Het verhaal achter Bob Dylans meest controversiële optreden ooit
Muziek |
Op 25 juli 1965 kwam een menigte bijeen om getuige te zijn van een groot kantelpunt in de (muziek)geschiedenis. Natuurlijk beseften de fans die naar het Newport Folk Festival kwamen waarschijnlijk niet hoe historisch het evenement zou worden. Maar Bob Dylan bracht daar verandering in toen hij met een Fender Stratocaster het podium opwandelde en een controverse ontketende die tot op de dag van vandaag legendarisch is.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Voordat Dylan het podium van het Newport Folk Festival in 1965 betrad, was hij de belichaming van de folkmuziek. Zijn actuele songwriting en akoestische geluid bezorgden hem een reputatie als de ultieme troubadour, en dat was dus ook wat het publiek verwachtte als ze een ticketje voor Bob Dylan kochten. Zeker omdat hij een jaar eerder nog in die stijl op het podium stond in Newport.
Maar toen Dylan zijn vierde album uitbracht, 'Another Side of Bob Dylan', deed hij de albumtitel eer aan en ging hij voor het eerst richting zijn nieuwe stijl. Het concept bleef in principe hetzelfde, maar de switch was vooral in de teksten te horen. Dylans toon en focus waren dus verschoven, en zijn instrumentatie zou al snel volgen. Zijn vijfde plaat, 'Bringing It All Back Home', herdefinieerde Dylans genre namelijk tot een mix van folk en rock & roll.
Gesteund door Al Kooper en The Paul Butterfield Blues Band, speelde de voormalige akoestische troubadour een set van slechts drie nummers voordat hij het podium alweer verliet. Hij keerde uiteindelijk nog even terug om 'It's All Over Now, Baby Blue' en 'Mr. Tambourine Man' te spelen en toen was het optreden echt voorbij. Gedurende de hele set kwam er zowel gejoel als gejuich uit het publiek: de meningen waren duidelijk verdeeld.
De kritiek onder ogen zien was essentieel voor Dylans vorming als artiest. Hij heeft zichzelf uiteindelijk met succes heruitgevonden, ongeacht traditie en verwachtingen. Rockmuziek was op dat moment een relatief nieuwe kunstvorm, en artiesten als Dylan brachten variëteit, nuance en diepte in het genre.
Maar toen Dylan zijn vierde album uitbracht, 'Another Side of Bob Dylan', deed hij de albumtitel eer aan en ging hij voor het eerst richting zijn nieuwe stijl. Het concept bleef in principe hetzelfde, maar de switch was vooral in de teksten te horen. Dylans toon en focus waren dus verschoven, en zijn instrumentatie zou al snel volgen. Zijn vijfde plaat, 'Bringing It All Back Home', herdefinieerde Dylans genre namelijk tot een mix van folk en rock & roll.
Korte elektrische set
De release van de plaat zorgde voor veel verdeeldheid tussen zijn fans en het was op dat moment dat Bob Dylan het podium van het Newport Folk Festival betrad. Het was niet de eerste keer dat hij daar optrad, dus het publiek dacht te weten waar ze zich aan konden verwachten. Met andere woorden: een muzikant met een akoestische gitaar. Alleen had Bob op 25 juli 1965 andere plannen en plugde hij zijn gitaar in. Wat volgde was een set muziek die zowel zijn fans als zijn vrienden shockeerde en de manier waarop de singer-songwriter tegen zijn kunst aankeek fundamenteel zou veranderen.Gesteund door Al Kooper en The Paul Butterfield Blues Band, speelde de voormalige akoestische troubadour een set van slechts drie nummers voordat hij het podium alweer verliet. Hij keerde uiteindelijk nog even terug om 'It's All Over Now, Baby Blue' en 'Mr. Tambourine Man' te spelen en toen was het optreden echt voorbij. Gedurende de hele set kwam er zowel gejoel als gejuich uit het publiek: de meningen waren duidelijk verdeeld.
Heruitvinden
Maandenlang bleven fans twijfelen over de nieuwe richting die hun idool was ingeslagen. Sommigen waren zo teleurgesteld dat ze tijdens een van zijn shows later dat jaar het podium bekogelden met fruit. De altijd opgewekte Dylan zag het verzet als een uitdaging, een kans om de kracht van zijn materiaal te bewijzen door de twijfelaars te overwinnen. Aangezien hij uiteindelijk is uitgegroeid tot een van de grootste iconen van de moderne muziek, kun je zeggen dat zijn missie volbracht is.De kritiek onder ogen zien was essentieel voor Dylans vorming als artiest. Hij heeft zichzelf uiteindelijk met succes heruitgevonden, ongeacht traditie en verwachtingen. Rockmuziek was op dat moment een relatief nieuwe kunstvorm, en artiesten als Dylan brachten variëteit, nuance en diepte in het genre.
Lees meer over Muziek
-
Lainey Wilson @ De Roma 6 March 2025
-
Loreen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Luna @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Casey McQuillen @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Marcus and Martinus @ La Madeleine, Brussel
-
Silverstein @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Thursday @ Ancienne Belgique, Brussel
-
John Cale @ Cirque Royale, Brussel
-
Emmy d'Arc @ Cirque Royale (04-03-25)
-
Alice Mae @ Het Depot, Leuven
-
Milo Meskens @ Het Depot, Leuven
-
David Kushner @ Ancienne Belgique, Brussel
-
J Appiah @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Michael Kiwanuka @ Vorst Nationaal, Brussel
-
Plush Baby @ Botanique, Brussel
-
Hinds @ Botanique, Brussel
-
Alex Warren - Cheaper than Therapy Tour @ De Roma, Antwerpen
-
Johannes Genard @ Minard, Gent
-
J. Bernardt @ VierNulVier 2025, Gent
-
Nao @ La Madeleine 26 February 2025