Geen stress met deze auto's uit de jaren '90

Nieuws | Geen stress met deze auto's uit de jaren '90

Door

Deel dit nieuws

Verzot op alles uit de jaren '90, van Super Soaker en Tamagochi tot Sony Walkman en Nintendo 64? Trek dan die voorliefde voor dit decennium door naar je eigen garage. Laat de jacht op de volgende automodellen beginnen! We beginnen met een klein bommetje van Mazda: de MX-5. Van dit wagentje zijn er grofweg een miljoen geproduceerd, verdeeld over de verschillende generaties. Wij kunnen niet anders dan voor de allereerste gaan, met openklappende koplampen. Sinds 1998 hebben die – o ramp – plaats moeten maken voor plastic koplampen.

Gek van auto's? Kijk dan zeker eens naar de film 'Getaway' in de op aanvraag catalogus van Belgacom TV!

Betrouwbaarheid

In top 10's van meest betrouwbare modellen eindigt de Honda Accord steevast enorm hoog, wat op zich al een goed teken is. Vergeet niet dat de Rover 600 een volwaardig alternatief is voor de Accord, aangezien de motor destijds in dezelfde Britse fabriek gebouwd werd. Met de Accord loop je wel het gevaar om als grijze muis versleten te worden.

Op naar het miljoen

Van een slecht imago gesproken: dat van Volvo was eind jaren tachtig ook niet om over naar huis te schrijven. Degelijk, dat wel, maar wie wilde daar nu mee rijden buiten de opa's en omaatjes van deze wereld? De Volvo 850 moest daar verandering in brengen en de moderne families aanspreken. De 850 was het eerste model ooit met zijdelingse airbags. Kilometerstanden boven het half miljoen kilometer zijn geen uitzondering.

Populair om veel redenen

Bij een Ford Escort denken we maar aan één uitvoering: de brute Ford Escort Cosworth met turbomotor, vierwielaandrijving en 227 pk onder de kap. Destijds de natte racedroom van heel wat tieners met een beperkter budget maar die toch de grote sier wilden maken op de weg. Oppassen wel met de Escort: dit was jarenlang het meest gestolen model dat er bestond.

Ruraal

Met de Mitsubishi Carisma gaan we de rurale toer op. Deze typische landbouwerswagen (samen met de Nissan Primera) verscheen net op een moment dat Nissan in zéér moeilijke papieren zat. In sommige latere modellen uit de jaren negentig zit een motor van Renault, terwijl hij net zo goed verwant is aan de Volvo S40.

Sportief wint

Kies je voor een Audi A4 of een S4? Retorische vraag: natuurlijk de sportievere S4. De tweede generatie uit 1997 is een aantrekkelijke, al was het maar dankzij een 2,7 liter krachtige V6 biturbo motor van 265 pk. Zware voeten sprintten naar 100 kilometer per uur in amper 5,6 seconden. Ondertussen moeten we de topsnelheid van 250 kilometer per uur ietsjes naar beneden afronden, maar al bij al blijft het een knappe Duitser.

Rallysucces

Van de Citroën Xsara onthouden we enkele verschroeiende rallyseizoenen tussen 2003 en 2006. De Xsara was naar jaren negentig-normen comfortabel, maar had zeker in de beginjaren te lijden onder allerhande kinderziektes. Geoefende chauffeurs hebben zeker aan de TDI-versie veel plezier beleefd, beginners konden destijds beter opteren voor een iets minder springerige wagen.

Dank je wel, Jaguar!

Met de BMW M5 hadden de mannen uit München goud in handen. Op vier jaar tijd, van 1999 tot 2003, braakte de Duitse BMW-fabriek maar liefst 20.400 wagens uit. De power was er, de snelheid (van nul naar 100 in minder dan 5 seconden) en toch kon je er net zo goed op zaterdagochtend mee naar de supermarkt. En dan te denken dat we deze M5 te danken hebben aan Jaguar! Bij BMW zagen ze zo op tegen de komst van de Jaguar XJR, dat ze dringend een antwoord klaar moesten hebben voor deze concurrent. De M5 was plots een feit.

Tuning

De Toyota Supra was jarenlang een verdienstelijke tuningwagen, tot de ploeg van 'Fast & Furious' besloot om een gepimpt exemplaar in hun film te gebruiken. Opeens was het hek van de dam en leerde iedereen de Supra kennen als een potentieel bad ass wagen. Op voorwaarde dat je weet waar je mee bezig bent want heel wat eigenaars verprutsen hun wagen met de verkeerde aanpassingen.

Roest inbegrepen

Er rijden nog serieus wat derde generatie Golfjes (1991-1997) rond, wat ergens echt verwonderlijk is. Deze generatie Volkswagen Golf staat namelijk bekend om de roestgeneratie, allemaal te danken aan een besparingsgolf binnen de Volkswagengroep. Met wat geluk tik je één van de 4,8 miljoen geproduceerde exemplaren op de kop met ABS, cruise control, airbags, automatische airco en een elektrisch kanteldak.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top