10 Boeing 787 Dreamliner-weetjes

Nieuws | Na een vertraging van 3 jaar heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing maandag zijn eerste 787 Dreamliner afgeleverd aan de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA). Op 11 november zal de eerste 787 worden ingezet op de binnenlandse route tussen Tokio en Okayama-Hiroshima. Daarna zal het toestel ingelegd worden op de lijn Tokio-Frankfurt. Maar wat maakt deze mastodont nu net zo speciaal? Zou het te maken hebben met het feit dat de Boeing 787 Dreamliner de grootste ramen heeft van alle vlieg

Door Pickx

Deel dit nieuws

Na een vertraging van 3 jaar heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing maandag zijn eerste 787 Dreamliner afgeleverd aan de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA). Op 11 november zal de eerste 787 worden ingezet op de binnenlandse route tussen Tokio en Okayama-Hiroshima. Daarna zal het toestel ingelegd worden op de lijn Tokio-Frankfurt. Maar wat maakt deze mastodont nu net zo speciaal? Zou het te maken hebben met het feit dat de Boeing 787 Dreamliner de grootste ramen heeft van alle vliegtuigen? De ramen van de 787 meten 27 bij 47 centimeter. Hieronder nog een aantal andere redenen waarom de Dreamliner het passagiersvliegtuig aller passagiersvliegtuigen is.

Zelfdimmende ramen

In de ramen van de Boeing 787 zit een zelfdimmend mechanisme, die de ‘ouderwetse’ blinden vervangen. Je kan ook zelf op een knopje drukken zodat het glas donkerder wordt. Hierdoor kan er zelfs bij fel zonlicht ingeslapen worden.

Bredere gangpaden en meer beenruimte

De Dreamliner biedt bredere vliegstoelen en gangpaden dan elk ander vergelijkbaar model in zijn segment. De totale doorsnede van de zitruimte bedraagt nu 5,74 meter. Wanneer passagiers het vliegtuig binnen komen, worden ze verwelkomd in een ruimere entree met omhoog reikende ribbogen die het gezichtspunt naar boven sturen. Dit versterkt de ruimtelijke ervaring.

Gunstigere luchtdruk en vochtigheidsgraad

De gebruikte composieten zijn niet alleen lichter dan metaal, ze zijn ook sterker en hebben (vanzelfsprekend) geen last van roest. Hierdoor is het mogelijk de cabinedruk en de luchtvochtigheid op te voeren. Dit moet voor reizigers leiden tot een aangenamer klimaat op grote hoogte (geen droge neus en keel meer).

Zuiniger dan alle andere toestellen

De Boeing 787 Dreamliner is 20 procent zuiniger dan alle andere vliegtuigen. De reden hiervoor is dat het toestel van lichte materialen gemaakt is. Koolstofvezel is hoogwaardig materiaal dat sterk en licht is. Het is de eerste keer dat een passagierstoestel bijna geheel uit koolstofvezel gemaakt is.

Nieuwe LED-lampen

Boeing komt ook met nieuwe LED-lampen, die het toestel in verschillende kleuren kunnen verlichten (128 variaties), naar gelang de stemming en het moment van de dag.

Grotere bagagebakken

De Dreamliner krijgt grotere bagagebakken die makkelijker omlaag komen voor het wegbergen van bagage. De bagagebakken zijn zo geplaatst dat ze in gesloten toestand een ombelemmerd zicht bieden op het interieur. Het zullen de grootste bagagebakken zijn van alle vliegtuigtypes, met meer dan genoeg ruimte per zitplaats voor een tas of koffer van 28x40x55 cm. De Dreamliner zal in totaal 5400 kubieke voet bagage kunnen vervoeren (153 m³).

Moderne audio- en video apparatuur en internettoegang

Het interieur van de Boeing 787 is voorzien van de modernste audio- en video apparatuur en internettoegang. Samen met nieuwe menu’s voor de aan boord opgediende maaltijden en het speciaal getrainde cabinepersoneel moet dit zorgen voor een totaal nieuwe standaard voor lange afstandsvluchten.

Minder turbulentie

Ook onderweg zorgen de modernste technieken ervoor dat turbulentie wordt opgevangen. De reden hiervoor is dat er vooral met elektrische in plaats van met pneumatische systemen wordt gewerkt. Door deze maatregel worden maar liefst veertig kilometer aan kabels en draden bespaard.

Nu al een verkoopsucces

De Boeing 787, die in drie versie op de markt komt, gaande van ongeveer 220 tot 300 stoelen, is nu al een verkoopsucces. Nog voordat er ook maar één exemplaar heeft gevlogen, zijn er al bijna 700 stuks van besteld. De Dreamliner kent daarmee de meest succesvolle start ooit voor een nieuw civiel vliegtuig. De eerste Boeing 787 Dreamliner werd intussen geleverd aan Japan All Nippon Airways. Vanaf 2013 wil Boeing 10 vliegtuigen per maand bouwen. Nu ligt de productie op 2,5 vliegtuigen per maand.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top