Hoe Blackpink heeft het afgelopen jaar de wereld veroverde en zich vestigde als koningin van de K-pop

Muziek |

Iets meer dan een jaar geleden bewees Blackpink met hun tweede album ‘Born Pink’ dat je roze geboren wordt, niet roze gemaakt. De singles ‘Pink Venom’, ‘Shut Down’ en ‘Ready for Love’ zetten al de toon voor dit succesvolle opus. K-pop heeft de laatste jaren een enorme opmars gemaakt over de hele wereld. Deze vier artiesten zijn er zelfs vertegenwoordigers van geworden.

Door Pickx

Deel dit nieuws

In slechts een paar jaar tijd heeft het fenomeen Blackpink een hoge vlucht genomen en een bekendheid bereikt die even groot is als die van BTS, de Zuid-Koreaanse boyband van zeven jongens. Jennie, Lisa, Jisoo en Rosé werden in 2016 samengebracht na een training bij YG Entertainment (het Koreaanse label dat verantwoordelijk is voor het wereldwijde succes van Psy’s ‘Gangnam Style’). Jarenlang werden ze gedrild in K-pop op een academie die hen pushte het beste van zichzelf te geven. Daar perfectioneerden ze hun zang-, rap- en dansvaardigheden, terwijl ze wedijverden met een dozijn andere jonge vrouwen die ook sterren wilden worden.

Deze periode in hun leven wordt perfect geïllustreerd door de Netflix-documentaire ‘Blackpink: Light Up the Sky’. De documentaire, die in 2020 werd uitgebracht, gunt kijkers een blik op het dagelijkse leven en het harde werk van dit kwartet, evenals de uitdagingen waar K-pop vandaag de dag wereldwijd voor staat.

De internationale doorbraak

Met singles als ‘Whistle’ en ‘Boombayah’ maakte de groep naam in Zuid-Korea voordat ze in 2018 internationale faam verwierf met ‘Ddu-Du Ddu-Du’. In 2019 gaven ze zelfs een gedenkwaardige show op Coachella. Ze trokken belangstelling over de hele wereld en werkten samen met Dua Lipa op ‘Kiss And Make Up’, Lady Gaga op ‘Soul Candy’, Selena Gomez op ‘Ice Cream’ en Cardi B op ‘Bet You Wanna’. Tot op de dag van vandaag blijft ‘How You Like That’ de track die de wereld op zijn grondvesten deed schudden. Dit nummer brak het record voor de meest bekeken video in 24 uur op YouTube. De groep won er in 2020 zelfs een VMA (MTV Video Music Award) mee, in de categorie “Song of the Summer”.

Sinds de release van hun eerste album in 2020, simpelweg getiteld ‘The Album’, lijkt alles goed te gaan voor de sterretjes. Zodra het album uitkwam, stond het in vele delen van de wereld bovenaan de iTunes-hitlijsten. Het was de eerste keer dat een vrouwelijke K-popgroep de Billboard Hot 100 aanvoerde en de Billboard 200 chart minstens 26 weken domineerde. De vier jonge vrouwen werden al snel idolen in Zuid-Korea. Ze worden allemaal gevolgd door miljoenen fans op sociale netwerken en werden zelfs het gezicht van enkele van de grootste namen in de modewereld zoals Celine, Saint Laurent, Chanel en Dior. Sinds september 2021 heeft Blackpink zelfs het YouTube-abonneerecord van Justin Bieber verslagen.

Sterker dan ooit met ‘Born Pink’

Voor de promotie van hun tweede album ‘Born Pink’ was de druk groot. Ze moesten het net zo goed doen als hun vorige album om te bewijzen dat het succes niet vluchtig was. De gok loonde, want het album klom naar de top van verschillende internationale muziekcharts en stond zelfs in de Billboard Top 50 Albums van 2022. Op 16 september onthulde de Zuid-Koreaanse meidenband acht tracks die pop, rap, EDM en traditionele Zuid-Koreaanse instrumenten mixen. Zodra de eerste single van het album werd uitgebracht op streamingplatforms, bereikte ‘Pink Venom’ de eerste plaats op Spotify World, een primeur voor een Koreaanse track. Nummers als ‘Shut Down’ en ‘Ready to Love’ bleven de hitlijsten bestormen. Verschillende nummers zijn volledig in het Engels en zijn doordrenkt van de bekende ‘urban’ stijl uit Amerikaanse muziek. Blackpink is niet alleen dominant in de K-pop, maar kan ook meeslepende Amerikaanse RnB produceren.

De vier zangers, rappers, dansers en songwriters hebben hun invloed in de muziekwereld opnieuw bevestigd met ‘Born Pink’. De Born Pink World Tour is in volle gang en bij elk optreden is hysterie de orde van de dag…

Blackpink heeft op korte tijd een imperium opgebouwd: ze zijn niet alleen idolen en modeambassadeurs geworden, maar trekken ook de aandacht van Hollywood. Jennie heeft een rol gekregen in de serie ‘The Idol’, naast The Weeknd en Lily-Rose Depp. Sinds mei vorig jaar zijn de performers van ‘Boombayah’ zelfs de heldinnen van hun eigen videogame, getiteld ‘Blackpink the Game’. De speler kruipt in de huid van een muziekproducer die Jennie, Jisoo, Lisa en Rosé moet helpen om de planeet te domineren. De app promoot ook een gloednieuw nummer, ‘The Girls’, dat al sinds eind augustus een hit is. Eén ding is zeker: deze vier sterren zijn overal, en ze zullen niet snel verdwijnen.

Ontdek ‘Blackpink: Light Up the Sky’ op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Pickx vind je hier terug.

Lees ook:

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top