‘The Unbearable Weight of Massive Talent’ op Pickx+: het beste van Nicolas Cage

Films |

Pickx+ pakt uit met de eigenzinnige metakomedie ‘The Unbearable Weight of Massive Talent’, waarin Nicolas Cage zichzelf speelt. Om je warm te maken voor deze unieke film blikt Pickx terug op de glansrollen van de 59-jarige Amerikaanse acteur.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Nicolas Cage in ‘The Unbearable Weight of Massive Talent’ (2022)

In de metafilm ‘The Unbearable Weight of Massive Talent’ drijft de acteur de spot met zichzelf. Cage speelt een fictieve versie van zichzelf en stemt ermee in om tegen betaling langs te gaan bij Javi (Pedro Pascal), een miljardair die door de CIA in de gaten wordt gehouden en ook zijn grootste fan blijkt te zijn. De film, in een regie van Tom Gormican, zit tjokvol satirische verwijzingen naar Cages meest memorabele rollen, van ‘Face/Off’ over ‘Con Air’ tot ‘Wild At Heart’.

Een van de belangrijke aspecten van de film is het feit dat Cage, als zijn huidige zelf, aangespoord wordt door een jongere versie van zichzelf, die hem als een duiveltje op zijn schouder motiveert om steeds meer over the top te gaan. Die jongere versie, die in beeld werd gebracht met dezelfde digitale verjongingstechnologie als in ‘The Irishman’, is gebaseerd op een legendarisch interview dat Cage gaf in 1990.

Het resultaat was een film die bij een breed publiek op bijval kon rekenen. Zowel de liefhebbers van Cages over the top acteerstijl als de fans van de betere parodiefilm waren enthousiast.

'The Unbearable Weight of Massive Talent’ is beschikbaar op de exclusieve zender Pickx+ (zender 13). Ontdek het volledige aanbod van Pickx+!

Randy in ‘Valley Girl’ (1983)

Randy is een coole punker uit Hollywood. Deborah Foreman is Julie, het opgedirkte meisje uit de hogere middenklasse in San Fernando Valley. Verscheurd tussen verschillende werelden – haar arrogante sportvriendje Tommy (Michael Bowen) en de charmante nieuwe Randy – zorgt een onwaarschijnlijke band ervoor dat de twee tieners een shakespeariaanse romance beginnen die losjes gebaseerd is op ‘Romeo en Julia’.

In de regiestoel zat Martha Coolidge (‘Real Genius’, ‘Rambling Rose’). Met Elizabeth Daily, Cameron Dye, Heidi Holicker en Michelle Meyrink in bijrollen, blijft ‘Valley Girl’ een van de meest geliefde romcoms uit de jaren 80. Cage klom op zijn beurt op naar de status van zwaargewicht in Hollywood.

Alfonso “Al” Columbato in ‘Birdy’ (1984)

Als jeugdvrienden en tieners in het Philadelphia van de jaren zestig verzorgen Birdy (Matthew Modine) en Al duiven in een volière, wat Birdy’s fascinatie voor vliegen voedt. Ze gaan bij het leger en dienen in Vietnam. Allebei raken getraumatiseerd door de oorlogsgruwelen. Als gezicht raakt verminkt, terwijl Birdy in een psychiatrische inrichting belandt. Hij kampt met waanideeën en is ervan overtuigd dat hij een vogel is. Birdy wordt verteld in flashbacks tussen aangrijpende visioenen van de oorlog en Als bezoeken aan de instelling. Het is een eeuwenoud verhaal over verlies en vriendschap dat werd bekroond met de Grand Prix op het filmfestival van Cannes.

Scenarioschrijvers Sandy Kroopf (‘Lonesome Dove: The Series’) en Jack Behr (‘Homicide: Life on the Street’) onderzoeken de mentale marteling van PTSS. Ze verfilmden de debuutroman van Pulitzer Prize-finalist William Wharton. Regisseur Alan Parker, die bekend staat om zijn brede scala aan genres en stijlen, gaf beide acteurs de kans om te schitteren als Hollywoods rijzende filmsterren.

Charlie Bodell in ‘Peggy Sue Got Married’ (1986)

Dit komisch drama – met een jonge Jim Carrey in een bijrol – is Cages derde samenwerking met zijn beroemde oom Francis Ford Coppola na ‘Rumble Fish’ (1983) en ‘The Cotton Club’ (1984).

Middelbare schoolliefdes Peggy Sue Bodell (Kathleen Turner) en Charlie (Cage) gaan na 25 jaar huwelijk uit elkaar. Wanneer Peggy flauwvalt op de reünie van de Buchanan High School, wordt ze wakker in 1960. Peggy herbeleeft lang verloren vriendschappen, maar als ze de gelegenheid krijgt om het verleden te veranderen, neemt haar plan om van Charlie te scheiden een bijzondere wending.

‘Peggy Sue Got Married’ is een dromerige, magische film die barst van de nostalgie en Cage nog meer in de Hollywoodschijnwerpers zette.

Sailor Ripley in ‘Wild At Heart’ (1990)

‘Wild At Heart’ leverde schrijver-regisseur David Lynch zijn eerste en tot nu toe enige Gouden Palm in Cannes op (hij zou jaren later op het festival nog Beste Regisseur worden voor ‘Mulholland Drive’). In deze zwarte romcom wordt Sailor Ripley, nadat hij een celstraf uitgezeten heeft voor een moord uit zelfverdediging, vrijgelaten uit de gevangenis en herenigd met zijn vriendin Lula Fortune (Laura Dern), een jonge, vrijdenkende en sensuele vrouw die hem zijn slangenleren jasje geeft.

Wanneer Lula’s moeder Marietta (Diane Ladd, de echte moeder van Dern) te weten komt dat de twee een koppel zijn, wil ze Sailor zo ver mogelijk van haar dochter houden. Ze schakelt een bende bizarre huurmoordenaars in om Sailor op te sporen.

Erotisch en onvoorspelbaar: deze donkere cultkomedie – met ook Willem Dafoe als Sailors oude, grimmige vriend met slechte bedoelingen Bobby Peru – zou voorafgaan aan een interessante carrièrewending van Cage naar luchtigere kost zoals ‘Honeymoon in Vegas’ (1992), ‘Guarding Tess’ (1994) en ‘It Could Happen to You’ (1994).

Ben Sanderson in ‘Leaving Las Vegas’ (1995)

Zo’n 28 jaar geleden verscheen ‘Leaving Las Vegas’, een zwaarmoedig drama over een gebroken man die zich dood wil drinken in de gokstad. De film is geschreven en geregisseerd door Mike Figgis (‘Internal Affairs’, ‘Mr. Jones’) en gebaseerd op de gelijknamige semi-autobiografische roman uit 1990 van John O'Brien. Cage speelt de rol van een suïcidale alcoholist in Los Angeles die, na zijn familie en werk te hebben verloren, besluit naar Las Vegas te verhuizen en zich dood te drinken. Hij laadt een voorraad drank en bier in zijn BMW en wordt dronken terwijl hij van Los Angeles naar Las Vegas rijdt. Daar ontwikkelt hij een romantische relatie met een prostituee, gespeeld door Elisabeth Shue.

De film kreeg veel lof van critici en publiek. Cage ontving zowel een Golden Globe als een Oscar voor zijn hoofdrol. In een van zijn beste vertolkingen ooit verkent hij de verschrikkingen van alcoholisme – het beven, de ontwenningsverschijnselen, de verwoede jacht naar drank – en sloopt hij taboes over deze verwoestende aandoening. Dat alles op een soundtrack van slow jazz, 16mm film en een budget van 4 miljoen dollar.



Lees ook:

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top