werd de Cayenne gefacelift en in januari 2008 rolde het 200.000ste exemplaar van de productieband.

Carrera GT

Toen Porsche de Carrera GT in 2000 voor het eerst aan het publiek toonde, waren de reacties dolenthousiast. De auto zit dan ook boordevol techniek, met veel vermogen en een echte Porsche-uitstraling. Nieuw voor Porsche was de V10-motor (612 pk bij 8.000 toeren per minuut) onder de kap. De V10-motor was een in het geheim gebouwde motor voor het Footwork formule-1 team in 1992.

Cayman

De Porsche Cayman werd in het najaar van 2005 geïntroduceerd. In de eerste plaats moest de Cayman het gat tussen de Porsche Boxster en Porsche 911 opvullen. In feite is de Cayman een coupémodel. Een uiterlijk verschil tussen de Cayman en Boxster is niet alleen het vaste dak (met achterklep) van de Cayman. De modellen onderscheiden zich ook door een andere voorbumper en luchtinlaten aan de zijkant van de carrosserie.

Panamera

Het nieuwste model van Porsche wordt in 2009 voorgesteld. De Panamera is een 911-model met vier deuren. Het moet een concurrent worden van de Mercedes CLS en de Aston Martin Rapide. De wagen heeft vooraan wat weg van de 911, het grote verschil is dat de motor vooraan in plaats van achteraan zit. Waarschijnlijk zal er ook een hybrideversie van de wagen op de markt komen.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top