Waarom honden op het witte doek steeds vaker digitale creaties zijn

Films | Play5 zendt vanavond ‘Hachi: A Dog’s Tale’ uit, een familiefilm uit 2009 over een professor die een achtergelaten puppy aantreft in het station en hem meeneemt naar huis. De twee wandelen iedere dag samen naar het station, waar de hond zijn baasje opwacht als hij ’s avonds terugkomt. Op een dag keert de man niet meer terug van zijn werk. Regisseur is Lasse Hällstrom, die meerdere hondenfilms op zijn actief heeft staan. En die zijn niet onomstreden, legt Pickx uit.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Hallström volgde in zijn jonge jaren les in een muziekschool in Stockholm. Hij maakte zijn regiedebuut in 1973 met de regie van de komedieserie ‘Pappas pojkar’ voor de Zweedse televisie. Tussen 1974 en 1982 regisseerde Hallström de muziekclips van de Zweedse popgroep ABBA en ook de film ‘ABBA: The Movie’ uit 1977.

Na het internationale succes van ‘My Life as a Dog’ (1985), zijn komedie die genomineerd werd voor twee Oscars, belandde Hallström in Hollywood. Zijn eerste noemenswaardige Engelstalige succes was ‘What's Eating Gilbert Grape’ (1993), met de toen nog jonge Johnny Depp en Leonardo DiCaprio in de hoofdrollen. DiCaprio’s optreden als geestelijk gehandicapte jongen leverde hem een Oscar- en Golden Globe-nominatie op voor beste bijrol.

In 2017 nam Hällstrom de regie in handen van ‘A Dog’s Purpose’, een komedie gebaseerd op de gelijknamige roman uit 2010. De film vertelt het verhaal van een hond – ingesproken door acteur Josh Gad – die talloze keren reïncarneert in de vorm van verschillende rassen, zodat hij het leven van verschillende menselijke eigenaars kan beïnvloeden.

Boycot

Drie weken voordat ‘A Dog’s Purpose’ in de bioscoop kwam, gaven schattingen van de industrie aan dat de film in zijn openingsweekend meer dan 25 miljoen dollar zou opbrengen. Dat zou een straf debuut zijn geweest voor een film met een budget van amper 22 miljoen dollar.

Maar plots doken op 18 januari op TMZ beelden op van een hond die bijna verdronk tijdens een stunt op de set. De filmmakers beweerden dat het leek alsof de hond meer gevaar liep dan in werkelijkheid het geval was. Maar uit vrees voor een PR-nachtmerrie annuleerde distributeur Universal Pictures de première op de rode loper en een persbijeenkomst. Een fotoshoot die The Times had gepland met de hondensterren van de film werd ook geschrapt.

Maar het kwaad was al geschied. De schattingen voor het openingsweekend daalden met ongeveer 20%, tot 20 miljoen dollar. Diezelfde dag stuurde PETA een persbericht uit waarin demonstranten werden opgeroepen om de film te boycotten. De dierenrechtengroep zei van plan te zijn de TMZ-beelden via een iPad aan voorbijgangers te tonen, waarbij een gekostumeerde hond de tekst ‘Nee, ik wil niet in je verdomde film!’ zou dragen.

CGI als industriestandaard

Uiteindelijk bracht de film wereldwijd toch nog 205 miljoen dollar op. Maar de TMZ-controverse heeft vragen opgeroepen over het gebruik van honden in films. In de afgelopen jaren is het moreel discutabel geworden om (wilde) dieren in te zetten op filmsets, nu studio's steeds meer investeren in computergegenereerd beeldmateriaal om leeuwen, tijgers en beren na te bootsen. Zo maakten populaire films als ‘Noah’, ‘The Revenant’ en de ‘Planet of the Apes’-films gebruik van de technologie.

Natuurlijk hadden die films een budget van meer dan 100 miljoen dollar. Als ‘A Dog’s Purpose’ ervoor had gekozen om alle honden digitaal te maken, zou het budget verviervoudigd zijn, aldus producent Gavin Polone. Maar volgens Robert Legato, supervisor visuele effecten van ‘The Jungle Book’, wordt CGI geleidelijk aan minder duur en kan het binnenkort de industriestandaard worden voor elk dier op het scherm.

Bekijk ‘Hachi: A Dog's Tale’ vanavond om 20u30 op Play5 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top