On this day: Lucien Petit-Breton wint allereerste Milaan - San Remo
Sport |
Om het bloedende wielerhart van menig liefhebber toch enigzins te stelpen, zoomen we in deze aflevering van On this day in op de allereerste editie van Milaan - San Remo. De Fransman Lucien Petit-Breton zou met de bloemen aan de haal gaan in een wedstrijd die zou uitgroeien tot een ware wielerklassieker.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Op 18 oktober 1882 ziet ene Lucien Georges Mazan het levenslicht. Wat niemand dan ook maar kan bevroeden, is dat deze Fransman zal uitgroeien tot een van de eerste grote namen in het internationale wegwielrennen.
Omdat vader Mazan geen grote fan is van het wielertalent van zijn zoon, besluit de jonge Fransman, na een jarenlang verblijf in Argentinië dat hem de bijnaam 'de Argentijn' zal opleveren, om zijn wielerlicentie aan te vragen onder de naam Breton (inwoner van Bretagne, zijn geboortestreek). Het lot wil echter dat er al een Lucien Breton rondrijdt op de Franse wegen en dus wordt uiteindelijk Petit-Breton de naam waarmee Lucien faam zal maken in het wielrennen.
Omdat vader Mazan geen grote fan is van het wielertalent van zijn zoon, besluit de jonge Fransman, na een jarenlang verblijf in Argentinië dat hem de bijnaam 'de Argentijn' zal opleveren, om zijn wielerlicentie aan te vragen onder de naam Breton (inwoner van Bretagne, zijn geboortestreek). Het lot wil echter dat er al een Lucien Breton rondrijdt op de Franse wegen en dus wordt uiteindelijk Petit-Breton de naam waarmee Lucien faam zal maken in het wielrennen.
Eerste bloemen in La Primavera
Nadat Lucien Petit-Breton in 1905 het werelduurrecord op zijn naam wist te plaatsen en het jaar nadien Parijs-Tours op zijn palmares mocht bijschrijven, kent de Frans-Argentijnse wielrenner zijn beste jaar in 1907.
Datzelfde jaar staat ook voor het eerst een nieuwe Italiaanse eendagswedstrijd op het menu: Milaan - San Remo, waarmee koersorganisator Eugenio Costamagna het wielerhart van het land (Milaan) wou verbinden met toenmalige toeristische trekpleister San Remo.
Een tocht van 288 kilometer over vaak erg slechte wegen, met de beklimming van de Passo di Turchino als extra moeilijkheid werd aan het deelnemersveld voorgeschoteld. Dat geraakte al voor de start echter serieus uitgedund: slechts 33 van de voorziene 62 wielrenners namen vanwege de slechte weersomstandigheden de start in Milaan.
In de wedstrijd zelf maakte lokale held Giovanni Gerbi op de steile stroken van de Turchino het verschil, waarna enkel de Fransen Gustave Garrigou en Lucien Petit-Breton de aansluiting nog konden maken. Met zijn drieën stoomden ze richting San-Remo. Maar, op enkele kilometers van de eindmeet, voelde Gerbi het moment gekomen om zijn bijnaam 'De Rode Duivel' alle eer aan te doen. Hij reed Garigou half van de baan, om zo zijn ploegmaat Petit-Breton een vrijgeleide te geven naar de overwinning. Petit-Breton nam het cadeau in dank aan, de diskwalificatie van zijn ploegmaat, die teruggeplaatst werd naar de derde plaats, kon de sfeer niet meer bederven.
Datzelfde jaar staat ook voor het eerst een nieuwe Italiaanse eendagswedstrijd op het menu: Milaan - San Remo, waarmee koersorganisator Eugenio Costamagna het wielerhart van het land (Milaan) wou verbinden met toenmalige toeristische trekpleister San Remo.
Een tocht van 288 kilometer over vaak erg slechte wegen, met de beklimming van de Passo di Turchino als extra moeilijkheid werd aan het deelnemersveld voorgeschoteld. Dat geraakte al voor de start echter serieus uitgedund: slechts 33 van de voorziene 62 wielrenners namen vanwege de slechte weersomstandigheden de start in Milaan.
In de wedstrijd zelf maakte lokale held Giovanni Gerbi op de steile stroken van de Turchino het verschil, waarna enkel de Fransen Gustave Garrigou en Lucien Petit-Breton de aansluiting nog konden maken. Met zijn drieën stoomden ze richting San-Remo. Maar, op enkele kilometers van de eindmeet, voelde Gerbi het moment gekomen om zijn bijnaam 'De Rode Duivel' alle eer aan te doen. Hij reed Garigou half van de baan, om zo zijn ploegmaat Petit-Breton een vrijgeleide te geven naar de overwinning. Petit-Breton nam het cadeau in dank aan, de diskwalificatie van zijn ploegmaat, die teruggeplaatst werd naar de derde plaats, kon de sfeer niet meer bederven.
Eerste tweevoudige Tourwinnaar
Dat Petit-Breton echter niet alleen uit het goede klassieke hout gesneden was, toonde hij later datzelfde jaar, toen hij zijn eerste Tourzege mocht vieren. In die periode werd de overwinning in La Grande Boucle toegekend via een puntensysteem, dus het zware tijdsverlies in de vijfde etappe tussen Lyon en Grenoble kon de 25-jarige Fransman er niet van weerhouden zijn eerste Touroverwinning op zak te steken. Opnieuw strandde Gustave Garrigou op een ondankbare tweede plaats.
Het jaar erop domineerde het Peugeot-team van Petit-Breton de Ronde van Frankrijk. De eerste vier plaatsen van het eindklassement werden door renners van de Franse autosponsor ingenomen. Petit-Breton totaliseerde 36 punten en finishte maar een keer buiten de eerste vier. In combinatie met zijn vijf etappezeges leverde het hem zijn tweede opeenvolgende Touroverwinning en een plaatsje in de geschiedenisboeken op, want de Fransman was de eerste die erin slaagde om tweemaal de ronde van zijn land te winnen.
Dat was meteen ook het laatste succes in de carrière van 'de Argentijn'. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, zat het wielerbestaan van Petit-Breton er definitief op. Hij trad toe tot het Franse leger en kwam op 20 december 1917 om het leven in een auto-ongeval.
Het jaar erop domineerde het Peugeot-team van Petit-Breton de Ronde van Frankrijk. De eerste vier plaatsen van het eindklassement werden door renners van de Franse autosponsor ingenomen. Petit-Breton totaliseerde 36 punten en finishte maar een keer buiten de eerste vier. In combinatie met zijn vijf etappezeges leverde het hem zijn tweede opeenvolgende Touroverwinning en een plaatsje in de geschiedenisboeken op, want de Fransman was de eerste die erin slaagde om tweemaal de ronde van zijn land te winnen.
Dat was meteen ook het laatste succes in de carrière van 'de Argentijn'. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, zat het wielerbestaan van Petit-Breton er definitief op. Hij trad toe tot het Franse leger en kwam op 20 december 1917 om het leven in een auto-ongeval.
Lees meer over Sport
-
De sportkalender met Pickx Sports
Met de tv-optie Pickx Sports geniet je van de beste Belgische en internationale sportcompetities op de zenders Pickx+ Sports, Pickx+, Play Sports 1 en 2, Eurosport 2, Automoto en MotorvisionTV+.
-
De wielerkalender
Met Proximus Pickx kan je genieten van de beste Belgische en internationale wielerwedstrijden en evenementen live en uitgesteld op tv, op het web of in de Pickx app. Ontdek hieronder de kalender van het wielerseizoen met vermelding van de tv-zender waarop de wedstrijden worden uitgezonden.
-
Adegeest maakt het stijlvol af, Vollering kroont zich tot winnares van de Ronde van Catalonië
-
Wiebes heerst in de sprint, Wollaston pakt de eindzege in de Ronde van Groot-Brittannië
-
Talent Fleur Moors bevestigt in Dwars door de Westhoek
-
Demi Vollering grijpt de macht in de Ronde van Catalonië!
-
Cat Ferguson slaat een dubbelslag in de Ronde van Groot-Brittannië.
-
Mara Roldan maakte indruk met een sterk nummer
-
FDJ laat meteen van zich horen in de Ronde van Catalonië
-
Een veelbelovende start van de Ronde van Groot-Brittannië
-
Inter – Barcelona de beste halve finale ooit in de Champions League.
-
Portugal wint voor de 7de keer EURO U17 !
-
PSG, de heerser van Europa !
-
Goal: PSG 5 - 0 Inter, 87' Senny Mayulu
-
Goal: PSG 4 - 0 Inter, 73' Khvicha Kvaratskhelia
-
Goal: PSG 3 - 0 Inter, 63' Désiré Doué
-
Goal: PSG 2 - 0 Inter, 20' Désiré Doué
-
Goal: PSG 1 - 0 Inter, 12' Achraf Hakimi
-
Portugal haalt het na strafschoppen
-
België uitgeschakeld in de halve finales!