‘Jaws 3-D’ is 40 jaar oud: relaas van de 3D-revival in de jaren 80
‘Jaws 3-D’ didn't need the ‘D’: deze boutade vatte de algemene teneur onder filmcritici samen in 1983, na de release van het derde deel in de beroemde horrorfranchise ‘Jaws’. De film over een bloeddorstige haai draaide uit op een monstrueuze flop, illustreert de box office van 87 miljoen dollar (300 miljoen minder dan het origineel) en de bedroevende score van 3,7 op 10 op ratingsite IMDb. Dag op dag 40 jaar na de première geldt ‘Jaws 3-D’ als een cultfilm en als exponent van de revival van 3D-cinema in de jaren 80.
Door Pickx
Deel dit nieuws
De 3D was meer dan een woordspeling in de titel: het was een rage in de cinemazalen van de jaren 80. In die periode was er hernieuwde interesse in de ‘oude’ technologie. Zo verschenen tal van (horror)films – ‘Friday the 13th Part III’ en ‘Amityville 3-D’, om er maar een paar te noemen – in 3D. Het effect gedijde het best in het horror- en sciencefictiongenre, waarbij het bioscoopbezoekers met visueel spektakel nog meer in de bioscoopervaring gezogen worden. Het publiek droeg een kartonnen gepolariseerde 3D-bril om de illusie te wekken dat elementen het scherm binnendringen.
Verschillende shots en scènes werden specifiek ontworpen om dat 3D-effect uit te buiten. Dat zorgde dan weer voor een heleboel kunstgrepen en scènes die niet bepaald een meerwaarde vormden voor het verhaal.
Kostelijk en energieverslindend
Het gebruik van 3D is slechts één veelbesproken aspect van één van de beste slechte films aller tijden, en kadert in een algemene trend van die tijd. ‘Jaws 3-D’ leek op zich een heel cool idee: een grote witte haai hapt naar bioscoopbezoekers, die achteruit deinzen bij elke aanval.
Film in de derde dimensie heeft een kleurrijke en enigszins bewogen geschiedenis. Het basisidee om beelden te combineren met een of ander apparaat – meestal een speciale bril – om het effect van een driedimensionaal beeld te krijgen, bestaat al sinds de jaren 1830.
Toen bewegende beelden opkwamen, keken een aantal vernieuwers naar manieren om ditzelfde proces over te zetten naar het nieuwe formaat. Ze ontdekten al snel dat het een dure, tijdrovende en apparatuurverslindende manier was om films te maken en te vertonen, aangezien er twee keer zoveel camera's, filmvoorraad, montage en projectoren voor nodig waren en er ook nog eens synchronisatieproblemen optraden door het gebruik van twee aparte filmspoelen.
Het formaat beleefde een korte glorieperiode in het midden van de jaren 50, toen flitsende actie- en sciencefictionfilms populair waren. De hype doofde vrij snel uit, omdat het te kostelijk was en veel moeite kostte om 3D op het witte doek te krijgen.
Herintroductie
Er waren 30 jaar van technologische vooruitgang nodig voordat de industrie de ballen had om het opnieuw te proberen. Het bioscooplandschap van de jaren 80 leek op dat van de jaren 50. Er was veel vraag naar popcornvermaak en kijkers verslonden B-films die zichzelf niet al te serieus namen. Het was het perfecte moment om 3D te herintroduceren, en nu waren er meer opties dan voorheen.
Arrivision 3-D was een filmformaat dat hoopte een revolutie teweeg te brengen in de 3D-filmindustrie door het goedkoper en minder technisch te maken. Door een enkel beeld op te nemen op een enkele strook film en deze op te splitsen met een speciale adapter, konden de kosten en de benodigde apparatuur in theorie gehalveerd worden; het was een extra bonus dat het ook op de standaard 2D manier geprojecteerd kon worden, waarbij alleen een speciaal scherm en lensadapter voor het theater nodig waren, en rood-blauwe kartonnen kijkbrillen voor het publiek.
De technologie mocht dan wel op punt staan, de kwaliteit van de 3D-films liet vaak te wensen over. De visuele effecten in ‘Jaws 3-D’ waren bijvoorbeeld niet om over naar huis te schrijven. De haaien zien er niet alleen knullig uit, ze bewegen ook zodanig houterig en krampachtig dat de actiescènes het vooral moeten hebben van close-ups, die elk gevoel van sfeer of begrip van wat er aan de hand is om zeep helpen.
Die kunstmatigheid wordt alleen maar verergerd door de versnelde beelden van echte haaien tussen de actiescènes. Het feit dat de beelden van de echte dieren vaak zonlicht boven het wateroppervlak laten zien, terwijl de scènes waartussen ze gemonteerd zijn zich ‘s nachts afspelen, is het toppunt. De meest tenenkrullende momenten zijn de shots die speciaal zijn ontworpen voor het 3D-effect.
Inherente knulligheid
Maar de film staat zodanig bol van de stompzinnige scènes – denk aan de haai die met zijn snuit het glas van de onderwatercontrolekamer breekt – dat het groteske gedrocht intussen een cultstatus heeft verkregen. Het vehikel van Joe Alves ziet er afschuwelijk uit, hij klinkt afschuwelijk, hij voelt afschuwelijk. Ook het acteerwerk is afzichtelijk en als we kunnen begrijpen wat er gezegd wordt, wordt het duidelijk dat het script ook waardeloos is. De slordige montage en het schrijnende gebrek aan continuïteit doen vermoeden dat er te weinig is geknipt in de montagekamer.
‘Jaws 3-D’ is misschien wel het schoolvoorbeeld van de inherente knulligheid die de 3D-rage in de bioscoopindustrie van de jaren 80 kenmerkt. De sciencefictionfilm ‘Spacehunter: Adventures in the Forbidden Zone’ was in 1983 de duurste 3D-film tot dan toe, met productiekosten die ongeveer gelijk waren aan die van ‘Star Wars’. Het verschil was echter dat ‘Spacehunter’ flopte aan de filmkassa’s, waardoor de 3D-rage in de lente van 1983 even snel weer wegebde als hij gekomen was.
Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.