Deze auto's waren de redders voor hun makers

Nieuws | Aangezien de ontwikkeling van een auto jaren duurt, is het niet altijd zeker of je als fabrikant met het goede product op de proppen komt. De volgende tien wagens betekenden een ommekeer voor hun merk en zorgden ervoor dat het autobedrijf na een lastige periode weer succesvol werd.

Door MediaForta

Deel dit nieuws

Aangezien de ontwikkeling van een auto jaren duurt, is het niet altijd zeker of je als fabrikant met het goede product op de proppen komt. De volgende tien wagens betekenden een ommekeer voor hun merk en zorgden ervoor dat het autobedrijf na een lastige periode weer succesvol werd.

Peugeot 205

Als eerste hebben we de Peugeot 205. Voordat de 205 op de markt kwam ging het niet al te best met het Franse bedrijf. De grote sedans waren van uitstekende kwaliteit en erg comfortabel, maar echte verkoopwonders waren het niet. De 205 bracht de verlossing. Het was een uitstekend ontwerp en werd een magistraal succes: meer dan 5.300.000 exemplaren verlieten de fabriek. Dat niet alleen, de 205 rekende eindelijk af met het duffe imago van Peugeot.

BMW 1500 Neue Klasse

Eind jaren '50 gaat het bergaf met BMW. De dure modellen met V8 verkopen niet goed en de marges op de Isetta zijn veel te klein. In 1962 komt BMW met de zogenaamde 'Neue Klasse' auto, de 1500. De wagen werd ontworpen door Wilhelm Hofmeister, die hulp kreeg van Michelotti, die op zijn beurt het fraaie koetswerk had ontworpen voor de BMW 700. De BMW 1500 heeft twee belangrijke dingen gedaan voor BMW. Ten eerste was het verkoopsucces. En terecht, want het was ook gewoon een erg goede auto. Ten tweede was dit de eerste BMW met het sportieve DNA dat het merk tot op de dag vandaag hoog in het vaandel draagt. Bovendien was deze voorvader van de 5-serie de eerste BMW met de beroemde Hofmeister-knik en M10 motor. BMW overtrof zichzelf met de de 02 serie, wat de voorloper is van de BMW 3-serie.

Aston Martin DB7

Voordat Ford de boel overnam, hing de toekomst van luxemerk Aston Martin aan een zijden draadje. De Aston Martins waren absoluut niet competitief en stervensduur. Het roer moest om. Ian Callum was verantwoordelijk voor de bloedmooie lijnen van de DB7. De auto maakte voornamelijk gebruik van technische snufjes van Jaguar en Ford om de kosten te drukken, waardoor de auto kon meepselen in de klasse van de Porsche 911 en Mercedes SL. De DB7 was een instant succes, er zijn er meer dan 7.000 van gebouwd. Het was bovendien de eerste Aston Martin met V12.

Chevrolet Volt

Bij General Motors sloeg de financiële crisis in als een bom. In tegenstelling tot Ford waren er bij GM onvoldoende financiële reserves om dergelijke klappen op te vangen. GM zag zich genoodzaakt om Pontiac, Hummer en Saturn stop te zetten, met duizenden ontslagen tot gevolg. Het mocht niet baten: The General moest de fabrieken sluiten. Het faillisement van GM betekende een catastrofe voor de Amerikaanse economie. Washington greep in en kende GM overheidssteun toe en verbond, mits naleving van een aantal voorwaarden. De fabrieken moesten voortaan veel groener en GM werd verplicht innovatievere auto's bouwen, wat resulteerde in de Chevrolet Volt en de Opel Ampera.

Porsche Boxster

Om te beseffen hoe belangrijk de Boxster is, moeten we even kijken naar de Porsches die je kon kopen in 1995: een 968 (basis uit 1976), een 928 (basis uit 1978) een 911 van de 993 generatie (basis uit 724 v. Chr.). Wandelen door een Porsche showroom was gelijk aan wandelen door een museum. Hierdoor stonden de verkoop zwaar onder druk. De door Harm Lagaay ontworpen roadster bracht daar verandering in. De Boxster was betaalbaar, modern en niet onbelangrijk: een stukje goedkoper om te bouwen. Bam! Porsche was terug.

Dodge Omni

Na de energiecrisis in 1973 veranderde de automarkt in de VS aanzienlijk. Merken kwamen met compactere modellen en alle V8's moesten wijken voor lage vermogens. Alleen zijn Amerikanen niet echt goed in het bouwen van compacte auto's. De Dodge Omni en de technisch identieke Plymouth Horizon waren de enige fatsoenlijke kleine Amerikaanse auto's. Dit kwam ook ten dele omdat de Omni een Europese inslag had: de auto was in grote lijnen gelijk aan de Simca Horizon. Het ontwerp was dusdanig goed dat de auto 13 jaar lang in productie was. Overigens moeten we ook een diepe buiging maken voor de K-series Chrysler Aries. Ook deze auto was enorm belangrijk voor het voortbestaan van Chrysler in de jaren '80.

Lincoln Navigator

Halverwege de jaren '90 was het niet best gesteld met het leveringsprogramma van Lincoln. De doelgroep voor de Continental was al stilaan verkast naar het rusthuis. De Mark VIII werd uitgefaseerd en de Town Car was in de jaren '90 al archaïsch. Dit zorgde ervoor dat de Lincoln dealers het erg zwaar hadden met de groeiende concurrentie van BMW, Audi, Lexus, Infiniti, Mercedes en Acura. Toen bedacht Jac Nasser zijn gouden zet: maak een Ford Expedition luxer met chroom, standaarduitrusting, hout en leer. Deze relatief goedkope ingreep was uitermate succesvol. De Navigator is al jarenlang de best verkochte Lincoln.

Saab 900

De eerste Saab 900 was een ware cultheld, maar na 15 jaar was het tijd voor een opvolger. Op aandringen van General Motors moest het een Saab-interpretatie worden op het GM2900 platform, waar de Calibra en Vectra ook op geschoeid werden. Dit betekende dat deze auto véél minder karakter zou hebben dan haar legendarische voorganger. Alle eigenwijze Saabtrekjes werden vakkundig uit het ontwerp geweerd. Dit had als bijkomend voordeel dat de auto een veel bredere doelgroep aansprak en dat Saab zelfs eventjes winst kon maken. Het heeft helaas niet mogen baten, Saab werd in 2010 verkocht aan GM.

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo heeft het zichzelf onmogelijk lastig gemaakt. Het merk heeft erg lang op het succes van twee modellen geteerd: de op de Punto gebaseerde MiTo en de Giulietta, die haar DNA deelt met de Fiat Bravo. In dat gamma zat echter een gapend gat. Alfa zag dat ook en begon met de ontwikkeling, productie en verkoop van een koolstofvezel sportwagen... Nu de opvolger van de zowat briljante 159 er eindelijk is, is het hopen dat de Giulia de zware kar kan trekken om Alfa uit het slop te halen.

Volkswagen Golf I

Volkswagen leurde al erg lang met ouderwetse techniek. De Kever was een vooroorlogs ontwerp en een echte revolutie heeft er nooit plaats gevonden. Volkswagen was enkele jaren voor de lancering van de Golf eigenaar geworden van voorwielaandrijvingspecialisten Audi. De technici werkten samen aan een moderne hatchback met voorwielaandrijving en overdwars geplaatste viercilinder lijnmotor met waterkoeling. Samen met het ijzersterke ontwerp van Giugiaro zorgde dit ervoor dat de Golf onmiddellijk een succes was. Dat niet alleen, de Golf plaveide een weg voor een hele rits moderne compacte auto's zoals de Polo en Scirocco.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top