Counter-Strike: Global Offensive breekt record van gemiddeld aantal spelers in 2019

Door Proximus

Deel dit nieuws

2019 was een grand cru-jaar voor de FPS van Valve. Meer dan zeven jaar na zijn lancering trekt CS:GO nog steeds veel mensen aan. Dat blijkt uit de uitstekende speelstatistieken: gemiddeld 400.000 spelers per maand, met een piek van ongeveer 770.000 spelers in de maand december.

Met de start van het nieuwe jaar is het tijd om de balans op te maken van 2019. Dat is precies wat de gespecialiseerde website SteamCharts heeft gedaan. De populariteit van CS:GO in het laatste jaar van het afgelopen decennium werd onder de loep genomen.

De belangrijkste shooter game uit de mondiale esports-wereld heeft sinds zijn lancering in 2012 niet veel aan populariteit moeten inboeten. CS:GO heeft door de jaren heen kunnen overleven ondanks de komst van min of meer serieuze concurrenten en nieuwe spelsoorten (Battle Royale in het bijzonder). CS:GO heeft zich weten aan te passen. Zo blijft het spel voldoen aan de verwachtingen van de community.

© SteamCharts

Hoe kunnen zulke cijfers worden verklaard?

De teams die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het spel hebben de juiste keuzes gemaakt. De invoering van een Battle Royale, echter minder populair dan de grote namen in de discipline, heeft de verdienste gehad dat het de aandacht en nieuwsgierigheid van een nieuwe groep spelers heeft getrokken.

De laatste spelupdate, “Shattered Web”, vat de evolutie van de titel samen en de weg die de technische teams hebben ingeslagen. Met nieuwe skins voor operators, wapens en ook nieuwe kaarten wordt de speler geconfronteerd met een voortdurend evoluerende titel. Ook al gaat het meestal maar om nieuwe concepten gebaseerd op oude ontwerpen. Maar dat werkt!

Volgens SteamCharts is het nog nooit zo goed gegaan met Counter-Strike: Global Offensive! Een nieuw record werd genoteerd: gemiddeld speelden 398.000 spelers per maand het spel, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.

© SteamCharts

In 2019 zijn de laatste drie maanden het meest gunstig geweest in termen van opkomst met iedere keer meer dan 425.000 spelers. De maand december was opmerkelijk met een piek van 777.000 spelers, de zesde meest productieve maand in de geschiedenis van het spel. Een dergelijke score dateerde al van januari 2017.

De slechtste maand bleek april te zijn met een gemiddelde van iets meer dan 350.000 spelers. Dit is nog steeds een cijfer waar veel concurrerende studio’s van dromen!

De goede cijfers zijn voor een deel zeker te danken aan de overstap van het spel naar free-to-play. Dit economische systeem, een echte revolutie voor CS:GO, heeft de titel een boost gegeven na een glansloos 2018. Het feit dat de twee populairste games van het moment (Fortnite en League of Legends) vrij te spelen zijn, heeft ongetwijfeld iets met die keuze te maken.

Een ander element zou de toename van het aantal esports-competities op de FPS kunnen zijn. De prijzengelden die tijdens sommige toernooien worden uitgereikt zijn voldoende om het hoofd van alle spelers te laten duizelen, en zeker om een deel van de enthousiastelingen te stimuleren om het avontuur serieuzer te proberen en zo het spel regelmatiger te herstarten. Het “from Zero to Hero”-gevoel is merkbaar. De steeds groter wordende media-aandacht voor de esports-wereld en voor Counter-Strike in het bijzonder versterkt dit gevoel. De toename van het aantal gratis online kwalificaties voor grote evenementen maakt deze droom inderdaad voor (bijna) iedereen toegankelijk. Jammer genoeg zijn er vaak heel wat gegadigden voor een klein aantal plaatsen!

© ESL / Helena Kristiansson

In België bereiken de organisatie van competities en de media-aandacht ervoor steeds meer mensen. De ESL Proximus Championship is daar een goed voorbeeld van. Honderden enthousiastelingen kwamen gedurende twee dagen samen om dezelfde passie te delen. Een nog groter aantal keek naar de live-uitzending via het Twitch-platform op het internet.

Dit alles zorgt voor een soort collectieve rivaliteit en dwingt steeds meer spelers om actief te zijn op het spel waardoor het aantal spelers toeneemt.

Laat ons een beetje vergelijken…

Kijkend naar de twee Steam-games die het podium vervolledigen, had PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS een gemiddelde van 368.000 spelers per maand, vergeleken met 477.650 voor Dota 2. CS:GO staat op de tweede plaats achter Valve’s MOBA!

De uitgever bezet de eerste twee plaatsen in het klassement met zijn titels. Dota 2, discreter in termen van media-aandacht dan zijn neef CS:GO, is een overdonderend succes in bepaalde geografische gebieden van de wereld en nam de shooter gemiddeld bijna 80.000 spelers per maand af! Dit is enorm en bijna onverwacht.

© SteamCharts / 2019 op Dota 2

Deze titels staan natuurlijk ver verwijderd van Fortnite en zijn in totaal 250 miljoen spelers. Of van League of Legends en zijn miljoenen spelers per maand…

Wat in 2020?

De kans is groot dat CS:GO in 2020 op zijn elan verder gaat. Het spel, dat van oudsher aanwezig is op de esports-scene, is nog niet helemaal klaar om zijn wapens te laten zakken en zijn titel van FPS-grootheid af te geven.

Natuurlijk gaan de bekendste en meest gerenommeerde circuits dit jaar door. Ook zullen er nieuwe verschijnen, zoals bijvoorbeeld de ESL Pro Tour. De professionele organisaties zullen hun investeringen zeker niet verminderen zolang er steeds grotere geldprijzen op het spel staan.

© ESL

Ook al wordt er niet verwacht dat alle records in dit nieuwe jaar verbroken zullen worden, het spel kan grotendeels op kruissnelheid blijven en hoeft niet echt te vrezen voor de concurrentie. Nog niet… Laten we er toch op vertrouwen dat de ontwikkelaars nieuwe ideeën bedenken en uitvoeren om nog verder te gaan en de menigte te blijven vermaken en prikkelen. Waarom niet met de integratie van virtual reality?

Ook in België zullen de competities hervatten. De grote nieuwigheid op dit moment is “The Number One”-circuit, aangeboden door de Imperium-groep (LouvardGame, Spawn Bar, Epsilon, Innovent). In zijn streven naar de professionalisering van de Franstalige subtop zal hij online toernooien en LAN’s mixen om iedereen de kans te geven om te leven van zijn passie.

Hoewel de tweede editie van de Charleroi Esport pas in 2021 zou plaatsvinden, kunnen we altijd op één of andere organisatie rekenen om ons kwaliteitsvolle live-evenementen aan te bieden.

Counter-Strike: Global Offensive heeft nog een mooie toekomst voor zich en zou in de toekomst records moeten blijven breken…

© Colin Young-Wolff / Riot Games

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top