Het verhaal en de ironische boodschap achter 'The Who Sell Out'
‘The Who Sell Out’ is het album waarmee de Britse rockgroep in 1967 de grote plas overstak en is tot op heden nog steeds hun populairste album bij de fans. Het unieke conceptalbum is gestructureerd als een piratenzender vol fictieve reclamespots en geldt daardoor nog steeds als een bijtende satire. De korte documentaire ‘The Who – Sell Out’ gaat dieper in op de ideeën achter het album.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Popmuziek onderging in de jaren 60 grote veranderingen. The Beatles en The Rolling Stones waren de grootste bands van het moment en Pink Floyd raakte steeds meer op snelheid. The Who viel toen vooral op in Groot-Brittannië omdat ze brutaler waren dan de rest. Ze sloegen hun instrumenten aan stukken op het podium, staken tirades af tegen de bourgeoisie en werden bekend dankzij de steun van een piratenzender die vanop een schip plaatjes de ether in stuurde.
Het was als hommage aan zo’n radiostation dat The Who besloot om een conceptalbum te maken. Nieuwe wetgeving zorgde ervoor dat Radio London opgedoekt werd, de piratenzender die de band bekend hielp maken. Het hele album zou klinken als een uitzending van een piratenzender, compleet met jingles en spotjes.
In de documentaire ‘The Who – Sell Out’, die vanavond te zien is op Canvas, wordt dieper ingegaan op de piratenzenders, maar ook een ander aspect was erg belangrijk in het album. The Who nam namelijk de commercialisering van popmuziek op de korrel. Op de platenhoes poseerden de bandleden alsof ze in komisch uitvergrote advertenties zaten voor deodorant of bonen in blik. De valse reclamespotjes tussen de nummers door werden ontvangen met dreigementen van rechtszaken en ook de makers van echte jingles waren niet opgezet met de satire van The Who.
Experimenten
De band gaf dus kritiek op de manier waarop popmuzikanten in de commerciële mallemolen terechtkomen, maar ironisch genoeg maakten ze in die periode ook zelf reclame voor enkele producten. Ze waren bijvoorbeeld de eerste Britse muzikanten die een spotje maakten voor Coca-Cola. Die spotjes werden in latere uitgaven van ‘The Who Sell Out’ toegevoegd aan het album.
Ook op muzikaal vlak had het album heel wat te bieden. De single ‘I Can See For Miles’ is nog steeds een van hun meest herkenbare nummers. De band experimenteerde met gelaagde boodschappen en rockopera’s, wat dan weer de basis legde voor hun bekende rockopera ‘Tommy’, die twee jaar later verscheen.
Bekijk ‘The Who - Sell Out’ op donderdag om 23u45 op Canvas of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Via TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil!
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Spinvis @ De Roma 23 December 2023
-
Dit zijn onze favoriete nummers van 2023
2023 was een jaar waarin alle muziekrecords sneuvelden. Concerttickets werden duurder, maar vlogen desondanks nog nooit zo snel de deur uit. Artiesten met meer internationale allure eisten hun plekje in de spotlights op tussen de Amerikaanse zwaargewichten. Vrouwelijke artiesten waren populairder dan ooit. Maar er werd bovenal heel veel goeie nieuwe muziek uitgebracht. Dit zijn enkele van onze favoriete nummers van het afgelopen jaar.