De kenmerkende eigenschappen van regisseur Wes Anderson
‘Asteroid City’ verschijnt in de Proximus VOD-catalogus. Dit is de elfde langspeelfilm van Wes Anderson, en net als zijn voorgangers draagt deze film de onmiskenbare stempel van de eigenzinnige regisseur.
Door Pickx

Deel dit nieuws
Wes Anderson is een van de meest invloedrijke en bekwame regisseurs van onze tijd. Zijn werk heeft velen geïnspireerd en zijn creativiteit blijft verbazen. De regisseur bracht zijn eerste film, ‘Bottle Rocket’, uit in 1996 en sindsdien is zijn persoonlijke stijl het publiek blijven fascineren.
Of je de films van Wes Anderson nu leuk vindt of niet: het valt niet te ontkennen dat de regisseur naam heeft gemaakt in de filmwereld, en het is makkelijk om zijn speelfilms alleen al aan hun esthetiek te herkennen. Maar wat maakt zijn werk zo uniek? Naar aanleiding van de komst van ‘Asteroid City’ in de Proximus VOD-catalogus, werpt Pickx een blik op de typerende kenmerken van de regisseur.
Fetisjistische acteurs
Hoewel de cast van Wes Andersons films vaak grote namen bevat, werkt de regisseur graag met een vast kliekje acteurs. Bill Murray speelde in maar liefst negen Wes Andersons films, waaronder ‘The Life Aquatic with Steve Zissou’ (2004) en ‘The French Dispatch’ (2021).
Ook Owen Wilson is een terugkerend figuur, die al sinds het begin van de carrière van de regisseur met Anderson samenwerkt. De acteur kreeg zijn eerste rol al in ‘Bottle Rocket’ (1996), Andersons eerste speelfilm. Ze schreven ook samen het scenario.
Hoofdstukstructuur
Wes Anderson verdeelt zijn films vaak in hoofdstukken. Hij presenteert zijn verhaal graag aan de kijkers alsof ze een roman lezen. Deze hoofdstukken zijn een karakteristiek element geworden, een handelsmerk van Wes Andersons stijl.
Disfunctionele gezinnen
Disfunctionele families lijken een terugkerend thema te zijn in de filmografie van de getalenteerde regisseur. Het feit dat zijn ouders scheidden toen hij net acht jaar oud was, kan dit misschien verklaren. Deze pijnlijke gebeurtenissen lijken Anderson een passie voor het vertellen van verhalen te hebben gegeven.
‘The Royal Tenenbaums’ (2001) dompelt ons bijvoorbeeld onder in een disfunctioneel gezin. ‘The Darjeeling Limited’ (2007) draait dan weer om het verhaal van drie Amerikaanse broers die, een jaar na de dood van hun vader, per trein door India reizen in een poging hun banden te herstellen. Familierelaties lijken een dominant thema te zijn in Andersons films. Van dode ouders tot afwezige vaders, bijna al zijn personages hebben te kampen met vergelijkbare problemen.
Terugkerende thema’s
Hoewel de familie, en meer specifiek het disfunctionele gezin, zoals gezegd een terugkerend thema is in Andersons filmografie, komen ook vrienden, liefde en de dood vaak aan bod.
Als filmmaker die graag menselijke banden onderzoekt, benadrukt Anderson graag het belang van verbondenheid in zijn films, in voor- en tegenspoed.
Muziek uit de jaren 60 en 70
De soundtrack van een film maakt vaak deel uit van het succes. De speelfilms van Wes Anderson vormen daarop geen uitzondering. Hij ontleent zijn soundtracks regelmatig aan iconische bands als de Rolling Stones en de Beach Boys, en Anderson je kan er bijna altijd op rekenen dat hij op een bepaald moment popfolkklassiekers uit de jaren 60 en 70 in zijn films verwerkt.
De klassieker ‘Hey Jude’ van The Beatles wordt bijvoorbeeld ten hore gebracht in ‘The Royal Tenenbaums’, net als Bob Dylans ‘Wigwam’. Zulke liedjes begeleiden enkele van de meest memorabele scènes in zijn films.
Een droog gevoel voor humor
Hoewel niet naar ieders smaak, is Andersons deadpan, eigenzinnige en lichte humor ook kenmerkend voor de meeste van zijn films. Door hun emotionele onderdrukking zijn Andersons personages niet erg expressief. Daardoor uiten ze zich vaak alleen door middel van deadpan humor.
Symmetrie
Anderson gebruikt graag symmetrie in de compositie van zijn shots. Of het nu gaat om mensen of objecten die perfect in het midden van het kader zijn geplaatst, het resultaat is altijd prachtig. Dit zorgt niet alleen voor een mooi beeld, het geeft de scènes ook een gevoel van evenwicht en harmonie.
Een kleurenpalet
Als je vetrouwd bent met het werk van de filmmaker, is het duidelijk dat Anderson in bijna al zijn films een specifiek kleurenpalet gebruikt. Wes Anderson heeft altijd oog voor detail en kiest zijn kleuren met nauwgezette precisie. Hij gebruikt vaak hetzelfde palet, niet alleen in het ontwerp van de sets, maar ook in de kostuums, waarbij alles op een zo esthetisch mogelijke manier samenkomt. Deze kleuren worden zo gekozen dat ze zo goed mogelijk overeenkomen met de emoties die de regisseur probeert op te roepen.
Excentrieke kostuums
Niet alleen symmetrie en kleurenpaletten kenmerken een Wes Anderson-film. Het kostuumontwerp is ook een onmiskenbaar onderdeel van de esthetiek van zijn speelfilms. Anderson heeft de neiging om zijn personages te kleden in kleding en accessoires die niet alledaags zijn. In het werk van de filmmaker is de kleding net zo belangrijk als het script.
Slowmotion
Slowmotion is natuurlijk geen unieke techniek voor Wes Anderson. Veel andere regisseurs, waaronder Martin Scorsese en Quentin Tarantino, gebruiken het ook. Maar elke keer dat Anderson deze techniek gebruikt, werkt het. De techniek legt niet alleen de snelle bewegingen van de personages beter vast, maar versterkt ook de scène.
‘Moonrise Kingdom’ (2012) heeft bijvoorbeeld een prachtige scène waarin deze techniek wordt gebruikt. Door het tempo te vertragen, wordt het belang van een scène subtiel benadrukt.
'Asteroid City' is beschikbaar in de Pickx VOD-catalogus.
Lees ook:

Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.