Iedereen opzij voor The Beast van Obama!

Nieuws | Airforce 1 is veruit het bekendste vervoermiddel van de Amerikaanse president maar vergeet de rest van de vloot niet. De presidentiële limousine bijvoorbeeld blinkt uit op haast alle vlakken, ook al is het een ongeschreven wet dat het een Amerikaanse bak moet zijn. Momenteel moet president Obama het stellen met een Cadillac met sterke GMC-invloeden. De Cadillac One, de Limo One, noem hem zoals je wilt, wij verkiezen… The Beast.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Airforce 1 is veruit het bekendste vervoermiddel van de Amerikaanse president maar vergeet de rest van de vloot niet. De presidentiële limousine bijvoorbeeld blinkt uit op haast alle vlakken, ook al is het een ongeschreven wet dat het een Amerikaanse bak moet zijn. Momenteel moet president Obama het stellen met een Cadillac met sterke GMC-invloeden. De Cadillac One, de Limo One, noem hem zoals je wilt, wij verkiezen… The Beast.

Fatale helling

Ondanks het feit dat The Beast eigenlijk een samenraapsel is van verschillende Cadillacs, kost hij toch ettelijke honderdduizenden dollars. En zelfs dat verzekert geen perfectie. Dat werd twee maanden geleden pijnlijk duidelijk toen Obama op bezoek was in Ierland en de limo vast kwam te zitten op een simpele helling. Blijkbaar was de wielbasis te groot voor de uitrit, waardoor het voertuig gesleept moest worden. Awkward…

Zuinig?

Hmmm. Amerikaanse limousine, dat staat niet meteen synoniem voor ecologisch verantwoord rijden. De 4,5 ton zware wagen verbruikt een gezonde 30 liter per 100 kilometer, ongeveer evenveel dus als een vrachtwagen van ongeveer 40 ton. Tot daar de ecologische voetafdruk van het Witte Huis.

Overdosis afkortingen

Tijd voor enkele dure afkortingen. De president belt niet zomaar eventjes vanuit The Beast naar buitenlandse staatshoofden. Helemaal niet. Daarvoor schakelt hij de LCP in die bemand wordt door de WHCA. Anders gezegd: de Limousine Control Package die bestuurd wordt door de White House Communication Agency. Telkens wanneer inzittenden de buitenwereld willen bereiken, maken ze eerst verbinding met een vrachtwagen aan het einde van het konvooi (de WHCA Roadrunner genaamd) die elke vorm van communicatie na controle doorschakelt. Nu we het toch over afkortingen hebben: in vakjargon heet dit C2'en, oftewel: command and control.

Boem!

Bermbommetje, meer is er niet nodig om The Beast weg te vagen. Denk jij dan. De wagen is rondom bekleed met een 12 centimeter dikke staal/aluminium/titanium-legering terwijl de kevlarbanden nog tientallen kilometers lang meegaan, zelfs nadat ze doorzeefd zijn. De benzinetank van de 6,5 liter dieselmotor is binnenin bekleed met een speciaal soort schuim waardoor de brandstof niet ontploft wanneer het rechtstreeks geraakt wordt. Alleen de zijruit aan de chauffeurszijde gaat (9 centimeter) open, zodat de CIA-agent achter het stuur kan overleggen met zijn collega's. Maar er is meer…

Nog meer verdediging

Je mag roepen wat je wilt naar de limo, Obama zal er geen letter van verstaan. De enige manier om rechtstreeks te communiceren met de omgeving, is via een microfoon. Verder dringt er geen gas binnen in de cabine en is er een aparte zuurstof- en bloedvoorraad voorzien in de kofferruimte in geval van een chemische aanval.

Auto vecht terug

Stel, je nadert net iets te dicht. Dan vuurt de CIA-agent in de wagen toch gewoon wat traangas af? En als dat niet volstaat, heeft hij infrarode rookgranaten in voorraad. Nadat de granaten afgevuurd zijn, vindt de chauffeur feilloos zijn weg dankzij de nachtkijkers die standaard voorhanden zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de vuurwapens van de beveiligingsagenten.

Kogelvrij glas

Cadillac is best een grappig merk. Ze hebben de opbouw van de wagen bewust rechter gezet "om de president meer van het zonlicht te laten genieten". En tegelijk vervangen ze de ruiten door kogelvrij glas dat zo dik is dat er geen zonlicht doorheen kan dringen! Binnenin de wagen hangen overal halogeenlampen zodat de inzittenden onderweg toch iets zien. Eventjes de raampjes naar beneden draaien? Vergeet dat maar.

Eén zwak puntje

Dat The Beast het niet op een steile helling voorzien heeft, wisten we al. Maar ook de topsnelheid kan beter. De 6.5 liter dieselmotor perst er namelijk een topsnelheid uit van een schamele 95 km/u. Dat kan véél beter, zeker wanneer er ondertussen wagens als de Marauder op de markt zijn. Toch blijft het één miezerig zwak puntje op een verder vlekkeloos rijparcours.

Anoniem ritje?

Vergeet het maar! Wanneer president Obama per limo naar de bakker wil gaan in Washington D.C., wordt hij vergezeld door minstens 44 andere voertuigen, van gemotoriseerde politie, wagens voor veiligheidsagenten tot zelfs een mobiel communicatiestation. 'Eventjes' het Witte Huis verlaten wordt op die manier een ware processie van Echternach.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top