Jaguar door de jaren heen

Nieuws | De mooiste jaguars, van toen tot nu...

Door Pickx

Deel dit nieuws

Jaguar werd opgericht in 1922 onder de naam Swallow Sidecar Company door William Lyons en William Walsley. De firma veranderde van naam vlak na de Tweede Wereldoorlog omdat de initialen SS in SS.C nare herinneringen opriepen. Jaguar is vooral bekend voor zijn luxeauto's en sportieve modellen, de twee marktsegmenten waarin het sinds de jaren '30 actief is.

Jaguar: een legende!

Als toppunt van verfijning en snelheid heeft Jaguar, meer nog dan de andere Britse merken, de geschiedenis van de automobielsector geschreven. Een traditie waaruit enkele legendarische auto's zijn ontstaan. Jaguar staat synoniem voor elegante auto's, herkenbaar door hun uniek logo. Dat logo onderstreept het katachtige aspect van het koetswerk, maar ook de snelheid van de sportmodellen.

Jaguar Mark IV

De SS Jaguar Saloon, een grote luxeauto met zes cylinder motor (2663 cm3/3485 cm3-125 pk) werd uitgebracht in 1936. In 1940 werd de productie tijdelijk stopgezet. Van 1946 tot 1949 werd de auto opnieuw verkocht onder de naam Jaguar Mk IV.

Jaguar XK 120

De Jaguar XK120 was een sportwagen met slechts twee plaatsen (bestond ook in coupévorm) die geproduceerd werd van 1948 tot 1954. Geen enkele andere constructeur kon in die tijd wedijveren met de auto door zijn uitstekende verhouding prijs-kwaliteit. Met zijn elegante lijnen en uitmuntende prestaties kon de XK120 gerust een meesterwerk genoemd worden.

Jaguar XK 120

Met zijn complete uitrusting, lederen interieur en vooral door zijn lage prijs, was het bijna te mooi om waar te zijn. De prijs werd om fiscale redenen onder £1000 gehouden. In 1948 waren er maar weinig wagens die een snelheid van 192 km/u konden halen en je moest er dan ook veel meer geld voor uitgegeven (twee maal meer voor een Alfa Romeo 3 liter of vier maal meer voor een Bugatti 57SC)

Jaguar XK 140

De Jaguar XK120 werd in 1954 vervangen door de Jaguar XK 140. Het nieuwe model kende een aantal verbeteringen, vooral op het vlak van het comfort en rijplezier. De 120 was een sportwagen, maar de 140 werd al iets beschaafder. De koersuitrustingen werden zelfs in optie niet meer aangeboden. De wijzigingen waren voornamelijk bedoeld om te voldoen aan de smaken van de Amerikaanse markt (schokdempers, radiatorrooster...).

Jaguar XK 150

In 1957 kwam Jaguar op de proppen met de XK150, een wagen die radicaal verschilde van zijn voorgangers. Het profiel van de wagen was zachter en de voorruit werd bolvormig, zoals de achterruit van de coupé. Nog een verschil met de vorige modellen was de invoering van remschijven.

Jaguar XK 150

Momenteel worden de XK150 roadster en « Drop Head Coupes », voornamelijk de S-modellen, het meest gezocht door de verzamelaars en zijn het de duurste XK's op de markt van de oude wagens, met uitzondering van de eerste modellen van de XK 120 die nog een aluminium koetswerk hebben.

Jaguar C-type

Het merk kende grote successen in de autosport, vooral tijdens de 24 uur van Le Mans. Jaguar won in 1951 en 1953 met de C-Type, later in 1955, 1956 en 1957 met de D-Type.

Jaguar MK II

De Jaguar Mark 2 of MK2 is een Jaguarmodel dat van 1959 tot 1967 op de markt gebracht werd. De onbetwistbaar knappe MK II was al even verleidelijk aan de buiten- als aan de binnenkant. Zijn ruime cockpit kende een onberispelijke afwerking, zoals het de grote Britse traditie betaamt: gelakt met Conollyleder en een zachte tapijt. Maar de mooie wagen was ook zeer sportief met zijn 3,8 liter en 220 pk.

Jaguar Type E

De invoering van de E-Type zorgde voor een revolutie in het ontwerp van sportwagens. De wagen, die onthuld werd op het Autosalon van Genève in 1961, bood nooit eerder geziene prestaties (240 km/u) en dito comfort, met een prachtige schoonheid en aan een ongelooflijke prijs. Het nadeel van de E-Type was evenwel het zeer kostelijke onderhoud...

Jaguar XJ

De XJ verscheen op het Autosalon van Parijs in 1968, maar de zware investeringen voor deze wagen, die de ambitie had het Jaguargamma te vernieuwen, begonnen al in 1962. De XJ moest een mengeling worden van modernisme, traditie, comfort en een goede wegligging. De lijn, van de hand van William Lyons, koppelde puurheid aan classicisme. De XJ was gedurende bijna dertig jaar de enige berline van het merk en maakte drie evoluties door… tot in 1990.

Jaguar XJ

De Jaguar XJ komt eveneens voor in het stripalbum « De Zwarte Rotsen » van Kuifje. Kuifje trekt daarin naar Engeland op onderzoek. Aan boord van zijn taxi wordt hij staande gehouden door de inzittenden van een Jaguar alvorens deze hem afranselen.

Jaguar XJS

De nieuwe Jaguar XJ-S, die onthuld werd in 1975, kende niet het verhoopte succes. Ook al was er veel leder, het hout dat het fabrieksmerk was van de Britse binnenbekleding, was verdwenen en had plaats gemaakt voor mat zwart plastiek, wat in de seventies erg in de mode was. Tot grote teleurstelling van de Jaguarliefhebbers...

Terugkeer naar Le Mans

Jaguar gaf deze prestigieuze koers op tot midden de jaren '80 toen Tom Walkinshwa van de TWR-ploeg begon met het voorbereiden van prototypes die aangedreven werden door V12 Jaguars voor Europese koersen. De ploeg begon regelmatig wedstrijden te winnen vanaf 1987 en won in 1988 en 1990 in Le Mans. Daarna kregen de wagen V6 Turbo motoren, later V8 Fordmotoren.

Jaguar XK8

In 1997 verving de XK8 de XJS-reeks en was beschikbaar als coupé en cabrio. De « 8 » stond voor zijn acht cylinder motor. De eerste generatie van de XK8 had overigens dezelfde basis als de Aston Martin DB7.

Jaguar XK8 – Austin Powers

Niemand is de fameuze Jaguar XK8 vergeten die in de kleuren van de Union Jack opdook in de films van de geheim agent Austin Powers.

Jaguar XJ220

Van dit model werden slechts 281 exemplaren geproduceerd tussen 1992 en 1993. Dankzij het gebruik van een V6 biturbo motor (3498cc voor een gewicht van 1470 kg) en de aerodynamische bouw haalde de XJ220 snelheden tot 341,6 km/u. De wagen kon een snelheid bereiken van 100 km/u in vier seconden en nam deel aan de 24 uur van Le Mans.

Jaguar S-Type

Door de overname door Ford verbeterde het onderhoud van Jaguar fors. Met de S-Type wou het merk een eerbetoon leveren aan het erfgoed van Jaguar. Het model uit 1998 ontleent zijn naam aan een model uit 1963. Het model zal binnenkort vervangen worden door een nieuw model, de XF.

Formule 1

Jaguar Racing nam deel aan het wereldkampioenschap Formule 1 van 2000 tot 2004. Het team ontstond uit de ploeg Stewart Grand Prix. Op vijf seizoenen en 85 grote prijzen behaalde Jaguar Racing 49 punten. Ze stonden twee keer op het podium. Hun beste resultaat in de eindklassering was een zevende plaats in het constructeurs kampioenschap van 2002, 2003 en 2004.

Jaguar X-Type

Het model werd gelanceerd in 2001 met een V6 3.0 motor. In de herfst van 2001 kreeg het model voorwielaandrijving en een V6 2.0 motor. De X-Type Estate was de eerste break in de geschiedenis van Jaguar. Voor het eerst werd ook een dieselmotor gebruikt. De X-Type was het eerste model dat het exclusieve merk binnen het handbereik van de gewone man bracht. De verkoop schoot de hoogte in.

Jaguar XK8

Jaguar voerde een restyling door van zijn coupé XK in 2006.

Jaguar XF

Dit model moet de S-Type vervangen vanaf de lente van 2008. De XF werd officieel voorgesteld op het autosalon van Frankfurt in september 2007. De stijl verschilt duidelijk met de vroegere modellen. Je hebt de XF al vanaf 49.000 euro.

Jaguar Concept XF

De Jaguar C-XF is een conceptauto die duidelijk de designrichting aangeeft van de nieuwe modellen, te beginnen met de XF. De C-XF heeft vier deuren, maar lijkt niettegenstaande meer op een coupé dan een grote luxewagen. Het doel is de concurrentie aan te gaan met de grote Duitse luxemerken Audi en BMW. Binnen enkele weken wordt het model uitgebracht.

Overname Tata

Tata Motors Limited, het vroegere TELCO, is de belangrijkste Indische autoproducent. Op 26 maart 2008 nam het bedrijf de merken Jaguar en Land Rover van Ford over. Volgens officiële berichten bedroeg de kostprijs 2,3 miljard dollar.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top