Persagent voor jazzbeloften Inge De Pauw voor de Internationale Dag van de Jazz: "Proberen niet meer in hokjes te denken"
Door Pickx
Deel dit nieuws
Het jazzlandschap in ons land heeft de laatste jaren een grote groei gekend. Hoe komt dat?
Inge De Pauw: “Ja, er is inderdaad een grote jonge garde opgestaan. Groepen als STUFF. of TaxiWars bijvoorbeeld dragen best wel wat invloeden mee uit de rockmuziek, wat dan weer eigen is aan de Belgische scene. Dat werkt heel goed en daardoor is de muziek ook toegankelijker voor een groot publiek. Die groepen staan nu op de grootste pop- en rockfestivals. Een optreden van Nordmann bijvoorbeeld voelt een beetje als een goed rockconcert. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Dans Dans, die ver in het buitenland een sterke live-reputatie hebben. Er is meer appreciatie voor de muziek omdat er minder in hokjes gedacht wordt.”
“In het buitenland maakt jong talent bijvoorbeeld vaak crossovers met hiphop, maar dat is niet alleen aan de jonge garde besteed. Onlangs heb ik een release gedaan van het Brussels Jazz Orchestra, toch een gevestigde waarde. Zij hebben met rappers samengewerkt en mengen dus ook de genres. Het is leuk dat de muziek daardoor meer op de voorgrond treedt, want het is niet meer alleen te beluisteren in jazzclubs. Het is leuk om hen ook eens op Studio Brussel of Willy te horen.”
Soms lijkt het moeilijk om te zeggen wat jazz is en wat niet.
Inge: “Je moet de groepen ergens een label opplakken voor de streamingdiensten of de CD-bakjes, maar dat is eigenlijk passé. We proberen niet meer in die hokjes te denken, maar dat is niet altijd makkelijk. Soms vindt de pers muziek te poppy en niet jazzy genoeg. Het is altijd wel iets, maar ik vind het mooi dat muzikanten gewoon hun eigen ding doen. Dan zullen wij wel de media vinden waar ze een plekje krijgen.”
Is er dan nog een plaats voor de traditionele jazztrio’s ook?
Inge: “Zeker wel. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de groep GoGo Penguin. Die stonden op Pukkelpop en eigenlijk is dat een klassiek jazztrio – drums, piano en contrabas – maar die brengen wel een heel eigen sound. Er zijn er ook die het traditioneler houden, kijk maar naar Philip Catherine, een grote meneer in onze scene. Op het Brussels Jazz Festival in Flagey, dat online doorging dit jaar, speelde hij met Angelo Mustapha en Lionel Loueke. De muziek was traditioneler, maar het werd toch weer iets helemaal anders met een nieuw geluid. Dat zijn dingen die echt werken. En er zijn ook nog altijd de kleinere, intiemere clubs. Voor sommigen is dat net de ideale omgeving.”
Stel dat een jonge muzikant het nu wil maken in de jazzwereld. Hoe kan die dat aanpakken?
Inge: “Ik probeer muzikanten altijd een beetje te begeleiden. Ze moeten een goede visie hebben over waar ze naartoe willen en wat ze willen bereiken. Dan maken we een planning op om hen stap voor stap te begeleiden. Vorig jaar hebben we zo bijvoorbeeld de Q-some Big Band helpen introduceren. Zo’n formatie komt niet veel meer voor, maar als je een goede visie hebt, kan het werken. Het is natuurlijk belangrijk dat je je band samenstelt met mensen waarbij je je muzikaal goed voelt, maar soms moet je ook een beetje commercieel proberen te denken. Een bekendere naam betrekken helpt altijd en het is bijvoorbeeld ook goed om met een muzikant van de andere kant van de taalgrens te spelen. Die grens vormt jammer genoeg nog vaak een barrière.”
“Dan kan je ook proberen om showcases te spelen. Rond de Internationale Dag van de Jazz is er jaarlijks de grote beurs Jazzahead! in Bremen. Die werd twee jaar uitgesteld, en gaat nu digitaal door. Daar komt heel de wereld samen om showcases te spelen, dus als je daar kan optreden, voor al die boekers van festivals en grote zalen, voor de managers en vertegenwoordigers van platenlabels die er rondlopen, dan kan je snel opgepikt worden.”
Muziek als wijn
Inge: “We hebben er normaal elk jaar een Belgische stand. We organiseren dan een klassieke happy hour met Belgisch bier en dat werkt altijd! Dan komt iedereen onze richting uit en kunnen we onze artiesten extra promoten. Maar we organiseren samen met vi.be en Wallonie-Bruxelles Musiques bijvoorbeeld ook de Belgian Jazz Day, waarop journalisten en programmatoren vanuit het buitenland uitgenodigd zijn om onze scene te ontdekken. Er is ook altijd een Belgische dag in Parijs waarop we Belgische artiesten naar voren schuiven. Zo krijgen muzikanten een duwtje in de rug.”
Zo te horen kan het wel hard gaan?
Inge: “Ja, dat kan. Vaak is het hard werken en het is wel een klein wereldje, dus je moet je soms met de juiste mensen omringen. Maar als ik bijvoorbeeld iemand te horen krijg die beloftevol is, dan laat ik die ook aan anderen in de sector horen, zelfs als ik niet probeer om hen geboekt te krijgen. We praten veel met elkaar en wisselen veel uit, dus zo kan het wel als een lopend vuurtje gaan.”
Sommigen vinden jazz te moeilijk om naar te luisteren.
Inge: “Je moet er natuurlijk wel voor open staan. In het begin luisterde ik ook niet naar de meest zware of complexe jazzmuziek. Ik vergelijk het altijd met wijn. In het begin kies je voor lichte wijnen en als die goed smaken, evolueer je naar zwaardere en complexere wijnen. Die kan je leren appreciëren of je kan vinden dat die erg goed bij een bepaald gerecht past, ook als je die niet elke dag wil drinken. Met muziek is het hetzelfde. Soms ben ik ook niet in de stemming voor experimentele jazz.”
“Je kan ook niet iedereen bekoren en net dat vind ik zo leuk. Artiesten behouden hun eigenheid en blijven bij hun eigen sound. Die artiesten weten wat ze willen. Met zulke muzikanten werk ik het liefste samen op lange termijn. Je kan alleen maar de muziek laten horen en dan klikt het of niet. Ik zet de deurtjes open en zij moeten het waarmaken.”
Ontdek ook onze andere artikels over jazz:
Van jazz tot hiphop, ontdek de recente muziekgeschiedenis aan de hand van deze films
Band van de week: Glass Museum etaleert invloeden van jazz tot dance
Een beknopte geschiedenis van jazzmuziek, van Louis Armstrong tot Dans Dans
Je vindt ook jazz in onze Proximus VOD-catalogus, met onder andere het optreden 'VICE - Gent Jazz : EMY'. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online!
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Spinvis @ De Roma 23 December 2023
-
Dit zijn onze favoriete nummers van 2023
2023 was een jaar waarin alle muziekrecords sneuvelden. Concerttickets werden duurder, maar vlogen desondanks nog nooit zo snel de deur uit. Artiesten met meer internationale allure eisten hun plekje in de spotlights op tussen de Amerikaanse zwaargewichten. Vrouwelijke artiesten waren populairder dan ooit. Maar er werd bovenal heel veel goeie nieuwe muziek uitgebracht. Dit zijn enkele van onze favoriete nummers van het afgelopen jaar.