Bijzondere vliegtuigen

Nieuws | Bijzondere vliegtuigen

Door Pickx

Deel dit nieuws


Zijn vliegende auto’s de oplossing voor het fileprobleem? Wie weet... In elk geval zijn bepaalde constructeurs naarstig op zoek in die richting. Andere vliegtuigbouwers willen dan weer gewoon een bijzonder vliegding maken. Dit is een selectie van bijzondere en zeer ongewone vliegtuigen...

Terrafugia Transition

De Terrafugia Transition is een auto én vliegtuig in één. Het ding verandert in amper 30 seconden van het één in het andere en omgekeerd. Met ingeklapte vleugels is het een auto, met uitgeklapte vleugels een vliegtuig. Bedoeling is om de Transition in de toekomt ook echt in productie te brengen. Hij zal zo’n 150.000 dollar moeten kosten. Rijdend haalt het aparte voertuig een snelheid van 105km/u. In de lucht komt de Transition maar liefst tot 185 km/u. Een ideaal apparaat om het fileprobleem mee op te lossen, maar je moet als bestuurder wel in het bezit zijn van een vliegbrevet....
 
www.terrafugia.com

Challis Heliplane

De Challis Heliplane is een uniek voertuig dat de veelzijdigheid en de manoeuvreerbaarheid van een helikopter combineert met de actieradius en de snelheid van een conventioneel propeller gedreven vliegtuig. Dit hybridevliegtuig is nog in volle ontwikkeling, maar verwacht wordt dat het tegen 2013 gecommercialiseerd zou kunnen worden. Volgens de mensen achter de Challis Heliplane kan dit tuig zijn diensten bewijzen bij allerhande reddingsoperaties, transport van personen, bewakingsopdrachten en allerhande militaire activiteiten...

www.challis-heliplanes.com

Moller M400 Skycar

De Amerikaanse ingenieur Paul Moller werkt al 30 jaar aan een "vliegmobiel". Na heel wat experimenteren kwam Moller op de proppen met de M400 skycar. De M400 is iets langer en hoger dan een gewone auto en geschikt voor twee personen. De skycar kan verticaal opstijgen. Eens het tuig hoog genoeg in de lucht hangt, kan het vooruit vliegen. Heel snel nog wel: tegen 600 km per uur... Volgens Moller zal je er ook geen vliegbrevet voor moeten hebben. Want de besturing gebeurt door de computer. En dus moet je niet eerst een pilotenopleiding volgen. Als de computer uitvalt, zijn er parachutes voorzien, die het tuig zacht op de grond moeten zetten. Goedkoop zal de skycar wel niet zijn. De eerste toestellen zullen 100.000 euro kosten. Wanneer de skycar in gebruik kan worden genomen, is nog niet geweten.

PALV (Personal Air Land Vehicle)

Deze kruising tussen een motorfiets en een gyrokopter, die al onze fileproblemen gaat oplossen, verkeert nog steeds in het ontwikkelingsstadium. Met de PAL-V kunnen reizigers op een klein vliegveld landen, om vanaf daar naar de plaats van bestemming te rijden. Wanneer de PAL-V werkelijkheid zal worden is nog niet bekend, maar over enkele maanden moet er een productielokatie zijn in Nederland. De PALV is ontworpen als een driewieler die net als de Mercedes Carving voorzien is van het zogenaamde tilt-systeem. Verder krijgt hij een rotor en een propellor om te kunnen vliegen. Dat gebeurt onder 1500 m, zodat hij onder de commerciële vluchtroutes kan blijven. De crossover zal worden aangedreven door een Renesis-wankelmotor uit de RX-8 met 213 pk.
 

http://www.palv.nl

USAF Flying Disk

Dit is geen UFO maar een top secret vliegtuig van het Amerikaanse leger. Deze vliegende schotel met straalmotor werd ontwikkeld in de jaren 50 om verkenningsvluchten uit te voeren boven de Sovjetunie. Deze vliegtuigen haalden fenomenale snelheden en konden op grote hoogte opereren. Veel van deze disks waren ongetwijfeld verantwoordelijk voor veel zogenaamde onverklaarbare UFO-verschijnselen. Naar verluid zouden deze toestellen vandaag niet meer worden gebruikt...

Boeing Bird of Prey

De Bird of Prey werd voor het eerst aan het publiek getoond in 2002. Het toestel is ook gekend als “The Switchblade” (klipmes) en het was lange tijd een topsecret-toestel bedoeld voor het testen van actieve camouflagepanelen die van kleur kunnen veranderen...

B377-G Super Guppy

De Super Guppy is een vreemde eend. Dit vliegtuig met vreemde maten werd ontworpen voor het vervoeren van reuzenvrachten. Deze Guppy wordt voornamelijk gebruikt door de Nasa…

Bartini Beriev VVA-14

De Bartini Beriev VVA-14 is nog zo’n vreemd geval. Het is een Russisch amfibievliegtuig, ontwikkeld in de dagen van de Koude Oorlog, dat verticaal kan opstijgen vanop het water en met hoge snelheid grote afstanden kan afleggen. Dit toestel moest zowel op hele grote hoogte kunnen vliegen als net boven het wateroppervlak om de radars te slim af te zijn. Dit toestel werd succesvol uitgetest met niet minder dan 107 vluchten, maar werd om budgettaire redenen nooit in productie genomen...

Nasa Proteus

De Proteus is een uniek vliegtuig. Proteus is een toestel dat is bedacht om te voorzien in de groeiende behoefte aan Internetverbindingen. Door een vliegtuig op 15 tot 18 kilometer hoogte rondjes te laten beschrijven boven een grote stad, ontstaat een soort vliegende antenne. Computers en telefoons die binnen het zicht van het vliegtuig blijven, kunnen hiervan gebruik maken. Het vliegtuig kan met of zonder piloten gevolgen worden en kan tot 18 uur in de lucht blijven als een soort van alternatieve communicatiesatelliet.

Convair F2Y Sea Dart

Dit vliegtuigontwerp dateert al van de jaren 50 maar spreekt nog steeds tot de verbeelding. Het ontwerp van de Sea Dart nam een aanvang toen in 1948 de US Navy een wedstrijd uitschreef voor een supersonisch jachtvliegtuig dat vanop het water kon opstijgen. Het toestel werd voorzien van deltavleugels en beschikte over een waterdichte romp met intrekbare landingski’s, als het toestel in het water lag dreef het op zijn romp en de vleugeluiteinden raakte daarbij het water. Jammer genoeg werd dit spectaculaire vliegtuig nooit in productie genomen...

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top