Lous and the Yakuza, of hoe een eerste optreden op Les Ardentes een schot in de roos was

Les Ardentes | Lous and the Yakuza mocht zaterdag voor de allereerste keer aantreden op Les Ardentes. De Brusselse artieste slaagde erin om het publiek uit haar hand te doen eten.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Met Lous and the Yakuza heeft Les Ardentes een flinke headliner te pakken. De Brusselse artieste - Marie-Pierra Kakoma voor de vrienden - is dan ook niet van de minste talenten in de Belgische hiphopscene. Ze werd geboren in de Congolese stad Lumumbashi en verhuisde in haar tienerjaren naar België. Ze leefde daarna een tijdje op straat in onze hoofdstad en had vervolgens de grootste moeite om met verschillende jobs de eindjes aan elkaar te knopen in haar kleine studio. Desondanks wist ze muziek te maken en dit via YouTube te delen, waardoor ze opgemerkt werd door een platenfirma. Haar debuutsingle 'Dilemme' kwam uit in 2019. Sindsdien scheerde ze hoge toppen in het buitenland met onder meer een optreden in 'The Tonight Show' van Jimmy Fallon - tijdens de coronacrisis dan nog. Deze eer viel eerder alleen grootheden als Stromae te beurt.

Op het podium van Les Ardentes moest de stijlvol geklede Brusselse artieste niet onderdoen voor andere grote namen op Les Ardentes, zoals Gazo (tegelijk op het Big Eye-podium), en een nogal teleurstellende Ice Spice. Al vanaf 'Ciel', haar eerste nummer op de setlist, wist ze het publiek behendig in te pakken. Het moet gezegd worden: wie er niet bij was, heeft wat gemist. De fut die sommige acts op Les Ardentes misten, werd ruimschoots gecompenseerd door een vurige Marie-Pierra Kakoma. 

Magisch

De 27-jarige singer-songwriter wist met een eigenzinnige combinatie van trap, R&B en pop het podium te claimen. Geen wonder dat grootheden als Alicia Keys of Coldplay deze Brusselse vroegen als openingsact voor het eerste deel van hun wereldtournee. In haar - overigens feilloze - optreden wisselde ze af tussen hits van haar laatste nieuwe album en haar debuutplaat 'Gore'. Betoverende titels als 'La money', 'Takata' en 'Tout est gore' passeerden de revue, evenals 'Solo', een van de hoogtepunten van het album dat haar carrière lanceerde.

Lous, wiens naam via de Franse straattaal Verlan is afgeleid van het woord "soul" ("ziel"), durfde zich bovendien af en toe kwetsbaar te tonen. Zo gaf ze bij aanvang toe bijzonder nerveus te zijn. "Het is mijn eerste keer op Les Ardentes. Ik was heel erg gestresseerd, maar jullie hebben me op mijn gemak gesteld", klonk het bijna verontschuldigend. 

Op andere momenten zagen we dan weer een uitzinnige Lous, zoals met het nummer 'Monsters', waar ze haar schoenen op het podium uitschopte om een aanstekelijk dansje te placeren. Zo aanstekelijk zelfs, dat ze een technisch probleem zoals een kapotte microfoon handig wist te verdoezelen.

Het einde kwam in stijl met een a capella-versie van haar topnummer 'Dilemma'. Haar Yakuza's en het publiek klonken als één stem en zorgden zo voor een mooie afsluiter van een geslaagd optreden.

Lees ook:

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top