Dustin Hoffman: een vlijtige tachtiger die allesbehalve aan zijn pensioen denkt
Op maandag 8 augustus wordt Dustin Hoffman 85 jaar. De tweevoudige Oscarwinnaar, door Robert De Niro ooit omschreven als “een acteur met het gezicht van de alledaagse man die het hartverscheurende menselijke belichaamt”, geldt al sinds het einde van de jaren zestig als een echt Hollywoodicoon. Een kort portret en een overzicht van zijn meest opmerkelijke rollen.
Door Pickx
Deel dit nieuws
The Graduate
Dustin Hoffman brak door in het Hollywood van de jaren zestig op het moment dat het oude studiosysteem er op de schop ging en plaats ruimde voor New Hollywood, een beweging van een nieuwe generatie filmmakers die op zoek ging naar een nieuwe, meer vrije manier van film maken. Een van de exponenten van die door de culturele revolutie geïnspirteerde beweging was Mike Nichols. De gewezen theaterregisseur werd na zijn baanbrekende film ‘Who’s Afraid of Virginia Woolf?’ zelfs uitgeroepen tot de nieuwe Orson Welles. En het was Nichols die Hoffman zijn eerste echte kans gaf als filmacteur met ‘The Graduate’ (1967), een geweldige satire over de generatiekloof.
Hoffman speelt de rol van Benjamin Braddock, een verwarde, pas aan de universiteit afgestudeerde jongeman die valt voor een oudere, getrouwde vrouw (Anne Bancroft). Het leidde meteen tot Hoffmans doorbraak in Hollywood, al was Hoffman op dat moment een vat vol twijfels. De acteur worstelde met zijn uiterlijk (Hoffman heeft een stevige neus) en twijfelde aan zichzelf, ook omdat hij zich met zijn 30 jaar eerst te oud vond voor de rol. Bovendien was Hoffman een typisch product van de New Yorkse Lee Strasberg-school, een van de belangrijkste promotoren van method acting – Hoffman werd in het begin van zijn carrière niet voor niets een “screen changeling” genoemd, een acteur die er niet alleen van film tot film anders uitzag, maar zelfs van scène tot scène. Net Hoffmans talent voor improvisatie en al of niet gespeelde onhandigheid overtuigde Nichols om hem voor de rol te casten. Een gok die goed uitdraaide, want 'The Gruaduate' leverde Hoffman een Oscarnominatie als Beste Acteur op.
Midnight Cowboy
Hoffman had het in het begin moeilijk met die nieuwe sterrenstatus. Meer nog: aan de vertolking van Benjamin Braddock hield hij uiteindelijk slechts 4.000 dollar over, de reden waarom hij in zijn woonplaats New York ook een werkloosheidsuitkering aanvroeg. Wie nu dacht dat Hoffman zich op makkelijke, vet betaalde filmprojecten zou gaan storten waarin hij innemende types zou vertolken, heeft het mis. In ‘Midnight Cowboy’ (1969) kruipt hij in de huid van Ratso Rizzo, een zowel afstotende als charmante New Yorkse oplichter. De film volgt Joe Buck (Jon Voight), een jonge Texaan die het in de Big Apple verkleed als een rodeo-cowboy als mannelijke prostituee wil proberen. Als dat plan op niets uitdraait, begint hij een vreemde zakenrelatie met de kleine crimineel Rizzo. Terwijl gigolo Buck en zijn manager Rizzo een vriendschapsband ontwikkelen, wordt Rizzo’s gezondheid evenwel steeds slechter. Hoffmans vertolking leverde hem een tweede Oscarnominatie op en het zijn net de tegenstrijdheden in Rizzo's karakter, prachtig vertolkt door de acteur, die het personage zo fascinerend maken.
Straw Dogs
Sam Peckinpahs psychologische thriller ‘Straw Dogs’ (1971) is beslist een van Hoffmans meest controversiële films uit zijn beginjaren als acteur. Die controverse was vooral te danken aan de nieuwe kijk op geweld en twee onverbloemde verkrachtingsscènes. Hoffman is David Summer, een Amerikaanse wiskundeleraar die samen met zijn jonge vrouw Amy (Susan George) terugkeert naar haar geboortestreek in het zuidwesten van Engeland. Net in die idyllische landelijke omgeving wordt Summer op de proef gesteld wanneer enkele brutale locals er hun huis bedreigen omdat ze hem maar een doetje vinden en het moeilijk hebben met het feit dat een van hen met een buitenstaander is getrouwd.
Peckinpah, zijn bijnaam was niets voor niets Bloody Sam, zag zijn film vooral als een reflectie over het barbaarse geweld en de primitieve woede die volgens hem in ons allemaal schuilen. Maar critici beschuldigden hem van het verheerlijken en erotiseren van verkrachting en van misogyn sadisme en mannelijk chauvinisme. Hoffman zag zijn personage dan weer als iemand die het geweld onbewust opzettelijk uitlokt, waarbij zijn moorddadige uitbarsting de verschijning van zijn ware zelf was, al werd die mening niet gedeeld door Peckinpah.
All the President’s Men en Marathon Man
In 1976 draaide Hoffman twee paranoiathrillers die in geen enkel overzicht van de Amerikaanse films over die periode ontbreken: ‘All the President’s Men’ en ‘Marathon Man’. In ‘All the President’s Men’, ook wel omschreven als ‘the thinking man’s Jaws’ omdat Spielbergs blockbuster in datzelfde jaar uitkwam, zoomt regisseur Alan J. Pakula in op het fameuze Watergateschandaal. De film is een nauwgezette reconstructie van het waargebeurde onderzoek van The Washington Post-verslaggevers Carl Bernstein en Bob Woodward (Dustin Hoffman en Robert Redford) naar de link tussen de inbraak in het hoofdkantoor van de Democratische Partij en het Witte Huis waar Nixon de plak zwaait. Redford was erg betrokken bij de film omdat hij ook als producent optrad, maar Hoffmans performance in deze film die de kijk van het publiek op de journalistiek sterk zou veranderen, is even complex als diepgaand.
Voor ‘Marathon Man’, eveneens gebaseerd op een briljant script van William Goldman, werkte Hoffman dan weer opnieuw samen met 'Midnight Cowboy'-regisseur John Schlesinger. In deze ijselijke thriller is Hoffman te zien als Babe, een student die zich aan het trainen is om aan de marathon van New York deel te nemen. Zijn leven verandert in een helse nachtmerrie wanneer hij verstrikt raakt in een jacht op nazi-diamanten. De film is memorabel omwille van een akelige martelscène waarin een gewezen nazikampdokter (rol van Laurence Olivier) Babe letterlijk aan de tand voelt, omdat hij meer informatie van hem wil. Maar blijkbaar liepen ook op de set de spanningen tussen de twee topacteurs op. Olivier was immers een klassiek geschoolde acteur. Toen hij het op de heupen kreeg van Hoffmans method acting en het daarbij horende accurate inlevingsvermogen beet hij hem sarcastisch toe: “Try acting… it’s much easier!.”
Tootsie en Rain Man
Dustin Hoffman sloot de jaren zeventig af met de vertolking van een alleenstaande vader in het scheidingsdrama annex tranentrekker ‘Kramer vs. Kramer’. De film, goed voor Hoffmans eerste Oscar als Beste Acteur, zorgde vreemd genoeg voor een heuse ommekeer in de carrière van de acteur, want ‘Kramer vs. Kramer’ luidde de commercieel succesvolste maar ook minst interessante periode van Hoffman als acteur in.
In ‘Tootsie’ (1982) trekt Hoffman vrouwenkleren aan om de rol van Michael Dorsey/Dorothy te vertolken, een werkloze New Yorkse acteur die zich vermomt als vrouw om deel te nemen aan een auditie. Hij wint de auditie en het personage blijkt zo populair dat hij nu gedwongen wordt om nog een tijdje langer als Dorothy door het leven te gaan. Deze travestiekomedie, in een regie van Sydney Pollack, vermeed de voor de hand liggende valkuilen van de farce en stelde, in een pre-MeToo-tijdperk, een aantal pertinente vragen over de rol van de vrouw in zowel de showbizz als de maatschappij. Maar Hoffman is er ook niet om verlegen om de spot te drijven met zijn eigen method acting-aanpak. Zo vertelt Hoffman in de film tegen zijn agent dat hij weigert om te gaan zitten als hij een tomaat moet spelen. “I’m a tomato! A tomato doesn’t sit!”, klinkt het.
‘Rain Man’ (1988) is dan weer een eigenzinnige roadmovie annex buddy-film of bromance, een waarin een zelfzuchtige autodealer (Tom Cruise) ontdekt dat hij een autistische broer heeft die al het fortuin van hun vader heeft geërfd. Hoffman won zijn tweede Oscar-beeldje voor zijn vertolking van de autistische Raymond, en zijn performance is geestig ook al ligt het showachtige aspect ervan er vingerdik op.
In de jaren die volgen heeft Hoffman het moeilijk om nog geschikte rollen te vinden, met uitzondering van ‘Wag the Dog' (1997) waarvoor hij zich voor zijn rol baseerde op zijn vader, een handelsreiziger. In 2011 debuteerde hij zelfs als regisseur met “Quartet”, een goed onthaald drama dat zich afspeelt in een tehuis voor gepensioneerde operazangeressen. En binnenkort zou hij ook te zien moeten zijn in het familiedrama ‘As They Made Us’ en aan de zijde van zijn zoon Jake in ‘Sam & Kate’. Want Hoffman die op pensioen gaat: schrijf dat maar op je buik. Enkele jaren geleden brak hij zelfs abrupt een interview af toen een Brits journalist hem vroeg of hij al aan zijn pensioen dacht.
Gerelateerde onderwerpen
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Films
-
Deze acts kunnen schitteren op het Eurovisiesongfestival
Vandaag wordt de eerste halve finale van Eurovision 2024, en daarmee het grootste liedjesfestival ter wereld, afgetrapt. Het evenement bleef dit jaar niet van controverse gespaard, maar dat betekent niet dat dat er in Malmö geen schitterende muziek zal passeren. Dit zijn onze favorieten voor de eindwinst.
-
Dit zijn de hoofdpersonages van het nieuwe ‘Tales of the Empire’ (Disney+)
Zaterdag 4 mei, May the fourth in het Engels, is de dag waarop fans van de ‘Star Wars’-franchise feest vieren. Disney+ pakt voor de gelegenheid uit met een nieuwe animatiereeks: ‘Tales of the Empire’, het tweede deel in de ‘Tales’-saga, die in 2022 afgetrapt werd met ‘Tales of the Jedi’. Dit zijn de hoofdpersonages die je in deze nieuwe avontuurlijke reeks kan zien.
-
Spits de oren voor ‘Niks te zien’ op VRT 1
In het gloednieuwe VRT 1-programma ‘Niks te zien’ trekt de blinde Brusselaar Karl Meesters vanaf donderdag 2 mei op ‘klankreis’ met bekende Vlaamse muzikanten. Tijdens die reizen staan geluid en muziek centraal.
-
Bemachtig 1 van de 20 duotickets voor ‘Hit Man’
Ben je een romanticus, maar deins je ook niet terug voor een gezonde portie humor? Dan is ‘Hit Man’ absoluut een cinemabezoek waard! De verrassende komedie – met Glen Powell en Adria Arjona in de hoofdrol – is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal over een undercover huurmoordenaar. Regisseur Richard Linklater heeft al een Oscarnominatie op zijn naam staan, maar bewijst met deze beklijvende nieuwe film nogmaals zijn talent. Een filmavondje meepikken met een vriend(in), familielid of collega? Lees dan snel verder, want we geven 20 duotickets weg!
-
Pride Special op OUTtv: de regenboogvlag wappert op het scherm!
Deze week is het eindelijk weer zover: het Eurovisiesongfestival! OUTtv, de LBTQIA+-zender die beschikbaar is in ons basisaanbod, staat de komende weken dan ook in het teken van de grootste liedjeswedstrijd ter wereld. Maar er is deze maand nog heel wat ander, verrukkelijk kijkvoer op OUTtv. Een bloemlezing.
-
De niet te missen programma’s op Pickx+ in mei
Van spannende Vlaamse fictie tot muziek en een bekroning van de beste films van het moment, dat is wat je in mei mag verwachten van de exclusieve zender Pickx+. Een overzicht van de programma’s die de komende maand je scherm sieren.
-
Van scifi tot nieuwe Vlaamse fictie: het kijkvoer van mei op streamingdiensten
Netflix, Disney+ en Streamz worden in de komende maand opnieuw aangevuld met enkele films, series en documentaires die je niet wil missen. Van ‘Atlas’, een ambitieuze sciencefictionfilm tot de terugkeer van ‘Bridgerton’ en ‘Welcome to Wrexham’ en tot een nieuwe Vlaamse fictiereeks: dit zijn onze kijktips.
-
Natuurpracht, liefde en een Gouden Palm in de Pickx Mix VOD-catalogus in mei
De Pickx Mix VOD-catalogus, waar abonnees met de tv-optie Pickx Mix exclusieve films en series kunnen vinden, wordt in mei opnieuw aangevuld met enkele niet te missen titels. Bekroond drama, natuurpracht en liefde: er is voor elk wat wils.
-
Van moordonderzoeken tot historische autopsieën: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Kijkers met de tv-optie Pickx Mix krijgen in de maand mei opnieuw heel wat nieuws te zien, van een langlopende Canadese misdaadserie en een ziekenhuisdrama tot een documentaire over de doodsoorzaak van historische koningen. Een overzicht van het nieuwe kijkvoer van mei.
-
Nieuwe filmreleases in de VOD-catalogus in mei
Een superheldenfilm van DC Comics, een biopic over een reggaelegende en een indringend Vlaamse drama: in mei verschijnt er heel wat lekker kijkvoer in de Pickx VOD-catalogus.
-
Nieuwe afleveringen van ‘De Laatste 100 Uur’ op Pickx+
Op Pickx+ kijk je binnenkort naar nieuwe afleveringen van ‘De Laatste 100 Uur’, het programma waarin Luk Alloo met een bekende Vlaming terugblikt op hun leven. Na passages van onder anderen Leah Thys, Bart Swings en Lukas Dhont is het nu aan Riadh Bahri, Christoff, Eline De Munck, Peter Van de Veire en Marnix Peeters.
-
In de voetsporen van ‘Beyond Paradise’: win een vierdaagse trip naar Cornwall voor twee personen
Fans van ‘Beyond Paradise’: watch out, want we verloten een verblijf van drie nachten in een luxueus viersterrenhotel in Looe, Cornwall! Vier dagen lang ontdek je de verschillende locaties van de succesvolle BBC-show, treed je in de voetsporen van inspecteur Humphrey Goodman én geniet je van de prachtige Britse natuur. No worries, je hoeft geen misdaden op te lossen om kans te maken.
-
Fan van ‘All of Us Strangers’? Dan zijn deze films iets voor jou!
Wat zou je zeggen als je met een overleden familielid zou kunnen praten? En wat zou je willen dat ze tegen jou zeiden? Dat is het uitgangspunt van ‘All Of Us Strangers’, het veelbekroonde drama uit 2023. De film van regisseur Andrew Haigh maakt nu zijn opwachting op Disney+. Pickx somt drie kijktips op waar fans van ‘All of Us Strangers’ van zullen smullen.
-
Van sexy ‘Oya Lélé’ tot “historisch”: het beste uit ‘Liefde Voor Muziek’
In het jubileumseizoen van ‘Liefde Voor Muziek’ steken de meest spraakmakende acts van de afgelopen jaren elkaars muziek in een nieuw jasje. Dat leverde al tal van verrassende en wondermooie versies op van Vlaamse hitklassiekers. Pickx serveert een bloemlezing.
-
Vier de natuur op Earth Day met deze kijktips
Vandaag vieren we Earth Day, een moment om stil te staan bij onze planeet en hoe we Moeder Aarde kunnen koesteren en beschermen. Pickx helpt je alvast op weg met deze kijktips.
-
‘Mean Girls’ in VOD: wie speelt wie in de verfilmde musicalversie?
Iedereen kent ‘Mean Girls’ als de iconische tienerkomedie uit 2004. Die filmklassieker werd in 2018 in een Broadway-musical gegoten, geschreven door Tina Fey. Sinds kort bestaat er ook een filmversie van die musical. In onze catalogus films op aanvraag kan je die vanaf morgen opvragen. Als opwarmertje stelt Pickx alvast de cast voor.
-
‘Broker’ op Pickx+: ontdek deze andere Koreaanse meesterwerken
Vanavond is om 23 uur het bitterzoete familiedrama ‘Broker’ te zien op Pickx+. De Zuid-Koreaanse film uit 2022 draait om een jonge moeder die haar baby te vondeling legt in een vondelingenluik, waar ze op een onfrisse business stuit. Het meesterwerk van de Japanse filmmaker Hirokazu Kore-eda behoort tot het beste wat Zuid-Korea te bieden heeft op het witte doek. Pickx ging op zoek naar andere Zuid-Koreaanse filmparels.
-
Deze vijf filmparels van Zack Snyder moet je gezien hebben
Nu ‘Rebel Moon – Part Two: The Scargiver’ deze vrijdag op Netflix verschijnt, blikt Pickx terug op de strafste films van regisseur Zack Snyder.
-
Deze gezinnen springen in het ‘Blind Gekocht’-avontuur
Vandaag begint op Play4 een nieuw seizoen van ‘Blind Gekocht’, waarin jonge koppels, alleenstaande mama’s, niew samengestelde gezinnen en alle andere gezinsvormen hun spaarcenten aan experts geven zodat zij voor hen een ideale nieuwe woning kunnen kopen. Dit zijn de kandidaten die deze keer de sprong wagen en hun zuurverdiende centen aan het ‘Blind Gekocht’-team toevertrouwen.
-
‘Dune: Part Two’ in de VOD-catalogus: maak kennis met de sterrencast!
Eindelijk! ‘Dune: Part Two’ is beschikbaar in onze VOD-catalogus! Om je warm te maken voor deze spectaculaire blockbuster presenteert Pickx alvast de indrukwekkende ensemblecast, bestaande uit de meest blinkende Hollywoodsterren van het moment.