Malin-Sarah Gozin ziet positieve verandering in het filmlandschap: “Ik moest knokken, maar niet omdat ik een vrouw ben”
Door Pickx
![Malin-Sarah Gozin](https://cdn-mds.pickx.be/NewsFolder/w-320_h-213_smart-1/BELGAIMAGE-128120731_20211004040235.jpg)
Deel dit nieuws
Malin-Sarah Gozin: “Je moet rekenen dat het in België drie tot vijf jaar duurt om van de kiem van een idee naar een uitzending te gaan. Soms moet je maanden wachten op subsidies of financiering, ondertussen kan je dan op andere dingen doorwerken. Zo ben ik de afgelopen twee jaren met erg veel projecten tegelijk bezig geweest, zowel het bedenken en schrijven van mijn eigen ideeën als het ondersteunen van andermans reeksen als executive producer.”
We contacteerden je naar aanleiding van de Gracie Awards, die de schijnwerpers richten op televisie die door, met en voor vrouwen gemaakt is. Ben je zelf bewust bezig met het vertellen van vrouwelijke verhalen?
Malin-Sarah: “Nee, ik schrijf gewoon vanuit mijn eigen perspectief. Over ‘Clan’ zeiden heel wat mensen dat ze blij waren dat er eindelijk een serie kwam met een vrouwelijk vehaal, vrouwelijke hoofdrollen en vrouwelijke regisseurs, maar eigenlijk was dat niet mijn intentie. Ik ben opgevoed in een gezin met veel gelijkheid. Ik had nooit het gevoel dat mijn moeder in een rollenpatroon geduwd werd bijvoorbeeld. Daarom heb ik gelijkheid altijd vanzelfsprekend gevonden. Uiteraard is dat niet altijd zo, er zijn ook vrouwen met een ander verhaal, maar in mijn gezin zat het dus wel goed. Daarom heb ik ook niet echt dat strijdgevoel in me. Ik vond het altijd logisch dat ik met een getalenteerde vrouwelijke regisseur zou werken, net zoals ik het logisch zou vinden om met een getalenteerde man te werken. Ik ben niet bezig met quota, ik ga gewoon op zoek naar talent. Ik besef wel dat er anderen zijn voor wie gelijkheid niet vanzelfsprekend is en ik vind het belangrijk dat er in de hele industrie moeite gedaan wordt, maar ik zal bijvoorbeeld nooit vanuit een stug engagement kost wat kost een crew willen samenstellen met enkel vrouwelijke regisseurs en vrouwelijke DOP’s. Dat zou niet stroken met mijn buikgevoel.”
Setleven
Sommige vrouwen vinden net dat vragen over de combinatie van gezin en carrière te vaak aan hen gericht worden en niet vaak genoeg aan hun mannelijke collega’s. Vind je dat terecht?
Malin-Sarah: “Je moet zo’n vragen zowel aan mannen als aan vrouwen kunnen stellen, maar ik word in elk geval niet kwaad als men me vraagt hoe ik werk en gezin combineer. Ik vind dat belangrijk. Ik heb lang kinderloos gewerkt, maar nu heb ik een vierjarige. Sinds mijn dochter in mijn leven is, vind ik het erg waardevol om er voldoende tijd mee te kunnen doorbrengen. Ik wil niet over tien jaar het gevoel hebben dat ik alle belangrijke stappen heb gemist. Niets heeft het recht om dat van me af te nemen. Ik pleit ervoor dat de industrie voor iedereen evolueert naar iets dat makkelijker te combineren is met een actief gezinsleven.”
In andere interviews vertelde je al dat je niet op de barricades zal staan als feministe, maar dat je je wel zal uitspreken als je een onrecht ziet.
Malin-Sarah: “Dat Klopt. Voor de casting van de hoofdrol in een internationale filmproductie, een vrouw van eind 40 begin 50, hebben we lang over en weer gemaild met de co-producers. Ik merkte dat het lijstje van actrices steeds jonger werd, er stonden zelfs twintigers op want die actrices “lagen nu eenmaal goed in de markt”. Ik herinnerde hen eraan dat die leeftijd niet klopte voor het verhaal en kreeg als antwoord dat, aangezien we toch veel CGI nodig hadden voor special effects, we dat ook konden gebruiken om de actrice digitaal te verouderen. Ik was in shock en heb me toen niet bepaald ingehouden om dat dwaze idee uit hun hoofd te kloppen."
![Malin-Sarah Gozin](https://cdn-mds.pickx.be/NewsFolder/w-320_h-213_smart-1/belgaimage-155036555-full_20211004040533.jpg)
Knokken
Malin-Sarah: “Ik zie wel een verandering. Er zijn steeds meer reeksen en films waarin de personages ook oudere vrouwen zijn, ook al zijn looks nog altijd te belangrijk. Er zijn ook meer vrouwelijke schrijvers en regisseurs die hun verhalen beginnen te vertellen. Een voorbeeld is de reeks ‘Fleabag’ van Phoebe Waller-Bridge. Daar zit een scène in waarin mentruatiekrampen worden uitgebeeld als een metro vol mensen die op de maat van muziek stuiptrekkingen krijgen. Toen ik dat zag, dacht ik: dit zou je nooit zien in een serie die door een man is geschreven. Het zijn details, maar daaraan zie je wel dat er iets verandert.”
“In mijn persoonlijke ervaring heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ik harder moest knokken omdat ik een vrouw ben. In het begin moest ik wel knokken om me te bewijzen omdat ik jong was en nog nooit een fictiescenario had geschreven, maar niet omdat ik een vrouw ben. Maar dat is mijn ervaring, ik weet dat er ook veel andere zijn. Anno 2021 heb ik zelfs het gevoel dat het op de internationale markt makkelijker is om als vrouw een verhaal te verkopen dan als man van middelbare leeftijd. Die moeten nu harder hun best doen om gehoord te worden.”
Zie je dat als iets positiefs of iets negatiefs?
Malin-Sarah: “Ik observeer het en ik ben gefascineerd door wat er gebeurt. Ik ben tegen elke vorm van discriminatie, maar ik zie ook dat bepaalde dingen die nu gebeuren belangrijke stappen zijn naar gelijkheid. Het is positief dat iedereen nu met die thema’s bezig is. Maar op een gegeven moment moeten we ze ook weer kunnen loslaten en gewoon op zoek gaan naar talent en goede verhalen.”
Heel wat jonge scenarioschrijvers kijken vast naar je op als rolmodel.
Malin-Sarah: “Dat zou mooi zijn (lacht). Ik krijg vaak vragen om een workshop of gastcollege te geven en als ik er tijd voor heb, wil ik altijd raad geven. Ik hoop absoluut dat de volgende generatie geïnspireerd raakt, dat ze opstaan en hun verhalen vertellen. Als er jongeren zijn die zich afvragen of ze daar wel een kans toe zullen krijgen omdat ze vrouwen zijn, dan hoop ik dat ik voor hen inderdaad een rolmodel kan zijn. Mijn raad is: ga er gewoon voor. Het is hard werken, los van hoe je eruit ziet. Je moet weten wat je wil vertellen en erin geloven, dan kan je anderen overtuigen. Als je dat doet, zou je geslacht niets mogen uitmaken.”
Ontdek ‘Tabula rasa’ nu op Netflix. Meer info over de tv-optie 'All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.
![Malin-Sarah Gozin](https://cdn-mds.pickx.be/NewsFolder/w-320_h-213_smart-1/BELGAIMAGE-128120714_20211004040920.jpg)
Lees meer over Series
-
Nieuwe Netflix-reeks ‘The Decameron’: “Zoals ‘Love Island’, maar dan in de middeleeuwen”
Een met wijn overgoten seksfestijn op het Italiaanse platteland: de nieuwe Netflix-reeks ‘The Decameron’ spreekt met zijn middeleeuws hedonisme, het ‘jetsetleven’ van de toenmalige elite en de gruwel van de builenpest tot de verbeelding. Een rauwere, losbandigere versie van ‘Bridgerton’, zeg maar. De gloednieuwe trailer doet ons alvast watertanden.
-
Het derde seizoen van ‘The Bear’ wordt om van te smullen
Na twee gelauwerde seizoenen serveren de makers van de culinaire dramaserie ‘The Bear’ een derde seizoen, vanaf 17 juli op Disney+.
-
Win een trip naar Chicago!
Het derde seizoen van The Bear belooft opnieuw een binge-waardige reeks te worden met nóg meer pittige persoonlijkheden, vurige wensen en goed afgekruide gesprekken. Je hebt gekozen voor 2 maanden Disney+ boven op je nieuwe Flex-abonnement dus binnenkort smul jij van The Bear op al je schermen. Maar er is meer! Je maakt ook kans om de stad van The Bear écht te ontdekken want Disney+ trakteert één duo op een onvergetelijke culinaire trip naar Chicago!
-
Strijd der gastvrijheid barst weer los in nieuw seizoen van ‘Met Vier in Bed’
In ‘Met Vier in Bed’ beoordelen eigenaars van een pension hun collega’s. In welke bijzondere B&B’s belanden de kijkers deze keer? Ontdek het in een gloednieuw seizoen van ‘Met Vier in Bed’ bij VTM.
-
Spanning en mysterie in de tv-optie Pickx Mix in juli
Van een misdaadkomedie tot een documentairereeks die eeuwenoude mysteries probeert op te helderen: de tv-optie Pickx Mix heeft de komende maand alweer heel wat in petto voor Proximus-abonnees. Dit zijn onze kijktips voor juli in de tv-optie Pickx Mix!
-
Nostalgie troef op de streamingdiensten in juli
Nieuwe en vertrouwde reboots en de terugkeer van een prijsbeest, dat is wat je in juni terugvindt op de streamingdiensten Netflix, Disney+ en Streamz. Een overzicht van onze kijktips voor de komende maand.
-
Borlées blikken terug op Dylans doorbraak in de derde aflevering van ‘The Final Lap’
Pickx+ zendt op donderdag 13 juni om 21u30 de derde aflevering uit van ‘The Final Lap’. Deze documentaireserie over de familie Borlée blikt in vier afleveringen terug op de triomfen en het geheim achter het succes van de atletenfamilie die Belgische sportgeschiedenis schreef.
-
Oude en nieuwe gezichten in seizoen 4 van ‘The Boys’
Het vierde seizoen van de ultragewelddadige superheldenparodie ‘The Boys’ is nu te vinden op Prime Video. Het verhaal lijkt op een spectaculaire climax af te wegen, en naast de terugkeer van vertrouwde boertige, manipulerende en woedende personages mogen we ook enkele nieuwe castleden verwachten.
-
Maak kennis met de nieuwkomers in ‘House of the Dragon’ seizoen 2!
Het lange wachten is voorbij: vanaf maandag 17 juni verschijnt elke week een nieuwe aflevering van ‘House of the Dragon’ op Streamz. De strijd om de troon barst los in de Seven Kingdoms en de grote huizen zullen een kant moeten kiezen. Het eerste seizoen van de ‘Game of Thrones’-prequel oogstte veel lof, met onder meer een Emmy en Golden Globe als bekroning, en ook het vervolgseizoen belooft alvast veel goeds.
-
De extra vroege seizoensfinale van ‘Thuis’ wordt sensationeel!
Een ontploffing, een varkenskop, paniek, drama en veel tranen: de aanloop naar de seizoensfinale van ‘Thuis’ was op z’n zachtst gezegd turbulent te noemen. Vanavond volgt de ontknoping, en die belooft alvast nog (veel) meer drama...
-
‘Bridgerton’ seizoen 3 vs. de boeken: waarin schuilen de verschillen?
‘Bridgerton’ is terug op Netflix en levert spanning, plottwists en stomende romantiek bij de vleet. Maar waarin verschilt de populaire tv-reeks van het originele bronnenmateriaal, namelijk de boeken van de Amerikaanse auteur Julia Quinn? Pickx trekt op onderzoek. Opgepast: spoilers!
-
‘Those Who Stayed’ geeft een gezicht aan de oorlogsrealiteit in Oekraïne
Pickx+ sprak met de bedenkster en twee regisseurs van één van de allereerste Oekraïense series over de oorlog met Rusland. Zes afleveringen tonen de onverzettelijkheid van Oekraïners die na de Russische invasie in hun thuisland besloten te blijven. Met de waargebeurde verhalen over het leven in Kiev balanceert de fictiereeks tussen hoop en wanhoop. Volg het het elke dinsdag op Pickx+ of (her)bekijk de reeks in de Pickx Mix VOD-catalogus.
-
Dit zijn de nieuwe namen in seizoen 3 van ‘Onder Vuur’
Het nieuwe seizoen van ‘Onder Vuur’, de Vlaamse serie over een Oostendse brandweerkazerne in de rats, is binnenkort te vinden op Streamz. De cast verwelkomt enkele nieuwe namen en die beloven voor spannende verhaallijnen en extra kopzorgen voor luitenant Dominique te zorgen.
-
Nieuw op Pickx+: ‘Nudes’, sensibiliseren zonder preken
‘Nudes’ is de nieuwe miniserie voor jongvolwassenen die je vanaf 2 juni op Pickx+ kan bekijken. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat de reeks onder andere over sexting en de risico’s die daaraan verbonden zijn. Dit is waarom de serie je aandacht waard is.
-
Van realitysterren tot knetterende Vlaamse fictie: het kijkvoer van juni om te streamen
Netflix, Disney+ en Streamz worden in de komende maand opnieuw aangevuld met vervolgseizoenen van series die je niet wil missen. Van ‘Bridgerton’ en ‘Sweet Tooth’ tot ‘Onder Vuur’: dit zijn onze kijktips.
-
Een bedmonster en radeloze Cumberbatch: ontdek de nieuwe Netflix-serie ‘Eric’!
In de gloednieuwe Netflix-reeks ‘Eric’ speelt de Engelse filmster Benedict Cumberbatch de hoofdrol van een radeloze vader die in het groezelige New York van de jaren 80 op zoek is naar zijn vermiste zoon.
-
Van bloeddorstige zombies tot gezonken onderzeeërs: nieuw in de tv-optie Pickx Mix
Kijkers met de tv-optie Pickx Mix krijgen in de maand juni opnieuw heel wat nieuws te zien, van een ‘The Walking Dead’-spin-offserie over een Britse politiereeks tot een boeiende speurtocht naar gezonken nazi-onderzeeërs. Een overzicht van het verse kijkvoer in juni.
-
Nieuw op Pickx+: de Ierse donkere komedie ‘Obituary’
De fine fleur van de Ierse televisie is verzameld in de cast van ‘Obituary’, een donkerkomische zesdelige serie die nu op Pickx+ te zien is. Dit is wat je moet weten over het verhaal en de cast.
-
Drama, tragiek, moed en #MeToo in de Pickx Mix VOD-catalogus in juni
De Pickx Mix VOD-catalogus, waar abonnees met de tv-optie Pickx Mix exclusieve films en series kunnen vinden, wordt in juni opnieuw aangevuld met enkele niet te missen titels. Drama, tragiek, #MeToo, moed en gerechtigheid zijn in juni de codewoorden.
-
Lien De Graeve is Dominique in 'Onder Vuur': "Mijn respect voor de brandweer is gegroeid"
“Ik vind het leuk om een personage te spelen dat niet zo dicht bij mezelf staat.” Dat zegt actrice Lien De Graeve, die al twee seizoenen lang te zien is als luitenante Dominique Meersman van de Oostendse brandweerpost Oosteroever in de fictiereeks ‘Onder Vuur’. De eerste twee seizoenen van de serie zijn vanaf 23 mei te zien op Pickx+ en het derde seizoen komt er vanaf 6 juni aan op Streamz.