Cameron Diaz en andere beroemdheden die alcohol verkopen

Films | Het is al enkele jaren de trend onder Hollywoodsterren: steeds meer van hen hebben hun eigen alcoholmerk. Een van hen is actrice Cameron Diaz, die sinds 2017 niet meer acteert, maar wel miljoenen opstrijkt met haar wijnmerk. Naar aanleiding van de uitzending van Diaz’ film ‘In Her Shoes’ op VTM 3 vanavond, nemen we enkele beroemdheden en hun drankjes onder de loep.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Cameron Diaz

In ‘In Her Shoes’ speelt Cameron Diaz een personage dat haar leven niet bepaald op de rails heeft en graag al eens een glaasje wijn drinkt. Wat blijkt: ook Diaz houdt wel van een glas. Zozeer zelfs dat ze de handen in elkaar sloeg met Katherine Power, die door Forbes omschreven wordt als “serial entrepreneur” omwille van de vele merken die ze (vaak samen met beroemdheden) op poten zette. Samen ontwikkelden ze het wijnmerk Avaline, dat in 2020 op de markt kwam en in maart van dit jaar maar liefst 20 miljoen dollar aan verkoop had geboekt.

Met Avaline willen Diaz en Power een gat vullen dat ze in de wijnmarkt zagen. In de Verenigde Staten is het niet verplicht om op de etiketten van alcoholische dranken de ingrediënten en voedingswaarden te printen, tot frustratie van de twee onderneemsters. Hun wijnmerk wil mensen informeren. De wijn is volledig organisch geproduceerd, bevat geen additieven en is volledig open op het etiket, wat Avaline vrij uniek maakt in de VS.

Cameron Diaz, die ook schitterde in films als ‘The Mask’, ‘There’s Something About Mary’, ‘Vanilla Sky’ en ‘Gangs of New York’, heeft er een meer dan succesvolle carrière op zitten en besloot in 2017 dat ze meer tijd wilde maken voor haar kinderen. Ze kondigde aan dat ze geen films meer wilde maken en noemde onder andere het vele reizen als een uitdaging. Avaline runnen kan ze dichter bij huis doen, en de combinatie van haar naam en het verhaal achter de wijn lijkt in elk geval aan te slaan.

Bekijk ‘In Her Shoes’ op vrijdag om 20u35 op VTM 3 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app. 

Dan Aykroyd

Een van de allereerste Hollywoodsterren die zijn eigen alcoholmerk oprichtte, is Dan Aykroyd, die we vooral kennen als de schrijver en coster van ‘Ghostbusters’ en ‘The Blues Brothers’. Aykroyd heeft al sinds de jaren 90 andere zaakjes lopen dan acteren, zoals een keten van bluescafés en concertzalen. In 2007 stichtte hij samen met de kunstenaar John Alexander het vodkamerk Crystal Head, vernoemd naar de opmerkelijke schedelvormige fles.

Die schedelvorm is een verwijzing naar de legende van de dertien kristallen schedels en het feit dat de schedel in sommige culturen symbool staat voor het leven. Maar als we de recensies mogen geloven heeft Crystal Head een pak meer in petto dan alleen maar een bijzonder ogende fles. De vodka krijgt steevast positieve recensies en verklaart vrij te zijn van additieven en onzuiverheden.

Het lijkt erop dat Aykroyd zijn vodkamerk runt uit een oprechte passie voor het product en niet enkel voor het geld, wat niet van elk alcoholmerk van een beroemdheid gezegd kan worden.

Ontdek ‘Ghostbusters: Afterlife’ nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Pickx vind je hier terug.

George Clooney

Ook George Clooney kan tot een van de eerste filmsterren met een eigen alcoholmerk gerekend worden. Hij richtte het tequilamerk Casamigos in 2013 op samen met zakenmannen Rande Gerber en Mike Meldman. Opvallend is dat, in tegenstelling tot veel andere Hollywoodsterren die een alcoholmerk hebben, de acteur zelf niet echt te koop loopt met zijn drankje. Hij verkoopt klaarblijkelijk liever koffie.

Desondanks is Casamigos een groot succes. De multinational Diageo, een van de grootste alcoholproducenten ter wereld, kocht het merk in 2017 voor 700 miljoen dollar en in 2022 was het een van de snelst groeiende sterkedrankmerken ter wereld.

Na Clooney sprongen heel wat Hollywoodsterren op de kar. Zijn verhaal maakte namelijk duidelijk dat er, na de investering om een drankje op de markt te brengen, heel wat geld mee te verdienen was. De pandemie maakte overigens duidelijk dat de alcoholbusiness stabieler was dan de filmwereld. Volgens zakenmagazines als Forbes en Business.com is dat een van de voornaamste redenen waarom tegenwoordig zoveel beroemdheden een alcoholmerk hebben.

Sindsdien kregen we Channing Tatums Born and Bred Vodka, Rita Oras Próspero Tequila, Matthew McConaugheys Wild Turkey Longbranch bourbon, Dwayne Johnsons Teremana Tequila, Kate Hudsons King St. Vodka, Kate Uptons Vosa Spirits en ga zo maar verder. De website People.com probeerde een volledige lijst samen te stellen van alle alcoholmerken van Hollywoodsterren en kwam uit op maar liefst 72 drankjes.

Ontdek ‘Ticket to Paradise' met George Clooney nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Pickx vind je hier terug.

Ryan Reynolds

Een van de grootste recentere namen in de wereld van de celebrity-alcohol is Ryan Reynolds. De ‘Deadpool’-acteur bewees dat hij een talent heeft voor marketing toen hij zelf virale reclamefilmpjes maakte voor zijn onconventionele superheldenfilm omdat de studio er niet nog meer geld in wilde pompen. Mede dankzij zijn sarcastische video’s werd de film een groot succes. Reynolds zag hoe effectief guerillamarketing kan zijn en richtte het marketingbureau Maximum Effort op. Sindsdien is hij het gezicht van vaak grappige, meestal sarcastische reclamecampagnes voor verschillende merken zoela Match.com en Samsung.

Maar hij nam ook enkele bedrijven over die hij met zijn typische marketingstijl nieuw leven inblies. Zo werd hij eigenaar van het telecombedrijf Mint Mobile en van Aviation Gin. Dat ginmerk werd opgericht in 2006 en door Reynolds gekocht in 2018, om in 2020 deels doorverkocht te worden aan Diageo. Als we de verschillende recensies mogen geloven, moet deze gin het, integenstelling tot pakweg Crystal Head of Casamigos, toch vooral hebben van de slimme marketing. Laat dat net de reden zijn waarom zoveel drankbrouwers willen samenwerken met beroemdheden.

Er is dus bakken geld te verdienen voor beroemdheden die een alcoholmerk willen, maar het is duidelijk dat sommigen het uit liefde voor het product doen, terwijl anderen het vooral zien als een stabiele bron van inkomsten. Enkele jaren geleden was het nog taboe dat een acteur alcohol zou promoten, maar blijkbaar is dat taboe in tijden van online influencers helemaal van de baan. Of dat een goede zaak is, laten we in het midden.

Ontdek 'Deadpool' op Disney+, beschikbaar via de tv-optie 'Pickx All Stars' en 'Pickx All Stars & Sports' van Proximus Pickx

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top