Bedenker van ‘FOMO’ Maximiliaan Verheyen: “Mensen zetten online een masker op”

Films | Maximiliaan Verheyen is samen met Ilse Schooneknaep de bedenker van ‘FOMO’, de Vlaamse horrorfilm met een cast vol influencers die vanaf 29 juni in de cinema en op Streamz te zien zal zijn. De jonge filmmaker sprak met ons over zijn eerste stappen in de filmwereld en zijn hoop voor de toekomst. “De dagen waren lang en zwaar, maar het was een heel goede leerschool”, zegt hij.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Op 29 juni zal er ongetwijfeld een last van de schouders van Maximiliaan Verheyen (27) vallen. Dan komt namelijk de horrorfilm ‘FOMO’ in de zalen, waar hij intussen al enkele jaren op zit te broeden. Daarin komt een groep influencers samen in een groot huis middenin een bos om er deel te nemen aan een realityprogramma. Tot ze een voor een door een wrede moordenaar geveld worden. Wat begon als een idee voor een online miniserie met zes afleveringen van vijf minuten, groeide uit tot een volwaardige filmproductie, geruggesteund door Borgerhoff & Lamberigts, waar de televisie-afdeling zich voor het eerst aan fictie waagt.

Maximiliaan Verheyen: “In september 2020 ben ik samen met Ilse Schooneknaep een verhaal beginnen schrijven. Het leek ons leuk om met influencers te werken en iets horror-achtigs rond hen te maken. Zo zijn we door wat te experimenteren uitgekomen bij een slasher waarin die influencers een voor een vermoord worden. Met dat concept heb ik me achter de schrijfbank gezet en ben ik verhaallijnen en karakters beginnen uitschrijven.”

De bedoeling was eerst om er een miniserie van te maken?

Maximiliaan: “Ja, we hadden bij TAGMAG, waar ik toen nog werkte, gepitcht om zes afleveringen van vijf minuten te maken. Maar dat is dan gegroeid en overgenomen door Borgerhoff & Lamberigts, het moederbedrijf van TAGMAG. Zij hebben wat meer ervaring met grotere producties. Zo is alles aan het rollen gegaan en is het van een minireeks uitgegroeid tot een langspeelfilm.”

“Het was allemaal heel spannend, want alles was nieuw voor me. Ik had nog geen idee hoe de productie van een film werkte. Ineens moesten we beslissingen maken over de camera’s, het licht… Dus in een heel korte tijd heb ik veel moeten bijleren over hoe je een film maakt. Het was een geweldige leerschool en zeker iets dat ik in de toekomst wil blijven doen. Ik heb veel stress gehad en de dagen waren lang en zwaar, maar we zijn er geraakt.”

Je hebt je ook omringd door de juiste mensen?

Maximiliaan: “Inderdaad. We hebben snel regisseur Leander Hanssen Jr. gevonden. Met hem hadden we meteen een goede klik en hij heeft tijdens de productie meermaals aangetoond dat hij de juiste persoon was voor de job. Scenarist Niels Snoeck heeft samen met ons en Leander het scenario verder uitgewerkt. Hij is een echt horrorfreak. Zij hebben het verhaal wat meer vlees, wat meer diepgang gegeven.”

“Voor Borgerhoff & Lamberigts is dit het eerste fictieproject, dus ook voor hen is het heel belangrijk dat het iets moois wordt. Daarom zijn ook zij er voor 400 procent voor gegaan. Ik ben heel blij dat zij ons hebben geholpen om het project uit te bouwen.”

Was het vanaf het begin de bedoeling om samen te werken met influencers?

Maximiliaan: “Bij het allereerste concept was het inderdaad de bedoeling om enkel met influencers te werken, maar naarmate het verhaal groter en groter werd, zijn we daar een beetje van afgestapt en zijn we ook getrainde acteurs beginnen betrekken. Het aantal volgers was sowieso secundair, het belangrijkste was dat iedereen overtuigend kon acteren. Ik denk dat veel mensen gaan schrikken van de acteerprestaties van enkele influencers. Ze hebben mijn verwachtingen ook een paar keer overstegen.”

“We zijn wel een heel jong team en dat is een groot voordeel. We weten hoe de jeugd vandaag denkt. Dus het is letterlijk een film voor en door jonge mensen.”

Hoe is je eigen relatie met horror? Ben je een grote slasherfan?

Maximiliaan: “Nee, eigenlijk niet. Ik ben een gigantische pussy als het op horror aankomt. Maar net omdat ik weet wat eng is en wat niet, hoop ik dat scenario zal werken. Het was sowieso wel een uitdaging om in die mindset te geraken en te kunnen schrijven. Thuis zette ik in het donker griezelige horrormuziek op om in de stemming te komen. En na het schrijven liep ik nog even bang rond in huis. Sommige scènes zijn wel heel expliciet geworden, dus ik hoop dat mensen niet gaan denken dat er iets mis is met mij (lacht).”

Veel horrorfilms hebben een dubbele bodem en zeggen iets over de maatschappij. Wat wil je zeggen met ‘FOMO’?

Maximiliaan: “We willen vooral de nadruk leggen op de impact van sociale media en het mentale welzijn dat er vaak onder lijdt. Niet iedereen is in het echt hetzelfde als online. Mensen zetten een masker op. De impact daarvan mag niet onderschat worden.”

Broed je al op het volgende idee?

Maximiliaan: “Ja, er zitten toch al een aantal ideeën klaar in mijn hoofd. Ik werk er momenteel eentje alleen uit en eentje met twee vrienden. En misschien, als ‘FOMO’ aanslaat, kunnen we meer maken rond dat verhaal en die wereld verder laten evolueren. Er zijn nog veel opties om er iets mee te doen.”

Ontdek 'FOMO' vanaf 29 juni in de cinema en op Streamz via Proximus Pickx! Ontdek het aanbod en probeer de tv-optie 1 maand gratis uit via deze link/ de promotiecode 'PROXIMUS1M'. Daarna betaal je 11,95 euro per maand. Klik hier om te achterhalen hoe eenvoudig je je Streamz-account activeert.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top