‘The Zone of Interest’ (VOD) en de andere beste rollen van Sandra Hüller

Films | Omdat de topfilm ‘The Zone of Interest’ nu te bekijken is in de VOD-catalogus van Proximus, doken wij in het oeuvre van hoofdrolspeelster Sandra Hüller. Zij was dit jaar de enige niet-Engelstalige actrice die genomineerd was voor de Oscar voor de beste vrouwelijke hoofdrol, en haar filmografie is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Toni Erdmann

Dit is de film die van Sandra Hüller een bekende kop maakte bij liefhebbers van de betere cinema. In ‘Toni Erdmann’ speelt ze de rol van Ines, een jonge vrouw die gefocust is op haar carrière en die geen goede relatie meer heeft met haar vader. Die vader probeert de banden weer aan te halen, en doet dat door het alter ego Toni Erdmann te creëren en haar op steeds vreemder wordende manieren in van haar wijs te brengen.

Peter Simonischek, die de rol van de vader/Toni speelt, kreeg de meest excentrieke rol toebedeeld, maar het is Sandra Hüller die met haar vertolking van de ernstige Ines de show stal. Deze film uit 2016 van schrijfster en regisseur Maren Ade werd onder andere verkozen tot de beste film op de European Film Awards. Daar kreeg Hüller ook de prijs voor de beste actrice. Volgens popcultuurwebsite IndieWire is dit haar beste rol tot nu toe.

 

Requiem

Tien jaar eerder schitterde Hüller in de film ‘Requiem’ van Hans-Christian Schmid. Daarin speelt ze losjes het waargebeurde verhaal na van Anneliese Michel, een jonge Duitse vrouw die in de jaren 70 aan hallucinaties en epileptische aanvallen leed. Zij en haar familie waren diep religieus en raakten ervan overtuigd dat ze bezeten was door een demon, waarop ze de hulp van duiveluitdrijvers inriepen. 67 uitdrijvingen later was ze helemaal in de krankzinnigheid afgegleden. Uiteindelijk overleed ze en de priesters die de uitdrijvingen uitvoerden werden veroordeeld.

Het verhaal van Anneliese Michel was meermaals de inspiratie voor een film, maar geen enkele interpretatie was zo oprecht, aangrijpend en tragisch als ‘Requiem’. En dat kunnen we grotendeels toeschrijven aan de gelauwerde acteerprestatie van Hüller. Voor deze rol won Hüller de prijs voor de beste actrice op het filmfestival van Berlijn.

 

Ich bin dein Mensch

Deze Duitse film speelt zich af in een futuristische versie van Berlijn. Maren Eggert speelt de rol van wetenschapster Alma die, lichtjes tegen haar wil, een “perfecte partner” toegewezen krijgt in de vorm van de robot Tom (Dan Stevens). Haar aanvankelijke terughoudendheid vervaagt en ze stelt alles in vraag dat ze dacht te weten over het leven, de liefde en de menselijkheid.

Hüller speelt in deze film een schitterende bijrol. Zij zorgt met haar excentrieke vertolking van “de werknemer” voor een komische noot. Het personage, dat verder niet bij naam genoemd wordt, introduceert Alma aan Tom en volgt de evolutie van hun relatie van nabij op met geregelde evaluaties. Hüller toont dat ze op elke set een unieke noot kan injecteren, zelfs als ze niet de glamoureuze hoofdrol speelt.

 

Anatomie d’une chute

Twee films hebben Sandra Hüller van de status van “bekend bij cinefielen” opgewaardeerd naar haar huidige status van “bekend bij zowat elke filmganger”. De eerste is de Franse film ‘Anatomie d’une chute’, die dit jaar net als de tweede genomineerd werd voor de Oscar voor de beste film. Voor deze rol werd Hüller ook nog eens genomineerd in de categorie beste vrouwelijke hoofdrol.

We maken kennis met het gezin van Sandra Voyter (Hüller), een bekende schrijfster, en Samuel Maleski (Samuel Theis). Ze wonen samen met hun elfjarige zoon, de slechtziende Daniel (Milo Machado-Graner), in een afgelegen dorp in de bergen nabij het Franse Grenoble. Op een dag wordt vader Samuel dood aangetroffen in de sneeuw voor hun huis en start er een onderzoek naar het verdachte overlijden. Al snel komt zijn vrouw Sandra in het vizier. Heeft ze hem vermoord of is Samuel zelf uit het leven gestapt? Een jaar later moet Daniel het gerechtelijk proces tegen zijn moeder bijwonen. Daarbij wordt er geen detail gespaard, zoals een opname waarin het aanwezige publiek, de advocaten en de magistraten het koppel duidelijk horen vechten. Sandra schreeuwt haar onschuld uit, maar de magistraten draaien steeds meer de duimschroeven aan. De goudeerlijke vertolking van Hüller tilt het verhaal naar een hoger niveau.

Bekijk 'Anatomie d'une chute' nu in de Proximus VOD-catalogus

 

The Zone of Interest

Dat brengt ons naadloos bij de film die je vanaf nu de VOD-catalogus kan vinden: het beklijvende ‘The Zone of Interest’. Zo sympathiek als Hüllers personage was in ‘Anatomie d’une chute’, zo onsympathiek is ze in deze oorlogsfilm. Dat is ook exact wat filmmaker Jonathan Glazer (‘Under the Skin’) wilde bereiken. Hüller speelt de rol van Hedwig, de vrouw van Rudolf Höss, de commandant van het concentratiekamp Auschwitz. Zij bouwen hun gedroomde, banale leventje op in een mooi huis met een paradijselijke tuin. Hun stukje paradijs ligt vlak naast de hel op aarde: het concentratiekamp. Het resultaat is een ijzingwekkend en gedurfd portret vol extreme contrasten.

‘The Zone of Interest’ won de Grand Prix op het Filmfestival van Cannes en de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film. Hüller greep met deze rol naast een aantal grote internationale acteerprijzen (deels omdat ze al in de prijzen viel voor ‘Anatomie d’une chute’), maar haar koude vertolking, die de film perfect dient, werd wel universeel met lof overladen.

Bekijk ‘The Zone of Interest’ nu in de Proximus VOD-catalogus

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top