'Barbie' nu in Premium VOD: hoe de soundtrack “meer dan alleen muziek” werd

Films | Greta Gerwigs ‘Barbie', ontegensprekelijk dé blockbuster van de zomer, is nu beschikbaar in de VOD-catalogus van Pickx. Een deel van het enorme succes van de film is te wijten aan de soundtrack, die een belangrijke rol speelt in het verhaal en in tandem met de rest van de film ontwikkeld werd door enkele van de grootste namen in de muziekwereld.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Filmmaaktser Greta Gerwig begon aan de productie van ‘Barbie’ met een duidelijk plan. De muziek moest een waaier aan emoties uitdrukken en benadrukken, de eclectische wereld van Barbie weerspiegelen en veel van de scènes moesten specifieke muzikale cues bevatten. “De muziek moest meer zijn dan alleen muziek”, aldus hoofdrolspeelster Margot Robbie in Rolling Stone. “Het moest een manier zijn om te versterken wat het publiek ervoer, het moest de stem van het publiek worden.”

Van twee nummers wisten de filmmakers al vanaf dag één dat ze broodnodig zouden zijn: een power ballad voor Ken (Ryan Gosling, die uiteindelijk het lied ‘I’m Just Ken’ zou inzingen) en een spetterend popnummer voor een grote dansscène. Wie zo’n muziek zoekt, heeft maar één telefoonnummer nodig: dat van Mark Ronson. Het brein achter hits als ‘Uptown Funk’ en de soundtrack van ‘A Star Is Born’ uit 2018 ging aan de slag met de vraag om een “showstopper” te schrijven en had al snel de basis klaar voor het discolied ‘Dance the Night’.

Het nummer viel in de smaak en werd (nog voor er tekst op stond, die uiteindelijk ingezongen zou worden door coster Dua Lipa) opgezet tijdens de repetities. “Het werd de ‘Barbie’ anthem op de set”, aldus Robbie. En disco bleek het ideale genre om de thema’s van de film te ondersteunen. Zo vond Gerwig dat disco enkel wil dat mensen ongecompliceerd dansen en zich amuseren, dat het genre gewoon bleef doorgaan wanneer het aan relevantie verloor en daardoor nog steeds zijn eigen plekje heeft in de muziekwereld. De link met Barbie is niet ver te zoeken.

No-brainer

De volgende artiest die werd aangetrokken, was Charli XCX, die naar eigen zeggen een enorme fan is van de pop in het roze. Ronson en Gerwig gaven haar de keuze tussen enkele scènes om een lied te schrijven, waaronder die met de achtervolging. Charli XCX heeft een voorliefde voor auto’s, dus was de keuze snel gemaakt. Ze pende het nummer ‘Speed Drive’, waarmee ze een air van zelfingenomenheid wilde weerspiegelen.

Dan is er nog de kwestie van Aqua, de Zweedse popgroep die een monsterhit scoorde in 1997 met hun ‘Barbie Girl’. Zij waren aanvankelijk niet opgezet met het feit dat hun nummer niet in de film zou voorkomen, maar wisten niet dat Gerwig al de hele tijd een plan had. Zij schreef rapsensaties Nicki Minaj en Ice Spice aan om het nummer in een fris jasje te steken, met een overdonderende rap erbij. “Ik denk dat Nicki al 15 jaar de vraag krijgt om te rappen over ‘Barbie Girl’, het was een no-brainer”, volgens Mark Ronson.

Een van de hoogtepunten op Pukkelpop dit jaar was het nummer ‘What Was I Made For’ van Billie Eilish en haar broer/schrijfpartner Finneas. Ook dat nummer is geschreven voor de film en onderstreept het grootste moment van existentiële crisis dat Barbie doormaakt.

En daar houdt het niet op, want op de rijkelijk met sterren gevulde soundtrack prijken ook namen als Lizzo (‘Pink’), HAIM (‘Home’), Karol G (‘Watiti’), Tame Impala (‘Journey to the Real World’), PinkPanthress (‘Angel’) en Sam Smith, die het nummer ‘Man I Am’ schreef, dat gezien wordt als het ontbrekende stukje van de puzzel van Ken.

‘Barbie’ is van 12 september tot 21 november beschikbaar voor €14,99 in de Pickx Premium VOD-catalogus

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top