Lamborghini Aventador: een wilde stier

Nieuws | De Aventador is de nieuwste luxewagen van Lamborghini. Het is de krachtigste in serie geproduceerde wagen van de Italiaanse fabrikant. Zoals gebruikelijk bij Lamborghini draagt de nieuwe bolide de naam van een stier. Aventador stierf tijdens een stierengevecht in Zaragoza in 1993. Het dier toonde een ongekende moed. Het gevecht bleef in de annalen. De nieuwe Lamborghini is de opvolger van de mythische Murciélago. Hij is nog krachtiger, agressiever en robuuster dan z'n voorganger. De Lamborghini Aventador d

Door Pickx

Deel dit nieuws

De Aventador is de nieuwste luxewagen van Lamborghini. Het is de krachtigste in serie geproduceerde wagen van de Italiaanse fabrikant. Zoals gebruikelijk bij Lamborghini draagt de nieuwe bolide de naam van een stier. Aventador stierf tijdens een stierengevecht in Zaragoza in 1993. Het dier toonde een ongekende moed. Het gevecht bleef in de annalen.
De nieuwe Lamborghini is de opvolger van de mythische Murciélago. Hij is nog krachtiger, agressiever en robuuster dan z'n voorganger. De Lamborghini Aventador draagt goed zijn naam en mag bovenaan de hiërarchie van de huidige supercars staan.

Een gespierd design

Elke Lamborghini is een kunstwerk, een agressieve schoonheid en een toonbeeld van aerodynamica. De Aventador, met zijn gespierde proporties, zijn scherpe lijnen en precieze oppervlakken, is geen uitzondering op de regel.
De Lamborghini Aventador LP700-4 presenteert eigenlijk een ongeëvenaarde designprecisie. De ontwerpers van het Centro Stile Lamborghini in Sant'Agata Bolognese hebben een nieuwe geometrie aan het dakvlak gegeven. Het interieur biedt meer ruimte voor passagiers, terwijl het de lijnen van het voorste deel lichter maakt. Het doel daarrvan is om nog een betere luchtweerstandscoëfficiënt verkrijgen. Zo blijft Lamborghini ook trouw aan zijn filosofie: 'de vorm volgt de functie'.

Een opmerkelijk vermogen

De Aventador is eerst en vooral een motor. De 6,5-liter V12 ligt onder een glazen dak aan de achterzijde van de supercar. Hij levert 700 pk aan 8250 tpm. De Lamborghini beschikt ook over een koppelmotor van 690 Nm die op 5500 tpm draait. Die gaat gepaard met een gloednieuwe ISR-transmissie (Independent Shifting Rods). Met deze versnelling springt de Aventador van 0 tot 100 km /u in amper 2,9 seconden! Z'n topsnelheid? 350 km/u ... .

Vierwielaandrijving

De Aventador beschikt over een verbeterde vierwielaandrijving die gebruik maakt van een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling en een gerobotiseerde versnellingsbak die in 50 milliseconden van versnelling kan wisselen. De ISR-bak telt zeven versnellingen. De wagen heeft ook drie rijmodi: de stand 'Strada' is bedoeld voor dagelijks gebruik, en vervolgens zijn er de circuitmodi  'Sport' en 'Corsa'. De Corsamodus bevat de 'Launch Control', een Automatic Traction Control die voor een maximale acceleratie zorgt vanuit een staande start.

Technologie 'Pushrod'

De schokdempers werden horizontaal gemonteerd onder de voorruit aan de voorkant en langs de achterste motor. Ze zijn uitgerust met de 'Pushrod'-technologie, die de demping van de richting helpt te scheiden. Enerzijds maakt dit de richting lichter en nauwkeuriger, en anderzijds, omdat ze rechtstreeks aangesloten zijn op het chassis, veroorzaken de schokdempers minder schokken en minder beweging. De auto is stabieler en draait nog meer plat in de bochten. Lamborghini heeft ook zijn supercar uitgerust met een hydraulisch hefsysteem op de vooras, dat de voorkant van de auto met 40 mm verhoogt. Praktisch als je de garage uitrijdt.

Cockpit uit koolstofvezel

Het grootste deel van de Aventador bestaat uit 'carbon fiber', koolstofvezel dus. De veiligheidscel is volledig gerealiseerd in dit materiaal. Om de verschillende onderdelen te maken, heeft Lamborghini binnenin alle methoden geschikt voor koolstofvezel gebruikt: pre-impregnering, weven, gieten onder druk, ... . Door het gebruik van koolstofvezel werd gewicht uitgespaard ten opzichte van zijn voorganger. Het leeggewicht van de Aventador is 1575 kg, dat is 90 kg minder dan de Murciélago.

Indrukwekkende afmetingen

De Lamborghini Aventador is 4,78 m lang, 2,26 m breed, spiegels inbegrepen, en 1,136 m hoog. De supercar lijkt nog breder door de afstand tussen de luchtinlaten en de lichten.
Net zoals de Murciélago heeft de nieuwe Lamborghini een elektronische beheer van de functie om via de buitentemperatuur en -lucht de motor af te koelen. Dit zorgt ook voor een optimale aerodynamica.

Minder CO2-uitstoot

De nieuwe Lamborghini verbruikt 20 % minder dan zijn voorganger. De motor weegt 18 kilo lichter dan de V12 van de Murciélago en is ook veel zuiniger. Volgens de gegevens van de Italiaanse fabrikant verbruikt de Lamborghini Aventador gemiddeld 20 % minder CO2 dan zijn voorganger. Dit vermindert ook de voetafdruk van de sportwagen tot 398 gram per kilometer. Maar dat is nog schandalig hoog en met z'n 17,2 l/100 km zijn we heel ver verwijderd van een groene sportwagen ... .

Boordevol hightech

De nieuwe Lamborghini heeft natuurlijk vleugeldeuren, kwestie van indruk te maken als je in- of uitstapt. In het interieur heerst een hightechsfeer geïnspireerd door moderne vliegtuigen, met bijvoorbeeld een tft-lcd-scherm. Het interieur is ook verkrijgbaar in twee gecontracteerde kleuren: 'Elegant' en 'Sportivo'.

Een duizelingwekkende prijs

De Lamborghini Aventador kost meer dan 255.000 euro. Voeg er een paar opties aan toe en de belastingen en de supercar haalt meer dan 300.000 euro. Zelfs aan zo'n hoge prijs heeft de Italiaanse bolide veel succes. De eerste modellen werden allemaal verkocht! Tussen 600 en 700 Aventadors werden al besteld, dit is voor Lamborghini al gemakkelijk een jaar productie. De eerste leveringen? Die worden verwacht tegen het einde van de zomer 2011.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top