Wie rijden het best: mannen of vrouwen?

Nieuws | Wie rijden het best: mannen of vrouwen?

Door Pickx

Deel dit nieuws

Vrouwen kunnen niet parkeren. Mannen zijn bumperklevers. Vrouwen weten niets van auto’s. Mannen met een dikke wagen hebben iets te compenseren. Clichés zijn er genoeg over hoe beide geslachten met autorijden omgaan. Maar wat is waar en wat is mythe? Tijd om de wetenschap erbij te roepen en deze strijd der seksen voorgoed te beslechten.

Parkeren

Laten we beginnen met het grootste cliché van alle: vrouwen kunnen niet parkeren. De Ruhr-universiteit van Bochum (Duitsland) vroeg een groep testpersonen om een auto in een smalle parkeerplaats te stallen - zowel voorwaarts, achterwaarts als parallel aan de weg. Vrouwen deden er gemiddeld 20 seconden langer over dan mannen en plaatsten de auto bovendien minder recht en centraal in de vrije ruimte. Volgens de (vrouwelijke) onderzoekster die het experiment leidde, heeft dat te maken met een betere coördinatie en ruimtelijk inzicht bij mannen en het feit dat ze meer risico’s nemen achter het stuur.

Autokeuze van vrouwen

Iemands autokeuze zegt vaak veel over diens rijgedrag. Interessant is dan ook dat mannen en vrouwen op dit punt van elkaar verschillen. Vrouwen hechten meer belang aan milieuvriendelijkheid, binnenruimte en veiligheid dan mannen. Zo blijkt uit een onderzoek van Continental dat ze sneller voor een hybride zullen kiezen, maar zijn ze volgens Amerikaanse bronnen ook steeds sterker vertegenwoordigd op de SUV-markt. In Europa kopen ze – omwille van de economische crisis? – echter vooral kleine auto’s zoals de Fiat 500 (foto).

Autokeuze van mannen

Terwijl vrouwen hun autokeuze vooral baseren op objectieve criteria, laten mannen zich nogal eens leiden door… vrouwen. Mannen hechten doorgaans veel belang aan het uiterlijk en het imago van hun wagen, want ze willen indruk maken op het andere geslacht. Een hormonale kwestie dus: uit onderzoek van de Concordia University (Canada) blijkt dat hun testosteronniveau hiervan stijgt. En dat werpt zijn vruchten af. Hoewel vrouwen in een vragenlijst van GM zelf aangaven dat ze eerder vallen op mannen met een zuinige, milieuvriendelijke auto, blijkt uit experimenten van psycholoog Michael Dunn dat een dure auto, als symbool van rijkdom en status, meer vrouwen aantrekt.

Bang in het donker?

Veel automobilisten zijn bang in parkeergarages. Smalle plaatsen, korte bochten en steile hellingen zijn de boosdoener. Of heeft het iets te maken met de talloze films waarin louche individuen in de donkere hoekjes van zo’n garages rondhangen? Hoe het ook zij, vooral vrouwen hebben last van deze angst. Uit een Amerikaans onderzoek van General Motors is bovendien gebleken dat zij ook vaker dan mannen ongerust zijn wanneer ze op een verlaten weg rijden. Vooral een lekke band of een motorpanne boezemt hen op zo’n moment angst in.

Vrouwen veiliger

Misschien wel het meest controversiële vergelijkingspunt tussen mannelijke en vrouwelijke chauffeurs: hoe veilig rijden ze? Vrouwen hebben de reputatie vaak onvoorzichtige manoeuvres uit te voeren, terwijl mannen sneller en roekelozer zouden rijden. Dat laatste klopt in ieder geval, zegt David Gerard, onderzoeker aan de Carnegie Mellon University (VS). Met als gevolg dat mannen 77 procent meer kans hebben om te sterven in een auto-ongeval dan vrouwen. Dus kerels, misschien is het verstandig om je wederhelft volgende keer eens te laten rijden…

Even afgeleid?

We weten nu dat mannen vaker dodelijke ongelukken hebben dan vrouwen omdat ze sneller en roekelozer rijden, maar beide geslachten veroorzaken wel eens een kleiner ongeval. Dat is vaak te wijten aan een moment van onoplettendheid. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat mannen zich vooral laten afleiden door verkeeragressie, eten en drinken in de wagen en het kijken naar andere (vrouwelijke?) weggebruikers. Bij vrouwen blijken vooral de kinderen, gepruts met de radio en het bijwerken van hun make-up belangrijke bronnen van afleiding.

Onderhoud

Autotechniek en onderhoud, de laatste vesting van de man - toch? Toch niet. Verscheidene studies hebben uitgewezen dat tussen 65 en 80 procent van de vrouwen verantwoordelijk is voor herstellingen en onderhoud aan de wagen. Zij gaan vaker met het voertuig naar de garage, en 25 procent van hen voert kleine herstellingen zelf uit. Veel automecaniciens geven zelfs toe regelmatig hun vrouw te raadplegen alvorens een defect aan te pakken.

Danica Patrick

Een populair argument bij mannen is dat zij beter rijden, want je ziet toch geen vrouwen in de Formule 1? Vrouwelijke racepiloten zijn inderdaad zeldzaam, maar ze bestaan wel degelijk. Een mooi voorbeeld is – letterlijk – Danica Patrick (foto). De Amerikaanse is dit seizoen actief in NASCAR én IndyCar en werd twee jaar geleden de eerste vrouw die een Indy-race wist te winnen. Weinig mannen kunnen deze snelle dame volgen…

Wie is de beste?

De hamvraag: wie rijdt nu eigenlijk het best? Op deze vraag blijkt geen eenduidig antwoord mogelijk. De algemene consensus is nochtans duidelijk: slechts 25 procent van de respondenten van een Duitse vragenlijst vond dat mannen de betere chauffeurs waren. Verzekeringsbedrijven zijn het hiermee eens: mannen overtreden 5% vaker de verkeersregels en hun ongevallen leiden tot meer schade. Maar psychologen van de Queen Mary-universiteit (UK) oordelen dan weer dat vrouwen én homoseksuele mannen slechter rijden, omdat ze minder goed zijn in navigatie, oriëntatie en ruimtelijk inzicht. Volgens onderzoekers aan de Giessen-universiteit in Duitsland is dat te wijten aan hun lagere testosterongehalte. De discussie is ongetwijfeld nog lang niet afgelopen…

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top