Zonnevliegtuig landt op Zaventem

Nieuws | De Solar Impulse, het eerste bemande vliegtuig dat volledig op zonne-energie vliegt, landde op vrijdag 13 mei op de luchthaven van Zaventem. Het Zwitserse toestel heeft er daarmee zijn allereerste internationale vlucht opzitten. Deze week - van 23 tot 29 mei - kun je het vliegtuig zelf op Brussels Airport gaan bewonderen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De Solar Impulse, het eerste bemande vliegtuig dat volledig op zonne-energie vliegt, landde op vrijdag 13 mei op de luchthaven van Zaventem. Het Zwitserse toestel heeft er daarmee zijn allereerste internationale vlucht opzitten. Deze week - van 23 tot 29 mei - kun je het vliegtuig zelf op Brussels Airport gaan bewonderen.

Eerste internationale vlucht

Het vliegtuig vertrok op vrijdag 13 mei rond 8.40 uur vanop de militaire luchthaven van Payerne met bestemming Brussels Airport. Het vloog met een gemiddelde snelheid van 50 km/uur over Frankrijk en Luxemburg. Na een vlucht van exact 13 uur kwam het vliegtuig aan in ons land. Om 21.40 uur stond het stil op de landingsbaan in Zaventem. Payerne-Brussel was de eerste internationale vlucht van de Solar Impulse.

Symbool

Arnaud Feist, ceo van The Brussels Airport Company, was erg enthousiast om het toestel op de tarmac van Brussels Airport te mogen verwelkomen. "Het brandstof- en CO2-vrije toestel mag gelden als hét symbool van de technologische inspanningen van de luchtvaart voor het gebruik van nieuwe materialen en nieuwe energievormen."

Koninklijke belangstelling

De volledige vlucht en de landing waren live te volgen op de website van de Solar Impulse. Prins Filip volgde het laatste half uur van de vlucht vanuit een helikopter.

Zonne-energie

De Solar Impulse heeft met 63,40 meter de spanwijdte van een Airbus A340, maar weegt met 1.600 kilogram slechts evenveel als een auto. Het toestel wordt aangedreven door zonne-energie. Op de vleugels van de Solar Impulse zijn 12.000 fotovoltaïsche cellen geplaatst die samen vier motoren met elk een vermogen van 10 pk aandrijven.

Vliegtuigpioniers

De Solar Impulse - echte naam: HB-SIA - is een ontwerp van de Zwitserse ingenieur André Borschberg (58) en psychiater en zeilvlieger Bertrand Piccard (53), die met hun levenswerk in de voetsporen treden van de grootste vliegtuigpioniers. Hoewel het zonnevliegtuig nog niet de toekomst van de luchtvaart belichaamt, hopen de ontwerpers met de Solar Impulse wel de basis te leggen voor elektrische luchtvaart.

70 miljoen euro

Het project startte in 2003 en wordt gefinancierd door privébedrijven waarvan de belangrijkste Deutsche Bank, Omega en Solvay zijn. Op 26 juni 2009 lieten Bertrand Piccard en zijn partner André Borschberg op een militair vliegveld in de buurt van Zürich de wereld een eerste glimp van de indrukwekkende Solar Impulse zien. Het vliegtuig, ontworpen om 36 uur lang in de lucht te blijven, maakte op 3 december 2009 zijn eerste testvlucht in Dübendorf. In juli 2010 bewezen de constructeurs al dat het vliegtuig meer dan 24 uur in de lucht kon blijven, enkel aangedreven door zonne-energie die het de dag voordien had opgeslagen in de batterij. Het project kostte hen wel 8 jaar aan voorbereiding en een slordige 70 miljoen euro.

Weersvoorspellingen

Correcte weersvoorspellingen zijn erg belangrijk voor het veilige verloop van de vluchten van de Solar Impulse. De belangrijkste parameters zijn de wind, de turbulenties, de zichtbaarheid en de bewolkingsgraad. Daar de zon de enige energiebron van het vliegtuig is, moet het vliegtuig permanent zonnestraling kunnen opvangen en mag er dus niet te veel bewolking zijn.

Lindbergh achterna

De geslaagde eerste internationale vlucht met de Solar Impulse is nog maar een begin. Over twee jaar moet de HBSIB, het tweede vliechtuig van Solar Impulse, dan ook over de Atlantische Oceaan vliegen. "Charles Lindbergh achterna, maar dan zonder brandstof", aldus Piccard.

Reis rond de wereld

In 2014 willen Piccard en Borschberg de grote tocht aanvangen : een reis rond de wereld enkel op zonne-energie. Meer dan 40.000 kilometer in 25 dagen, maar niet zonder pauzes. De piloten zullen om beurt vliegen in etappes van vijf dagen. "Wij moeten af van onze afhankelijkheid van olie en laten zien dat zonne-energie echt werkt", aldus Piccard.

Voorstelling

De Solar Impulse blijft intussen nog een aantal dagen aan de grond op de luchthaven van Zaventem. Van 23 tot 29 mei wordt het vliegtuig er uitgebreid voorgesteld. Nadien zal het toestel verder vliegen naar de luchthaven van Le Bourget in Parijs voor de 49ste Internationale Lucht- en Ruimtevaartbeurs van 20 tot 26 juni.

Landing

Bekijk hier de landing van de Solar Impulse op Brussels Airport

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top