‘Maestro’ (Netflix): wanneer acteurs muziek studeren voor hun rol

Films | ‘Maestro’, de nieuwe film van en met Bradley Cooper, is vanaf 20 december beschikbaar op Netflix, maar maakt nu al furore in de cinemazalen. De biopic over componist en dirigent Leonard Bernstein is nu al een favoriet voor het awardsseizoen en dat is deels te danken aan de tomeloze inzet van Cooper, die ver ging om de dirigent overtuigend te kunnen neerzetten.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Leonard Bernstein was een van de bekendste Amerikaanse componisten, dirigenten, pianisten en muziekpedagogen. De perfectionist Bernstein groeide uit tot een icoon van de klassieke muziek en wist talloze jonge muzikanten te inspireren en motiveren. De film draait vooral rond de relatie van Leonard met Felicia Montaelegre Cohn Bernstein, een begenadigd actrice op Broadway en de echtgenote van Leonard. Hun relatie liep niet altijd op rolletjes, vooral omdat ze regelmatig plaats moest maken voor muziek in het hart van haar echtgenoot.

Bernstein was een man met een overduidelijk passie voor zijn vak, en de acteur die hem vertolkt, moet dus in de eerste plaats die passie kunnen overbrengen op het scherm. Daar slaagt Bradley Cooper ruimschoots in, volgens de eerste recensies. En dat is geen toeval, want de acteur heeft naar verluidt al van jongs af aan een liefde voor klassieke muziek. Voor hij acteur werd, leerde hij contrabas spelen en nam hij lessen als operazanger. Als achtjarige vroeg hij naar eigen zeggen een dirigeerstokje aan de Kerstman, ingegeven door cartoons van Bugs Bunny en Tom & Jerry.

Uiteindelijk zou de wereld Bradley Cooper vooral leren kennen als acteur. Toen hij zijn regiedebuut maakte met het bekroonde ‘A Star is Born’ (2018), nam hij zes maanden lang gitaar- en pianoles. Vooral dat laatste kwam ook van pas tijdens de voorbereidingen voor de rol van Bernstein.

Maar daar hield het niet op, want Cooper moest uiteraard ook net als Bernstein kunnen dirigeren. In de film zit vooral één scène waarin de Bernstein het London Symphony Orchestra dirigeert in de kathedraal van Ely in 1976. Cooper kreeg onbewerkte beelden van de 6 minuten en 21 seconden durende performance en oefende naar verluidt zes jaar lang om de dirigent zo goed mogelijk na te kunnen doen. Hij werd daarbij ondersteund door onder anderen Yannick Nézet-Séguin, de dirigent van de Metropolitan Opera.

“Die scène baarde me zorgen want we deden het live”, zei Cooper bij een vertoning en een gesprek over de film in Los Angeles. “Ik moest het orkest echt dirigeren. (…) Ik was enorm bang dat, als ik er niet hard genoeg voor had gewerkt, ik er tijdens de opnames niet van zou kunnen genieten.”

Eigen stijl

Bradley Cooper ging dus ver om overtuigend de passie van Bernstein te kunnen vertolken, maar hij is niet de eerste die een dergelijke snelle leercurve aanpakt voor een filmrol. Denk maar aan Cate Blanchett, die voor haar hoofdrol in ‘Tár’ ook een overtuigende dirigente moest neerzetten. Zij haalde niet alleen de pianolessen die ze als kind nam van onder het stof, maar werkte ook intensief samen met de Australische regisseur Natalie Murray, die op de set aanwezig was als consultant. Blanchett oefende door video’s van dirigenten na te spelen, maar uiteindelijk speelt ze een fictief personage, en dus moest ze haar eigen dirigeerstijl ontwikkelen.

Verschillende acteurs leren voor een rol een muziekinstrument spelen, niet omdat het geluid in de serie per se van hun instrument moet komen, maar wel om een realistische performance te kunnen neerzetten. Voor haar hoofdrol in ‘Wednesday’ begon Jenna Ortega naar verluidt twee maanden voor het filmen te oefenen op de cello. Miles Teller kon dan weer al een aardig stukje drummen voor hij ‘Whiplash’ inblikte (hij leerde het toen hij 15 was), maar voor de rol moest hij zijn drumkunsten nog danig oppoetsen. Uiteindelijk drumde hij veel zelf voor de film, met slechts hier en daar wat audiotruukjes om zijn geluid voller te maken. Zijn techniek was volgens experten niet perfect, maar wel zeker overtuigend genoeg.

Dan zijn er nog tal van andere voorbeelden te vinden. Elliot Page leerde wat viool voor ‘The Umbrella Academy’, Jamie Foxx en Adrien Brody scherpten hun pianospel aan voor respectievelijk ‘Ray’ en ‘The Pianist’ en ga zo maar verder. Bewonderenswaardig, maar Cooper spant toch de kroon met zijn zes jaar studie voor 6,5 minuten dirigeerwerk.

Ontdek ‘Maestro’ nu in de cinemazalen of vanaf 20 december op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Pickx vind je hier terugOok ‘Tár’, ‘Wednesday’, ‘The Umbrella Academy’ en ‘The Pianist’ zijn beschikbaar op Netflix.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top