De meest beruchte vliegtuigen ter wereld

Nieuws | De meest beruchte vliegtuigen ter wereld

Door Pickx

Deel dit nieuws

Op 17 december 2009 is het precies 106 jaar geleden dat de broers Wilbur en Orville Wright met hun “Flyer” voor de eerste keer in de geschiedenis een gemotoriseerde vlucht maakten. Sindsdien hebben vliegtuigen en de vliegtuigindustrie een enorme evolutie meegemaakt. Wij kijken even aan boord van enkele opmerkelijke vliegtuigen. Ontdek dus snel wat het grootste, zwaarste, duurste en meest dodelijke vliegtuig ter wereld is.

Het kleinste straalvliegtuig

De zelfgebouwde Bede BD-5J Microjet van Juan Jimenez uit Puerto Rico staat geregistreerd als het kleinste straalvliegtuig ter wereld. Het meet 3,7 meter lang en heeft een vleugelbreedte van 5,9 meter. Het weegt niet meer dan 162 kilogram en kan 483 km per uur vliegen.

Het eerste jetliner-succes

De Boeing 707 is het eerste succesvolle commerciële passagiersvliegtuig. Doorheen de jaren zijn het basisontwerp en de prestaties van de 707 nauwelijks gewijzigd. Vrijwel elk vliegtuig dat vandaag in de lucht hangt, concurreert qua ontwerp in grote lijnen met Boeing. Het maximum gewicht van de Boeing 707 is ruim 112 ton, goed voor 183 passagiers.

De meest dodelijke

De Boeing 747-vliegtuigen hebben meer dan 3,5 miljard passagiers vervoerd, het equivalent van meer dan de helft van de wereldbevolking. Tegen eind 2005 waren 1.365 747s verkocht aan 80 verschillende klanten. De Boeing 747, vaak Jumbo Jet genoemd, is na de Airbus A380 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig heeft vier motoren en aan boord is er plaats voor maximum 490 passagiers. Leeg weegt het vliegtuig 169.480 kilogram. Twee Boeing 747-vliegtuigen botsten in maart 1977 op Tenerife op het vliegveld Los Rodeos op elkaar. Bij deze ramp kwamen 583 mensen om, de ergste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis.

Het populairste gevechtsvliegtuig

De Lockheed Martin F-16 is zonder twijfel het populairste vechtersvliegtuig van de wereld. In totaal zijn er meer dan 4.400 van gebouwd voor de luchtmacht van in totaal meer dan 25 landen. Het typische kenmerk van deze F-16 is het ‘fly-by-wire’-controlesysteem, dat voor het eerst op dit type vliegtuig geïntroduceerd werd. Dit levert een ongeziene manoeuvreerbaarheid op. De maximum snelheid van de Lockheed Martin F-16 is 1.500 MPU (mijl per uur). De maximum hoogte is 50.000 voet.

De meest prestigieuze

De Concorde was het prestigeproject van de Britse en Franse regeringen. Er zijn slechts 20 toestellen van gebouwd, waaronder vier prototypes. Het vliegtuig vloog veertig jaar geleden voor het eerst en maakte zijn laatste vlucht op 24 oktober 2003. Hoewel de Concorde het voor een zakenman mogelijk maakte op één dag naar New York te vliegen, daar zaken te doen en dezelfde dag nog terug te keren, vonden veel reizigers het toch te duur: een retourtje Londen-New York kostte 11.000 euro. De Concorde was een van de weinige passagiersvliegtuigen die straalmotoren met naverbranders aan boord had ter vergroting van de opwaartse kracht. Ook de kenmerkende deltavleugel was ongebruikelijk voor een passagiersvliegtuig.

Het snelste vliegtuig

Het snelste vliegtuig is niet de Lockheed SR71 genaamd Blackbird. De X-15 gaat ruim dubbel zo hard. Als eerste bemande vliegtuig overschreed de X-15 de 100-km-hoogtegrens in 1963, met piloot Joe Walker. Aangedreven door een raketmotor, haalde de X-15 een snelheid van 7.274 kilometer per uur en ook dat was een record. Het X-15 raketvliegtuig was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van USAF/NASA. In totaal zijn er drie exemplaren gebouwd, die tezamen bijna 200 vluchten uitvoerden.

Het duurste vliegtuig

De B-2 Spirit is een Amerikaanse stealth bommenwerper voor intercontinentale afstanden. Het toestel is in staat zowel conventionele als nucleaire wapens af te werpen. Met een prijskaartje van 1,9 miljard dollar is het meteen ook het allerduurste vliegtuig. De B-2 bemanning bestaat uit twee personen die dezelfde taken (vlieger/radar-navigator) hebben zodat ze elkaar tijdens een missie kunnen oplossen.

Zwaargewicht

Met een maximum gewicht van 640 ton is de An-225 ‘s werelds zwaarste en grootste vliegtuig. De Hughes H-4 Hercules had een grotere spanwijdte en was hoger, maar was opmerkelijk korter en dankzij het gebruik van materialen ook stukken lichter. De An-255 is commercieel beschikbaar voor het vervoer van elk oversized object, dankzij de uitzonderlijke grootte van z’n vrachtruim. Momenteel is er maar één vliegtuig in actieve dienst, maar een tweede vliegtuig wordt opgeknapt en treedt naar verwachting tond 2010 in dienst. De Antonov 225 oorspronkelijk bedoeld om de Sovjetversie van de Space Shuttle te vervoeren.

Het kleinste vliegtuig

We eindigen piepklein: de Cri-cri is het kleinste twin-engine vliegtuig ter wereld en heeft een draagwijdte van 16 voet, weeg 158 pond (zonder piloot), en heeft twee motoren aan boord van 15 pk. De topsnelheid bedraagt 12O MPU en het vliegtuig heeft een range van 310 mijl.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top