Het echte verhaal van de ‘Vrouw met de Fakkel’ van Columbia

Films | De vrouw met de fakkel van Columbia Pictures siert het witte doek al sinds de oprichting van het bedrijf in 1919. Haar identiteit is jarenlang een geheim geweest, tot Michael Deas in de jaren negentig de opdracht kreeg om een nieuw model voor de rol te zoeken.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Columbia Pictures, oorspronkelijk genaamd Cohn-Brandt-Cohn, werd in 1919 opgericht door twee broers, Harry en Jack Cohn, en hun partner Joe Brandt. Vandaag de dag is het een van de grootste productiebedrijven in Hollywood, maar dat was bij de start nog lang niet het geval. Vijf jaar na de oprichting in 1924 leidden de spanningen tussen de gebroeders Cohn ertoe dat Brandt zijn aandelen aan Harry verkocht, wat resulteerde in de oprichting van Columbia Pictures Corporation.
 
Het was in die jaren dat het bedrijf voor het eerst het ‘Vrouw met de Fakkel’-logo gebruikte, een imitatie van het Vrijheidsbeeld. Het mysterie van de identiteit van het eerste vrouwelijke model is nooit opgelost. In 1962 schreef actrice Bette Davis in haar autobiografische boek ‘The Lonely Life’ dat het model Claudia Dell was. In 1987 noemt People Magazine de naam Amelia Batchler en in 2001 schrijft de Chicago Sun Times de rol toe aan een zekere Jane Bartholomew. Maar gezien de vele variaties van het logo door de jaren heen kunnen alle gegeven namen geldig zijn.

Terug naar klassiek 

Het logo werd in de loop der jaren voortdurend herzien, tot 1989, toen Sony Pictures Entertainment de studio kocht en terug wilde keren naar een klassiekere versie van de ‘Vrouw met de Fakkel’. Michael Deas kreeg de opdracht om een model te vinden en een nieuw logo digitaal te schilderen.
 
De fotografe die deze laatste incarnatie van de ‘Vrouw met de Fakkel’ tot leven hielp brengen was Kathy Anderson. Kathy vertelde in 2016 dat ze goed bevriend was met Michael, dus de shoot van juli 1991 verliep vlot. Hij vroeg haar om te helpen bij het maken van referentiefoto's voor het schilderij. In een opwelling vroeg Michael ook aan Kathy's collega, Jenny Joseph, of ze model wilde staan voor de shoot.

Shooten bij het ontbijt
 
Bij gebrek aan tijd moesten de twee vriendinnen in Kathy Andersons appartement een geïmproviseerde fotostudio maken met een doek als achtergrond, een Chimera lichtbak en wat Dynalietflitsen. Michael Deas kwam iets later aan met croissants en toen gingen ze aan de slag.
 
In 2012 vertelde Jenny Joseph aan WWL-TV: “We kwamen samen tijdens het ontbijt, ze wikkelden een laken om me heen en ik hield gewoon een kleine bureaulamp vast.
 
25 jaar later is Kathy nog steeds even enthousiast wanneer ze Jenny op het scherm ziet. Als extra bonus vinden Kathy's kinderen haar deelname aan de filmgeschiedenis ook cool, "en dat gaat verder dan mama die gewoon een beetje cool is - beter dan dat kun je niet krijgen".

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top