Dé sportwagens van 2010

Nieuws | Dé sportwagens van 2010

Door Pickx

Deel dit nieuws

In tijden van crisis is het altijd de verkoop van dure luxeproducten die het eerst keldert. Op de automarkt hebben we het voorbije jaar dan ook een duidelijke verschuiving gezien richting kleine, zuinige stadswagentjes. Maar wie denkt dat de autoconstructeurs hun sportieve modellen op de lange baan hebben geschoven, heeft het mis. Ook voor 2010 staan weer tientallen spannende sportwagens op de agenda. De meest veelbelovende exemplaren hebben we hier opgelijst.

Porsche Boxster Spyder: Lichtgewicht

We kunnen het niet over sportwagens hebben zonder Porsche te vermelden. Naast de 911 Sport Classic, waarover we eerder al schreven, heeft de specialist uit Stuttgart ook een nieuwe variant van zijn kleinste model in de steigers staan. De Boxster Spyder (met piepklein canvasdakje) zal 80 kg minder wegen dan de gelijk gemotoriseerde ‘S’-versie. Uit de bekende boxer-zescilinder haalt hij echter wel 10 pk meer (320 pk in totaal), wat moet zorgen voor een spurt naar 100 km/h in 4,8 seconden en een topsnelheid (in open toestand) van 267 km/h.

Veritas RS III: Exclusief

De Veritas RS III brengt hulde aan de minimalistische filosofie van weleer, toen sportwagens vooral zo licht mogelijk moesten zijn en daarvoor alle overbodige ballast overboord gooiden. Daarom heeft de Veritas geen dak, deuren of voorruit. Wat krijg je dan wél voor je 342.000 euro? Een V10 met 507 pk (bekend uit BMW’s M5 en M6), een nul-tot-hondertijd van 3,2 seconden en een top van 347 km/h. Maar vooral een uiterst exclusieve ‘supercar’, want van de RS III worden maar dertig stuks gebouwd. Snel zijn is de boodschap!

Audi R8 Spyder: Haardroger

Toen Audi in 2006 met de R8 op de proppen kwam, werd de autowereld met verstomming geslagen. Een supercar even snel als een Ferrari, maar zo veel beschaafder! Zowel op het circuit als tijdens de dagelijkse pendelritten stond de R8 zijn mannetje. En binnenkort ook op de Mediterrane boulevards, want Audi plant een open Spyder-versie. Voorlopig komt die er enkel met de bekende V10-motor achterin, die nog steeds 525 pk levert en de Spyder een topsnelheid van 313 km/h bezorgt. De ideale haardroger dus voor je zorgvuldig gestileerde kapsel.

Renault Mégane RS: In balans

In de wereld van de betaalbare en praktische sportwagens heerst momenteel Fords Focus RS, met 305 pk voor slechts 32.900 euro. Daar moet de Renault Mégane RS vanaf volgend jaar verandering in brengen. De ingenieurs van RenaultSport wisten de tweeliter-turbomotor van de hatchback op te kietelen tot 250 pk. Daarmee sprint de kanariegele bolide in 6,1 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 250 km/h. Maar waarmee de Mégane RS écht moet scoren, is de gebalanceerde chassisafstelling waarmee RenaultSport zo beroemd is geworden als ‘hot hatch’-specialist.

Volkswagen: de 'R' van Race

Ook Volkswagen wil volgend jaar zwaar uitpakken in de ‘hot hatch’-klasse. Naast de al zeer sportieve - en uitmuntende - Golf GTI (210 pk) en Scirocco TSI (200 pk), lanceert de autobouwer uit Wolfsburg in 2010 ook R-versies van beide modellen. Ze krijgen allebei het 2.0 TFSI-blok uit de Audi S3 onder de motorkap. In de Scirocco R produceert dat 265 pk, goed voor een acceleratie naar 100 km/h in 6,5 seconden. De Golf R doet daar nog een volle seconde minder lang over, dankzij een surplus van 5 pk en een lager gewicht.

McLaren MP4-12C: Driver's car

Na een zijstapje met Mercedes in de vorm van de SLR (2004) is McLaren weer klaar voor het echte werk. De nieuwe bolide met de weinig sexy naam ‘MP4-12C’ is de spirituele opvolger van de McLaren F1 (1992), volgens velen nog steeds de beste sportwagen aller tijden. Ook de nieuweling mikt hoog: dit moet volgens McLaren niets minder dan de ultieme ‘driver’s car’ worden. Een V8 met “ongeveer 600 pk” drijft de achterwielen aan via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, de Formule 1-technologie er rond doet de rest.

Lexus LF-A: F1-DNA

Moederhuis Toyota mag dan stoppen met Formule 1, de invloeden ervan in de Lexus LF-A zijn onmiskenbaar. De ingenieurs hebben er zelfs bewust voor gezorgd dat de V10 met 560 pk aan 9000 toeren per minuut net als een snerpende F1-motor klinkt. Vanuit stilstand bereikt de LF-A 100 km/h in 3,7 seconden en hij kan doorgaan tot 325 km/h. Het is nu al zeker: de 500 geplande LF-A’s worden een echt hebbeding voor miljonairs, ondanks een prijskaartje van 325.000 euro. Waar anders vind je immers drie in een driehoek geplaatste uitlaatpijpjes?

BMW M3 GTS: Hardcore

De M3 was al de meest potente sportsedan ter wereld, maar dat was voor BMW’s Motorsportafdeling niet voldoende. Geïnspireerd door de GT4-races gooiden ze kuipstoeltjes, zespuntsgordels en een rolkooi in de M3, terwijl ze in één beweging ook de achterbank, airco en radio eruit sloopten. Het leverde een gewichtsbesparing op van 165 kg, terwijl de V8 opgedreven werd tot 456 pk. Wat blits spoilerwerk in koolstofvezel moet voor de nodige stabiliteit zorgen. De M3 GTS wordt leverbaar in de zomer van 2010 voor ongeveer 115.000 euro.

Abarth 695 'Tributo Ferrari': Bijna echt

Drie redenen waarom de Ferrari 458 Italia, volgens velen waarschijnlijk dé sportwagen van 2010, niet de eer krijgt dit overzicht af te sluiten: (1) elke serieuze autofanaat kent hem al maanden, (2) we hebben hem immers al eens besproken, en (3) de kleine Abarth 695 ‘Tributo Ferrari’ oogt veel sympathieker. De looks van een (stoer) lieveheersbeestje, maar de prestaties van een sportwagen: deze Fiat 500 in camouflage heeft meer dan 180 pk aan boord! Bovendien hebben Ferrari’s technici zelf het onderstel onder handen genomen. Bijna een échte Ferrari dus, voor (minder dan?) 30.000 euro…

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top