Monteur Nico Leunen: “Als monteur ben je pas echt een meerwaarde als je de regisseur praktisch én psychologisch begeleidt”
Films doorlopen een heleboel stappen voor wij ze te zien krijgen in de bioscoop. Een van die stappen is de montage en daar is Nico Leunen expert in. Belgiës meest gevraagde monteur werkte eerder al aan films als ‘Ad Astra’, ‘Beautiful Boy’ en ‘Broken Circle Breakdown’. Pickx sprak met hem over wat zijn job inhoudt, Hollywood en dromen voor de toekomst.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Een film monteren is veel meer dan enkel wat beelden aan elkaar plakken, toch kunnen velen zich moeilijk inbeelden wat een monteur precies doet. Hoe om schrijf jij je job?
Ik zou kunnen zeggen dat ik de film in elkaar steek, want dat is natuurlijk waar het om gaat. Maar naar mijn mening ben je als monteur pas echt een meerwaarde wanneer je de regisseur zowel praktisch als psychologisch begeleidt tot het afwerken van de film na de opnames. Het is namelijk een zeer confronterend proces, want meestal loopt de regisseur al jaren met een droombeeld van de film rond. Op de set is alles nog leuk, omdat iedereen zich werpt op het realiseren van die droom. De realiteit slaat echter pas toe tijdens de montage, wanneer blijkt dat bepaalde dingen niet zijn wat de regisseur in gedachten had. De ontgoocheling die dan vaak ontstaat, mag niet blijven hangen. Ik zorg er dus voor dat daar iets mooi voor in de plaats komt.
Wordt een film dan echt pas gevormd tijdens de montage?
In mijn volledige carrière heb ik al aan ruwweg zestig langspeelfilms mogen werken en daarvan is er misschien één die voor 90% in de volgorde beland is die de regisseur voor ogen had. Dat is enerzijds eigen aan het soort films waaraan ik werk, maar anderzijds is het een feit dat films – zeker als ze in mijn handen zijn – zelden de structuur van het scenario aanhouden. Letters op papier weerklinken namelijk anders eens ze in beeld worden gebracht. Een geschreven stilte is moeilijk te lezen, terwijl een stilte in beeld net veel betekenis heeft.
Wil dat zeggen dat jij dan als monteur in zekere zin het laatste woord hebt over de film?
De film heeft altijd het laatste woord, niet ik of de regisseur. Als organisme vraagt een film bepaalde dingen en jij moet daar als monteur of regisseur naar luisteren. En als het goed is, is iedereen het daar sowieso mee eens.
Hoe was het om in het begin van je carrière zo’n grote verantwoordelijkheid op je te nemen?
In het begin van mijn carrière had ik eigenlijk minder angsten dan nu, want als je jong bent, vlieg je er gewoon in. Bovendien zijn de mensen waarmee je werkt meestal ook even jong en sta je niet zo stil bij de verantwoordelijkheid. Al hangt dat natuurlijk wel af van het project. De druk ligt hoger tijdens een film van bijvoorbeeld 300 miljoen dollar, dan bij één die 10.000 euro budget heeft. Maar ik doe mij best om me dat niet te laten beïnvloeden. Ondertussen heb ik genoeg zelfvertrouwen opgebouwd om te weten dat als ik goed werk lever voor films met een laag budget, ik dat ook kan voor films met een hoog budget. De taak blijft uiteindelijk dezelfde.
Je hebt ook al een paar Hollywoodfilms op je naam staan als monteur. Hoe verschillend is de werkwijze hier ten opzichte van daar?
Het hangt ook hier allemaal af van het project. Mijn eerste Hollywoodfilm was ‘Lost River’, het regiedebuut van Ryan Gosling, en die werkwijze was eigenlijk niet zo verschillend. Gosling is een superster, maar het ging om een best goedkope film waar geen grote studio achter zat. Ik woonde een half jaar bij hem thuis en we monteerden samen in de kelder. De ideale binnenkomer voor mij in Hollywood dus, aangezien het net zo voelde als wanneer ik met Fien (Troch, nvdr.) en Felix (Van Groeningen, nvdr.) samenwerk. Met als enige verschil de persaandacht en de premières eens de film uitkwam.
Mijn meest recente Hollywoodproject, ‘Ad Astra’, kan je dan weer op geen enkele manier vergelijken met werken hier. Voor zo’n grote en dure sciencefictionfilm moet je ten eerste verantwoording afleggen aan de studio. En ten tweede wordt er gewerkt met hard money, wat wil zeggen dat iemand persoonlijk investeert, en het geld niet van subsidies komt. Als je dan aan tafel zit tegenover iemand die in zijn eentje 150 miljoen dollar uitgeeft aan de film, weet je dat het jouw taak is om die persoon gelukkig te maken. Daarnaast werd ik ook niet ingehuurd door regisseur James Gray, maar door hoofdrolspeler en producer Brad Pitt. Het is ook met hem dat ik aan de film gewerkt heb, iets wat hier ondenkbaar is.
Zoals je daarnet al vertelde, werk je vaak samen met Fien Troch en Felix Van Groeningen. Hoe belangrijk is het voor jou om films te maken met mensen die je kent?
Iedereen in het leven is een vreemde, voor je ze leert kennen. Fien en ik volgden Johnny Jewels werk bijvoorbeeld al lang. Voor de soundtrack van Fiens film ‘Kid’ hebben we zelfs inspiratie geput uit zijn muziek. Het toeval wil nu dat ik een half jaar later met Ryan Gosling samenwerkte, die op zijn beurt werkte met Jewel als muzikant. Zo hebben we elkaar leren kennen en heb ik hem kunnen vragen om aan de soundtrack voor Fiens volgende film te werken. Dat is hoe het vaak gaat. Maar naast leren kennen, is het belangrijk dat je op dezelfde lijn zit. Als je moet samenwerken met iemand waarmee het niet klikt, ga je dat zien in het eindresultaat. Gelukkig gebeurt dat echt niet vaak.
Zijn er nog samenwerkingen of projecten waar je van droomt?
Toen ik voor het eerst een agent onder de arm nam, zei ik dat ik ervan droomde om samen te werken met Derek Cianfrance. Dat is gebeurd, want samen hebben we aan de HBO-serie ‘I Know This Much Is True’ gewerkt. Ik zou in de toekomst graag nog samenwerken met de Mexicaanse regisseur Amat Escalante, maar boven alles hoop ik nog veel films te maken met mijn vrouw Fien. Dat blijft toch het bijzonderst.
Monteur Nico Leunen, Chromatics-frontman Johnny Jewel en regisseur Fien Troch gaan op 21 oktober in gesprek op Film Fest Gent. Meer info vind je hier.
Lees meer over Films
-
Tweede seizoen van ‘Arcadia’ belooft nog meer spanning
Na het succes van het eerste seizoen, begint zondagavond een tweede seizoen van de Vlaams-Nederlandse sciencefictionserie ‘Arcadia’. Het ambitieuze televisieproject krijgt steeds meer wind in de zeilen, dus de verwachtingen zijn hoog.
-
‘Ik vraag het aan’ keert terug met meer onroerende verhalen en covers
‘Ik vraag het aan’, het VRT 1-programma waarin Niels Destadsbader BV’s verrast met unieke versies van de nummers die het meest voor hen betekenden, is terug. Vanaf 8 januari krijg je nieuwe afleveringen voorgeschoteld van het programma dat wil ontroeren en je nieuwe muziek wil laten ontdekken.
-
Ambiguïteit en onmacht in ‘Liar’ (Pickx+)
In de dramaserie ‘Liar’, vanaf vandaag te zien op Pickx+, weet je niet wie je kan geloven. Wanneer een lerares een chirurg beschuldigt van verkrachting, gaan de poppen aan het dansen.
-
Nu op Pickx+: het Schotse drama 'Mayflies'
De tweedelige Britse televisieserie ‘Mayflies’ geeft een hartverscheirende inkijk in een innige vriendschap die op een ultieme manier op de proef gesteld wordt. De eerste aflevering is vanavond te zien op de zender Pickx+.
-
Wie zijn de topfavorieten op de 82ste Golden Globes?
In de nacht van 5 op 6 januari zetten de Golden Globes het beste van wat afgelopen jaar op het grote en kleine scherm passeerde, in de bloemetjes. Wie gaat er met de eer lopen op deze prestigieuze awardshow? Dat kom je live en exclusief te weten op Pickx+ en Pickx Showcase.
-
Zing de oudejaarsnacht in met de ‘Studio 100 SingAlong’
Net na de uitzending van de ‘Studio 100 Kids Party’ op Pickx+, is het aan de volwassenen om nostalgisch het nieuwe jaar in te zetten met de ‘Studio 100 SingAlong’.
-
Internationale blockbusters en Vlaamse topfilms in de VOD-catalogus in januari
In de eerste maand van het nieuwe jaar kan je nagenieten van de feestdagen met de Proximus VOD-catalogus. Daar vind je in januari alweer heel wat nieuw voer voor een onderhoudende filmavond.
-
Vier het nieuwe jaar met je favoriete helden van Studio 100 met de ‘Studio 100 Kids Party’
Een nieuw jaar betekent ook een nieuwe Studio 100 Kids Party! Dit jaar kunnen de jongste kijkers genieten van een kleurrijk feest vol verrassingen om 2025 in te luiden.
-
Sciencefiction, mysterie en drama in de tv-optie Pickx Mix in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de maand januari weer uitkijken naar nieuw kijkvoer. Zo is er prikkelende scifi, Australisch-Britse misdaadkomedie en reality over een schattenjacht. Onze kijktips!
-
Deze films en series zijn nieuw op de streamingdiensten in januari
Het nieuwe jaar start met een knaller, en heel wat nieuw kijkvoer op de streamingdiensten Netflix en Disney+. Dit zijn onze streamingtips voor de maand januari.
-
Volg de 82ste Golden Globes live op Pickx+
De Golden Globes bekronen andermaal de crème de la crème van de film- en televisiewereld. Beleef dit prestigieuze evenement live en exclusief op Pickx+ en Pickx Showcase. Volg in de nacht van 5 op 6 januari 2025 de hoogtepunten van deze 82ste editie. Host Sverre Denis, met aan zijn zijde filmkenners Katja Retsin en Sylvia Van Driessche, voorzien de ceremonie vanuit de studio van Pickx+ van de nodige commentaar.
-
‘Squid Game’ seizoen 2 op Netflix belooft nog meer dystopische horror
Nadat het eerste seizoen van de Zuid-Koreaanse serie 'Squid Game' de meest bekeken titel ooit op Netflix werd, was het onvermijdelijk dat er een tweede seizoen zou komen. Het vervolg is zo mogelijk nog donkerder en kritischer voor de consumptiemaatschappij dan het eerste deel.
-
Dit heeft de Pickx Mix VOD-catalogus in petto in januari
Proximus-abonnees met de tv-optie Pickx Mix kunnen in de eerste maand van 2025 alweer genieten van gloednieuwe, spannende en exclusieve films. Dit zijn onze kijktips voor januari.
-
In januari laat Pickx+ zowel de detective als het muziekbeest in jou los!
De exclusieve zender Pickx+ pakt in januari uit met een gevarieerd feestmenu bestaande uit beklijvend drama, intrigerend mysterie en de uitreiking van de MIA’s. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer dat je in januari op Pickx+ kan ontdekken.
-
Kerst met een non op een Vespa in de ‘Sister Boniface Mysteries’ kerstspecial
Voor een humoristisch en ongewoon kerstverhaal moet je op kerstavond bij BBC First zijn, want daar wordt de nieuwe kerstspecial van de serie ‘Sister Boniface Mysteries’ uitgezonden. Lorna Watson is terug als de Vespa-rijdende en misdaden oplossende non.
-
‘Ferry 2’ (Netflix): De drugsbaron is nog niet uitgeteld
Het ‘Undercover’-universum wordt nog wat verder uitgebreid met ‘Ferry 2’, na ‘Ferry’ en ‘Ferry: De Serie’ al de derde spin-off van de Belgisch-Nederlandse misdaadserie. Opnieuw zoomen we in op het immer populaire personage Ferry Bouman (Frank Lammers), deze keer na de gebeurtenissen van ‘Undercover’.
-
Gezelligheid, een vleugje nostalgie en winters kokerellen in ‘Guten Appetit’!
In ‘Guten Appetit’ ontvangen topchefs Jeroen De Pauw en Wim Ballieu zes bekende Vlamingen in een Zwitserse chalet voor een gastronomische week vol verrassingen en nostalgie. De gasten beleven een culinaire reis die dierbare herinneringen oproept en nieuwe vriendschappen smeedt.
-
Nieuw in de VOD-catalogus: drama en spanning in ‘Race for Glory: Audi vs. Lancia’
‘Race for Glory: Audi vs Lancia’, geregisseerd door Stefano Mordini, neemt ons terug naar 1983, een jaar waarin de strijd tussen het Duitse Audi en het Italiaanse Lancia hoog oplaaide in de wereld van rallysport. Deze meeslepende film verkent de intense competitie die verder ging dan technische snufjes, en waarin elke race het verschil kon maken tussen glorie of verdoemenis.
-
Nieuw: een duistere zoektocht in ‘Dark City: The Cleaner’
In ‘Dark City: The Cleaner’ gaat een beruchte seriedoder op zoek naar een moordenaar die hem lijkt na te bootsen. Deze Nieuw-Zeelandse serie is een uitstekende kijktip voor elke fan van gitzwarte mysteries. Je ziet het nu op STAR Channel, beschikbaar in de tv-optie Pickx Mix!
-
Volg de uitreiking van de European Film Awards live, enkel op Pickx+
Voor de 37ste keer worden op 7 december de European Film Awards uitgereikt in het Kultur- und Kongresszentrum in Luzern. Het is de eerste keer dat de prestigieuze ceremonie plaatsvindt in Zwitserland. Je volgt het live op Pickx+.