‘The Untouchables’ (VTM 4): het verhaal achter de legendarische trappenscène
Door Pickx
Deel dit nieuws
Brian De Palma’s talent als regisseur komt het meest bovendrijven in gewelddadige confrontaties tussen zijn hoofdrolspelers. Denk aan de bloederige afsluitende shoot-out in ‘Scarface’ of de stand-off in de zwembadkamer in ‘Carlito’s Way’. Deze scènes illustreren De Palma’s genialiteit als schepper van suspense of shock: een meester in het manipuleren en monteren van beelden voor een maximaal effect.
Dat meesterschap bereikte zijn hoogtepunt op één specifiek moment in ‘The Untouchables’. De film als geheel behoort naast ‘Scarface’ en ‘Carlito’s Way’ tot De Palma’s meest befaamde thrillers. Maar in een film vol opvallende scènes, is die in het Union Station zonder twijfel de meest memorabele.
De scène, gefilmd in hartverscheurende slow motion, is spannend in de context van de film, maar zo sterk geregisseerd dat ze gemakkelijk op zichzelf staat, zonder enige voorkennis van de personages of hun beweegredenen. De Palma’s beeldvoering en montage zijn zo nauwkeurig dat het zelfs voor een toevallige kijker gemakkelijk is om te onderscheiden wie de schurken, helden en slachtoffers zijn.
Cinematografisch domino-effect
We schetsen de plaats van de scène in de film: het is het tijdperk van de drooglegging in Chicago. De idealistische agent Elliott Ness (Kevin Costner) en zijn rechterhand George Stone (Andy Garcia) zijn aangekomen bij het Union Station van de stad om maffia-accountant Walter Payne (Jack Kehoe) te arresteren, die bewijsmateriaal bezit dat misdaadbaas Al Capone in de gevangenis kan doen belanden.
Wat volgt is het cinematografische equivalent van een domino-effect. In een zorgvuldig opgezette, brede opname zien we Ness en Stone het station binnenkomen. De twee kleine figuren vallen in het niet bij de kolossale pilaren van het gebouw. Ness blijft boven aan de trap staan, Stone daalt ondertussen af naar de verdieping eronder en passeert daarbij een paar matrozen.
De Palma bouwt de spanning geleidelijk op. Ness kijkt peinzend naar een klok aan de muur, die langzaam naar 12 uur tikt – altijd een onheilspellend tijdstip in films. Aan de voet van de trap verschijnt een jonge moeder, die een kinderwagen voortduwt en twee zwaar uitziende koffers vasthoudt. Zonder dialoog illustreert De Palma wat er in het hoofd van zijn held omgaat: Ness staat toe te kijken, nerveus verscheurd tussen hulp bieden aan de vrouw en op de uitkijk staan voor de accountant.
De Palma’s opbouw duurt meer dan vijf minuten. Aangezien de klok eerder 11u55 aangaf, speelt deze scène zich min of meer in real time af – iets wat steeds zeldzamer wordt in de hyperkinetische thrillers van de 21e eeuw.
Uiteindelijk geeft Ness toe aan zijn goede aard en snelt de trap af om de moeder een handje toe te steken en haar kinderwagen de trap op te sleuren. Met elke klap van de wielen op de trap bouwt De Palma het gevoel van anticipatie op. Vanuit een point-of-view shot kijkt Ness toe hoe het scenario waar hij bang voor is, zich ontvouwt: verschillende mannen in pak komen uit de deuren onder de klok. Van over zijn rechterschouder verschijnt de accountant, die de trap afdaalt.
Niet in het originele script
Een andere figuur duikt op, die Ness onmiddellijk herkent als een van Capone’s mannen. En dan barst een vuurgevecht los; zwaaiend met een geweer laat Ness de kinderwagen – met baby en al – per ongeluk de trap afrollen. De kinderwagen die de trap afdondert is geïnspireerd op de Odessa Steps-scène in Sergei Eisensteins propagandafilm ‘Battleship Potemkin’ uit 1925. Naar dezelfde scène werd al vaak verwezen in de cinema voordat De Palma ze zich in 1987 toe-eigende. Francis Ford Coppola voerde een soortgelijke trapscène op in ‘The Godfather’.
De kogels vliegen in het rond terwijl de baby in zijn houten kinderwagen van de trappen van het Union Station dondert. Een paar ongelukkige matrozen lopen in de vuurlijn van een gangster. Het meest huiveringwekkende van al is dat een paar kogels de kinderwagen raken, maar wonderbaarlijk genoeg blijft het kind ongedeerd. Beelden van de wielen van de kinderwagen die de trap afkletsen worden afgewisseld met bebloede lijken en suizende kogels.
Ness grijpt naar het kind en schiet tegelijkertijd boeven neer. Dan, na meer dan zeven minuten spanning, volgt de pay-off. Stone schiet te hulp en brengt de kinderwagen met een knie tot stilstand, terwijl Ness een schurk neerschiet die op de loer ligt bij een Dorische zuil. Na een korte confrontatie bereikt de scène zijn bloederige maar onvermijdelijke climax: Stone heeft zijn wapen gericht op de laatste van Capone’s mannen, die de accountant gegijzeld heeft in een laatste wanhoopsdaad. Op Ness’ bevel, “Pak hem”, wordt een enkele kogel afgevuurd en de schurk uitgeschakeld.
Verbazingwekkend genoeg stond deze schietpartij niet eens in het originele script. Ness en Stone zouden oorspronkelijk een vuurgevecht aangaan in een treinwagon. Toen de bazen van Paramount concludeerden dat het bouwen van een trein uit de jaren 30 het budget te ver zou oprekken, bedacht De Palma de scène die in de uiteindelijke film te zien is, gefilmd op locatie in het station van Chicago om geld te besparen. Zo ontstond – deels per toeval – één van de mooiste actiescènes in de cinema van de jaren 80.
Bekijk ‘The Untouchables’ vanavond om 22u50 op VTM 4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Pickx-app.
Gerelateerde onderwerpen
Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.