Macklemore en Ryan Lewis’ ‘Thrift Shop’ blaast 10 kaarsen uit
Door Pickx
Deel dit nieuws
‘Thrift Shop’ is ontegensprekelijk een van de grootste hits van Macklemore, die toen nog nauw samenwerkte met Ryan Lewis. Het is samen met hem dat hij nummers als ‘Can’t Hold Us’, ‘Same Love’ en ‘Downtown’ uitbracht op het hoogtepunt van zijn carrière. De vierde single die verscheen van het debuutalbum van het duo was de hit ‘Thrift Shop’.
Daarin spreekt de rapper zijn liefde uit voor spaarzaamheid en tweedehandskledij. Daarmee bindt hij de strijd aan tegen het stereotiepe beeld van de muzieksector, waar dure merkkledij bijna even belangrijk is als de kwaliteit van de muziek. Een andere muzikant betaalt misschien enorme bedragen voor zijn outfit, maar Macklemore heeft amper 99 cent uitgegeven aan zijn bontjas.
Tegen de hiphopclichés
De rapper spreekt zich in het nummer uit tegen de bling bling-cultuur van de hiphopwereld, maar ook tegen de consumptiemaatschappij in het algemeen. De jeugd van tegenwoordig grijpt in elk geval vaker naar tweedehands dan de vorige generatie. Of ‘Thrift Shop’ daar voor iets tussen zit, laten we in het midden, maar het nummer heeft in elk geval meer inhoud dan je op het eerste gezicht zou denken.
Het lied verspreidde zich razendsnel over de hele wereld en werd door liefhebbers van het genre gezien als een ware kritiek tegen de moderne hiphop. Een aanklacht tegen de clichés op een aanstekelijke beat: dat verklaart vast het enorme succes van ‘Thrift Shop’.
In september 2012, tien jaar geleden dus, steeg het nummer naar de top van de Billboard Hot 100. Daar bleef het wekenlang hangen. En vandaag is het nummer nog steeds op tal van dansvloeren te horen. Of de wereld en onze consumptiemaatschappij er echt door veranderd zijn, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Maar we weten wel zeker dat het leven van Macklemore er voorgoed door veranderd is.
Zonder label gelanceerd
‘Thrift Shop’ was een van die zeldzame nummers die zonder de hulp van een groot muzieklabel een wereldwijde hit werden. Het lied werd vooral online druk gedeeld, met name op YouTube, dat de jongste jaren al meermaals het platform was waar artiesten plots gelanceerd werden. We denken daarbij bijvoorbeeld aan ‘Gangnam Style’ en ‘Harlem Shake’, twee nummers die dankzij de internetcultuur en YouTube de wereld rond gingen. Gelukkig voor Macklemore zette die rage online zich ook om in verkoopscijfers voor zijn singles, wat niet altijd het geval is.
Lees meer over Muziek
-
Lainey Wilson @ De Roma 6 March 2025
-
Loreen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Luna @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Casey McQuillen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Marcus and Martinus @ La Madeleine, Brussel
-
Silverstein @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Thursday @ Ancienne Belgique, Brussel
-
John Cale @ Cirque Royale, Brussel
-
Emmy d'Arc @ Cirque Royale (04-03-25)
-
Alice Mae @ Het Depot, Leuven
-
Milo Meskens @ Het Depot, Leuven
-
David Kushner @ Ancienne Belgique, Brussel
-
J Appiah @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Michael Kiwanuka @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Plush Baby @ Botanique, Brussel
-
Hinds @ Botanique, Brussel
-
Alex Warren - Cheaper than Therapy Tour @ De Roma, Antwerpen
-
Johannes Genard @ Minard, Gent
-
J. Bernardt @ VierNulVier 2025, Gent
-
Nao @ La Madeleine 26 February 2025