De queerste nummers die Freddie Mercury schreef

Muziek | Op deze dag in 1977 bracht Queen in het toonaangevende Britse programma ‘Top of the Pops’ het nummer ‘Good Old-fashioned Lover Boy’, een nummer met een dubbele bodem waarin Freddie Mercury eigenlijk zijn geaardheid bezingt. Best een unicum in die tijd, want er hing toen nog een heel groot taboe rond homo- en biseksualiteit, maar de zanger kwam openlijk uit voor zijn queerheid, ook al waren zijn nummers gewoonlijk niet expliciet gay. Toch valt er regelmatig een gelijkaardige dubbele bodem te bemerken in zijn werk. Een overzicht.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Muziek geldt sinds mensenheugenis  als expressiemiddel voor de identiteit van de artiest. Freddie Mercury, zanger en frontman bij Queen, stak zijn geaardheid geenszins onder stoelen of banken, maar liet zich tegelijk ook niet in een hokje steken. In de rockwereld van de jaren 70 waren strakke pakjes, make-up en androgene performances legio, maar dat werd in die tijd niet automatisch als queer bestempeld, het hoorde gewoon bij het genre. Daarom was de queer expressie van Freddie Mercury minder opvallend dan die vandaag zou zijn en vloog zijn queerness bij veel fans zelfs onder de radar. Toch maakt het een belangrijk deel uit van de muziek van Queen en probeerde Mercury, zij het niet expliciet, over zijn geaardheid te zingen.

Good Old-fashioned Lover Boy

Dat brengt ons bij het nummer dat Queen in 1977 in ‘Top of the Pops’ bracht. ‘Good Old-fashioned Lover Boy’ stond op het album ‘A Day at the Races’ en lijkt op het eerste gehoor een lichtvoetig popnummer over de liefde te zijn, maar er valt ook een dubbele bodem in te bemerken. Halfweg de jaren 70 had Mercury nog een relatie met de vrouw Mary Austin, maar ook een affaire met een man, David Minns. Wanneer Mercury in het nummer zingt over zijn seksuele escapades en hoe hij vooral ’s nachts echte romantiek zal ervaren, kan gezien worden als een verwijzing naar het dubbelleven dat hij toen leidde. Maar eigenlijk is het nummer zo geschreven dat iedereen er zijn eigen ervaringen op kan projecteren.

Seaside Rendez-vous

Middenin het album ‘A Night at the Opera’ uit 1975 – de plaat die eindigt met monsterhit ‘Bohemian Rhapsody’ – staat ‘Seaside Rendez-vous’, een licht theatraal nummer over een romantische ontmoeting op het strand. Opnieuw is het nummer niet expliciet queer, maar de verwijzingen naar vrolijke dartelingen en cheesy vaudeville passen ook niet echt in de typische rauwe progrocksfeer van de jaren 70. Mercury toont er duidelijk mee aan dat hij anders is dan de anderen, in de manier waarop hij praat, danst, en de liefde beleeft.

Don’t Stop Me Now

Tegen het einde van de jaren 70 veranderde de look van Freddie Mercury. Geen flamboyante glamrock-outfits meer, maar wel meer strak leder, kortere haren en een ontbloot bovenlijf. Iets later zou ook de welbekende snor er komen. In die periode nam de band ‘Don’t Stop Me Now’ op, dat in 1978 op het album ‘Jazz’ verscheen. Ook dit lied is niet expliciet queer, maar het is wel een viering van een hedonistische levensstijl, van vrijheid en levensvreugde. Niet voor niets werd het nummer – toen een bescheiden hit – later een waar anthem voor iedereen die out and proud is.

Zo zijn er tal van nummers van Queen die meer betekenis bevatten dan je op het eerste gezicht zou denken. De drie bovenstaande voorbeelden zijn nog maar het begin!

‘Freddie Mercury: The Ultimate Showman’ is nu beschikbaar in de Pickx VOD-catalogus.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top