Tien jaar geleden maakten we kennis met PSY's 'Gangnam Style'

Muziek | Morgen is het exact tien jaar geleden dat de Zuid-Koreaanse muzikant PSY het lied ‘Gangnam Style’ op de wereld losliet. De videoclip werd toen de vaakst bekeken video op YouTube ooit en de zanger werd een wereldwijd fenomeen. Tegenwoordig voelt hij niet meer de druk om de grootste hit aller tijden te scoren, en dat lijkt hem alleen maar ten goede te komen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Het jaar 2012. De Maya’s voorspelden het einde van de wereld, de eerste ‘Avengers’-film bracht meer dan een miljard dollar op aan de box office en de videoclip van ‘Gangnam Style’ van de Zuid-Koreaanse rapper, zanger en songwriter PSY werd in honderd dagen tijd meer dan 500 miljoen keer bekeken op YouTube. Later werd de video de eerste op het platform die meer dan een miljard views verzamelde en op het moment dat we dit schrijven staat de teller al op 4.475.793.645. Daarmee is het de elfde op de lijst van vaakst aangeklikte YouTube-video’s.

Tien jaar geleden was ‘Gangnam Style’ niet uit de popcultuur weg te denken. Het paardrijdansje werd overal geïmiteerd en PSY stond op podia met sterren als Madonna. Bovendien werd een nieuw publiek voorgesteld aan muziek uit Zuid-Korea. De aanhoudende populariteit van K-pop is volgens sommigen deels te danken aan het succes van PSY en zijn half ironisch liedje over het leven in Gangnam, een district van Seoel. Maar vandaag de dag is de hit veel minder alomtegenwoordig. Op feestjes hoor je het nummer niet vaak meer uit de boxen knallen en is ook het dansje van PSY een zeldzaam zicht geworden.

Zwaarste periode

We zien het zo vaak: Een artiest heeft één wereldwijde monsterhit, maar kan, alle moeite ten spijt, het succes niet herhalen. We plakken er het label “one hit wonder” op en de artiest is tien jaar later weggekwijnd in de vergetelheid. Dat is wat met PSY had kunnen gebeuren, maar hij zorgde voor een ommekeer. Tegenwoordig is de zanger gelukkiger dan ooit. Hij brengt ook nog steeds nieuwe muziek uit die – vooral in zijn thuisland – erg goed boert.

Een opvolger maken voor een grote hit is nooit makkelijk, een wereldsucces van ongeziene proporties opvolgen is schier onmogelijk. Nadat PSY groten der aarde ontmoette als Barack Obama en Ban Ki-moon, voelde hij de druk om van zijn volgende release een even grote hit te maken. Hij vertelde in de media dat de periode na ‘Gangnam Style’ de zwaarste uit zijn leven was omdat hij zich verplicht voelde om succes te blijven boeken.

Comfortabeler en vrijer

De opvolger kwam uiteindelijk bijna een jaar later. ‘Gentlemen’ werd overal ter wereld sterk gepromoot met een live event en verschijningen in talkshows en opnieuw brak hij snelheidsrecords op YouTube. Maar een tweede ‘Gangnam Style’ werd het niet. Dat zou onbegonnen werk zijn geweest. De volgende single kwam uit in juni van 2014 en was een samenwerking met Snoop Dogg, getiteld 'Hangover'. Opnieuw was de single succesvol, maar niet in dezelfde mate als ‘Gangnam Style’.

Wie de cijfers oppervlakkig bekijkt, zou kunnen zeggen dat PSY de hype niet heeft waargemaakt, maar dat is eigenlijk niet waar. Van het ene moment op het andere veranderde hij van een buiten Zuid-Korea amper bekende zanger naar een wereldwijd fenomeen en tien jaar later slaagt hij er nog steeds in om moeiteloos miljoenen views te verzamelen op zijn videoclips op YouTube. Dan heb je het wat ons betreft gemaakt.

En die druk om hits te scoren, die voelt PSY intussen al veel minder. “Ik was heel afhankelijk van het succes van ‘Gangnam Style’, maar dat is intussen tien jaar geleden”, liet hij optekenen. “Tegenwoordig voel ik me veel comfortabeler en vrijer.” In 2019 verliet PSY het label YG Entertainment om zijn eigen label, P-Nation, op te starten. Daarmee tekende hij intussen al verschillende Zuid-Koreaanse acts. Sindsdien heeft hij ook onder zijn eigen naam drie albums uitgebracht. Het recentste verscheen in april 2022 en was getiteld ‘Psy 9th’. Daarop staat de single ‘That That’, een samenwerking met de zanger Suga van K-popgroep BTS, die intussen al zo’n 270 miljoen keer bekeken is op YouTube. Niet slecht voor een zogezegde “one hit wonder”.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top