‘Red Eye’ (VTM 4): waarom Wes Craven de koning van de mainstream horror is
VTM 4 zendt vanavond ‘Red Eye’ uit, een thriller met Cillian Murphy en Rachel McAdams in de hoofdrollen. Het verhaal draait rond een hotelmanager die op een vlucht naar Miami gegijzeld wordt door een man. Hij wil haar hotel gebruiken om een belangrijke regeringsfunctionaris te vermoorden. De regisseur van deze film, wijlen Wes Craven, wordt in filmmiddens als de 'koning van de mainstream horror' beschouwd. Waarom is dat?
Door Pickx
Deel dit nieuws
Wes Craven, die in 2015 overleed aan een hersentumor, was op veel vlakken een vernieuwer in het horrorgenre. De regisseur blonk vooral uit in horror - een genre dat doordrenkt is van conventies en clichés. Craven grossierde in het breken van die conventies, waardoor zijn films onvoorspelbaarder waren. Hij zette steeds weer nieuwe maatstaven neer.
Zijn laatste werk als regisseur was het ietwat teleurstellende ‘Scream 4’, een quasi-reboot van de horrortrilogie die zijn carrière eind jaren 90 nieuw leven had ingeblazen. Andere meesters van het genre waren misschien visueel inventiever (Dario Argento), of meer gericht op het benutten van spanning (John Carpenter), of op commentaar op de werkelijkheid (George Romero), maar Craven probeerde het allemaal. Hij was niet bang om met toon te experimenteren en was zelfs aan het eind van zijn carrière niet in een hokje te plaatsen.
Het revolutionaire, lugubere karakter van Cravens vroege werk is misschien wel een gevolg van zijn start in de pornofilmindustrie. Hij werkte als geluidseditor en vervolgens als schrijver en editor voor pornografische films (onder verschillende pseudoniemen). Zijn eerste echte regiewerk zijn voorbeelden van exploitation cinema, zoals ‘The Last House on the Left’ uit 1972. Het acteerwerk is overwegend stuntelig en de muziek ronduit verbijsterend, van atonale synthgeluiden naar kalme countryballads. De scènes toonden geweld en moord. De film was zo schokkend dat het een mond-tot-mondsucces werd gebaseerd op verhalen van mensen die flauwvielen in de bioscoopzaal.
Veel van Cravens creaties waren klassieke exploitatiefilms; hij aasde op het onbehagen en de angst van horrorfans door die angsten tot leven te brengen op het witte doek. Craven verkende voortdurend onderwerpen als moraal, disfunctionele families, persoonlijke trauma's en sociale kwesties.
‘A Nightmare on Elm Street’
Zijn vervolgfilm ‘The Hills Have Eyes’ uit 1977 had een eenvoudige premisse. Een gezin is het doelwit van willekeurige moordenaars, maar in plaats van de doelloze hippies van ‘The Last House On The Left’ zijn deze nieuwe schurken woeste bergvolkeren, waarvan de meest memorabele een gigantische, kale kannibaal genaamd Pluto (Michael Berryman) is. Zijn angstaanjagende gezicht werd het meest blijvende beeld van de film. Hij was de eerste van vele Craven-schurken wiens gezicht onsterfelijk werden in de populaire cultuur (samen met de verbrande huid van Freddy Krueger en het op Edvard Munch geïnspireerde Scream-masker).
Craven worstelde met de overgang van deze vroege werken naar meer mainstream commercieel succes. In die tijd won de lowbudgethorrorfilm aan legitimiteit na de release van ‘Halloween’ van John Carpenter in 1978, die wordt gezien als de uitvinder van de ‘slasherfilm’. De ‘Gouden Eeuw van de slasher’ was rond 1982 voorbij; de publieke interesse in de slasher nam af en de vooruitgang in speciale make-up effecten betekende dat horror meer naar het bovennatuurlijke neigde. Maar voor ‘A Nightmare on Elm Street’ uit 1984 vermengde Craven de twee op beklijvende wijze: een idee dat wonderwel aansloeg.
Met ‘A Nightmare on Elm Street’, een film die Craven zelf schreef en regisseerde, over een dode crimineel die mensen in hun dromen vermoordt, serveerde hij een bizarre, grappige, bewust surrealistische kijk op het slashermodel. De helden zijn tieners die worden geteisterd door hormonen en normale angsten.
Zijn werk in de jaren daarvoor varieerde van verschrikkelijk (‘The Hills Have Eyes Part II’, een vervolg dat hij later zelf heeft afgekraakt) tot formulematig (de zombiefilm ‘The Serpent and the Rainbow’) tot fascinerend (‘The People Under the Stairs’, een slimme commentaar op de sloppenwijken van Los Angeles begin jaren 90).
‘Scream’
Met de release van ‘New Nightmare’ in 1994 begon Craven aan de laatste fase van zijn carrière. De film diende als een spiegel voor de horrorfilmindustrie en haar voorliefde voor het kannibaliseren van wat eerder kwam, zij het door middel van sequels, remakes of goedkope rip-offs.
Dit leidde Craven in 1996 naar een script van Kevin Williamson: ‘Scream’, waarin tieners mensen vermoorden volgens de wetten en stijlfiguren van de slasherfilms die Craven en zijn geestverwanten jaren eerder hadden gemaakt. Grappig en zelfverwijzend, maar nog steeds gevuld met gore, ouderwetse schrikreacties en speelse spanning. De perfecte persoon om een satire te maken van Cravens werk was Craven zelf, en hoewel de drie sequels (allemaal geregisseerd door Craven) niet zo meeslepend waren, lieten ze de meta-dimensie nooit vallen (net als in ‘New Nightmare’ zag je in ‘Scream 3’ een moordenaar die op de set van een horrorfilm rondhangt).
De originele cultklassieker was een donkere komische slasherfilm die de box office stormenderhand veroverde en de critici oprecht verraste en verblijdde.
Tot slot was Craven ook een vernieuwer op vlak van vrouwelijke vertegenwoordiging in het horrorgenre. Hij introduceerde vrouwelijke hoofdrolspelers in horrorfilms, waarmee hij een trend begon. In plaats van de onhandige jonkvrouw-in-nood stereotypen op te voeren, koos Craven ervoor om bioscoopbezoekers stoere meiden voor te schotelen. In een essay voor het tijdschrift Glamour schreef Craven: “De echte nachtmerrie is je een wereld voorstellen zonder vrouwen – wat ik, als man, zou zijn zonder vrouw. Dan word ik pas echt bang.”
Hoewel Wes Craven niet bepaald bekend stond om zijn actiefilms, bevat ‘Red Eye’ een aantal verbluffende capriolen in een vliegtuig. ‘Red Eye’ is vanavond te zien om 20u35 op VTM 4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.
Gerelateerde onderwerpen
Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.