Felix Van Groeningen over ‘De Acht Bergen’: “Het is een fantastisch en intens avontuur geweest"
Vanaf deze week gaat ‘De Acht Bergen’ in release. De prachtige verfilming van de bestseller van Paolo Cognetti kreeg eerder dit jaar in Cannes de juryprijs, een zoveelste triomf op het palmares van de Belgische regisseur Felix Van Groeningen. Die deze keer wel de honneurs deelde met zijn liefdespartner Charlotte Vandermeersch. Samen trokken ze de Italiaanse Alpen in voor een filmisch maar ook erg persoonlijk avontuur. Van Groeningen vertelt er meer over in een interview met Pickx.
Door Pickx
Deel dit nieuws
‘De Acht Bergen’, zoals de prent (en het boek) in het Nederlands heet, vertelt het verhaal van twee jeugdvrienden, Pietro en Bruno. De ene is een echte stadsmus, de andere een jongen die best gedijt in de natuur, meer bepaald de Italiaanse Alpen. Als jongvolwassenen verliezen ze elkaar een tijdje uit het oog, maar door het lot -we willen de kijkpret niet bederven door al te veel te verklappen- worden ze weer bijeengebracht…
De ontwikkeling van hun bijzondere vriendschap, maar ook de relatie van die twee individuen met de liefde, het leven, de natuur en het ouderlijke nest, worden door regisseursduo Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermeersch vakkundig in beeld gebracht. In Cannes werden ze daarvoor al beloond met de juryprijs, maar misschien wel de grootste beloning voor het regisseurskoppel is de ervaring die ze opdeden tijdens het intense opnameproces.
Felix Van Groeningen, die eerder al internationaal succes vergaarde met films als ‘De Helaasheid der Dingen’, ‘Broken Circle Breakdown’ en ‘Beautiful Boy’, doet het relaas daarvan aan Pickx.
Het is een film geworden die nog lang blijft nazinderen bij de kijker. Omdat er zoveel emotie inzit, omdat er zoveel existentiële vragen gesteld worden en omdat je mee die machtige berglandschappen wordt ingetrokken. In welke mate kleeft de film ook nog aan jullie ribben, als makers ervan?
Felix Van Groeningen: “We hebben bijna drie jaar aan de film gewerkt en in mei was hij helemaal klaar -net op tijd voor een première in Cannes. Maar daarna volgt dan een soort sperperiode, wat altijd raar is, want op de duur wordt die film iets abstract. De voorbije weken hebben we bijvoorbeeld veel promo gedaan en dus veel over de film verteld, terwijl we hem eigenlijk zelf niet meer teruggezien hebben de voorbije maanden. Bovendien ben ik ondertussen al met een volgend project bezig, dat in principe volgende maand van start zou gaan. In die zin is die episode al wat afgesloten.”
“Maar sowieso is het een fantastisch avontuur geweest. Heel intens. We zijn als koppel voor een lange periode naar Italië getrokken en naar Nepal, we hebben in de bergen geleefd, we hebben Italiaans geleerd, het hele proces heeft ook superveel impact gehad op onze relatie. Prachtig allemaal, maar heel maf ook. Sowieso is een film maken iets dat je helemaal absorbeert, maar als je dan zoiets kan delen met iemand die je zo dierbaar is: dat maakt dat gevoel alleen maar sterker. Het hangt voor altijd vast aan een zeer turbulent maar belangrijk moment in ons leven.”
Zo’n juryprijs in Cannes, wat betekent dat voor jou, of voor de film?
“Ik zou willen zeggen dat zulke prijzen weinig uitmaken, maar de realiteit is dat zo’n bekroning superdeugd doet. En nu is het aan het brede publiek om de film te ontdekken natuurlijk. We zijn alleszins blij met de reacties en de kritieken die we al kregen.”
De film duurt nu ongeveer twee en een half uur, maar blijkbaar hadden jullie een langere versie in gedachten?
“We wisten op voorhand dat het een lange film zou worden, omdat het verhaal daar ook om vraagt. Het is een episch verhaal, dat zich over 30 jaar afspeelt en dat zoveel lagen heeft, niet enkel die vriendschap tussen Pietro en Bruno. Het was belangrijk dat je met die jongens mee opgroeit, dat je hun zoektocht in het leven meemaakt en begrijpt. We hebben moeten schrappen -er was van de productiemaatschappijen wel wat druk om de film onder de 3 uren te houden- maar ook niet zo heel veel. Voor Charlotte was het moeilijk om afscheid te nemen van bepaalde scènes, zij moet dat nog wat leren aanvaarden en het ligt ook in haar melancholische karakter om moeilijker afscheid te nemen van dingen. Ik ben daar pragmatischer in, ik weet ondertussen dat het hoort bij films maken. Maar uiteindelijk zijn we allebei blij met het resultaat hoor. Charlotte heeft zelfs de kans gekregen om nog te sleutelen aan de laatste cut, maar besloot dat het toch goed was zo.”
Het betreft een verfilming van een succesvolle roman, maar je hebt het boek pas gelezen toen het project werd aangeboden. Welke elementen overtuigden jou dat er een goeie film inzat?
“Alles! Meestal is het snel duidelijk of een boek zich leent tot een verfilming. Voor mij althans. Dat gaat dan over een soort algemeen bevredigend gevoel wanneer je het boek uithebt. Het verhaal moet een mooie boog maken en op het einde moet je een stamp in je maag krijgen. Bij ‘Le Otto Montagne’ had ik dat heel hard. Ik werd daar meteen in meegezogen. Het boek is ook heel filmisch geschreven, zowel de dialogen als de scènes. Daarom zijn we ook best wel trouw gebleven aan het boek. Sommigen dachten dat het onverfilmbaar was door de beschrijvingen van de natuur, maar dat vonden wij net het makkelijkste: die bergen liggen er hè, je moet niets kunstmatig creëren -zoals je in veel films wel moet doen. Die natuur doet vanzelf zijn werk.”
Was de setting, in de Italiaanse Alpen, ook een argument voor jou/jullie om dit project aan te nemen?
“Zeker. Op het moment dat we dit voorstel kregen, zat ik in een donkere periode van mijn leven. Ik zag heel veel cynisme en negativisme rond mij. Ik voelde de nood om me even te onttrekken van de wereld, om me in zo’n primitieve omgeving te bevinden en te bezinnen. Enkele maanden in de bergen gaan leven om de film voor te bereiden en te draaien, leek me daarom een geweldig vooruitzicht. Ik had daar echt zin in. Dat maakte ook dat de opnames zo’n intens proces werden. Het verhaal en de setting nopen je tot heel veel overpeinzing en introspectie. Wie ben ik? Waar sta ik? Waar wil ik naartoe? Wat is vriendschap? Wat is liefde?”
Italiaanse cast
Auteur Paolo Cognetti was nauw betrokken bij de opnames, was dat een vloek of een zegen?
“Bij de opnames was hij niet zo heel nauw betrokken: hij woonde daar in de buurt, maar is slechts een handvol keer langsgekomen. Maar Paolo toonde wel veel interesse en heeft ons enorm geholpen met het vertalen van de dialogen en het begeleiden van de acteurs. Wij waren bij het begin van het project geen Italiaans machtig en baseerden ons voor het scenario dus op de Nederlandse vertaling van zijn boek, maar voor de film moest dat uiteraard weer omgezet worden aangezien we met een Italiaanse cast werkten. In de post-productie heeft hij ook de voice over geredigeerd. Maar dat liep perfect. Een heel fijne samenwerking was het, waarbij hij voldoende afstand hield maar zijn zeg deed wanneer het kon en moest. Ik heb al anders meegemaakt hoor, en mede daarom zelfs projecten afgeblazen. Tussen Paolo en ons is een vriendschapsband ontstaan. Een heel aimabele mens. Aan een kant nogal introvert, anderzijds ook heel nieuwsgierig. Een beetje zoals Pietro in de film, een personage dat toch dicht bij hem ligt. Het klikte ook geweldig tussen hem en de acteurs.”
Hoe was het om met een Italiaanse cast te werken? Verandert dat iets aan de dynamiek op een set?
“Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Elke acteur heeft zijn eigenheid, los van nationaliteit. Ik ben ook geen regisseur met een rigide werkwijze, ik ga naar mijn acteurs toe. Bij mijn vorige film (‘Beautiful Boy’, nvdr) werkte ik met Amerikaanse acteurs en je merkte daar wel dat dat een heel grote, competitieve wereld is. Je moet echt knokken om ergens te geraken en daardoor is er ook een groot métier en een grote werklust bij die acteurs. Dat voelde ik ook bij de Italianen. Maar de basis is dat je een gemeenschappelijk geloof hebt in het project en het verhaal.”
De chemie tussen hoofdrolspelers Alessandro Borghi en Luca Marinelli maakt de film mee bijzonder. Heb je zoiets meteen door of blijkt dat pas na de opnames in de montagecel?
“Casting begint bij de juiste mensen uitkiezen en samenbrengen, en dan zie je op de set hoe dat werkt. Maar meestal weet je dat meteen, dat was hier het geval.”
In je oeuvre valt het op dat je meest bekroonde en misschien ook wel sterkste films meestal diegene zijn die gebaseerd zijn op bestaand werk: ‘De Helaasheid der Dingen’, ‘Broken Circle Breakdown’, ‘Beautiful Boy’ en nu ‘Le Otto Montagne’. Wat zit daarachter?
“Na verloop van tijd weet je wel wat je kunt en waar je sterktes liggen. Ondertussen weet ik dat ik zoiets kan: bestaand werk vertalen naar film. Maar eigenlijk heb ik zin om in mijn volgende project iets origineel te doen. Want een toneelstuk of boek verfilmen heeft wel iets comfortabel: je weet van bij het begin welk gevoel je voor ogen hebt en je kunt daar altijd naar teruggrijpen. Dat heeft iets veilig, want er is iets tastbaar van bij het begin. Pas op, ik haal er veel voldoening en plezier uit om zo een project naar mijn hand te zetten en daar iets van mezelf in te leggen, maar ik zou toch graag nog eens uit die comfortzone willen springen. Iets uitzoeken en ontdekken. Want als dat dan lukt, geeft dat nog meer voldoening. Dat gaat niet over eergevoel, maar over jezelf uitdagen.”
‘Le Otto Montagne’ van Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermeersch draait vanaf 14 december in de Belgische bioscopen.
Gerelateerde onderwerpen
Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.