Het allerbeste van filmcomponist Hans Zimmer

Films | Op 12 september vierde Hans Zimmer zijn zestigste verjaardag. Wij zetten tien meesterwerken van zijn hand op een rijtje.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Op 12 september vierde Hans Zimmer zijn zestigste verjaardag. De Duitser is een van de bekendste filmcomponisten van zijn generatie, die onvergetelijke soundtracks leverde voor onder andere Gladiator, The Da Vinci Code, The Dark Knight en Inception. Wij zetten tien meesterwerken van zijn hand op een rijtje.

Laat je meevoeren naar een andere wereld met de prachtige muziek van Hans Zimmer!

Rain Man

Hans Zimmer begon zijn carrière als filmcomponist in Londen en trad onder meer op als producent voor de bekroonde soundtrack van The Last Emperor. Regisseur Barry Levinson lokte hem in 1988 naar Hollywood om de muziek voor Rain Man te componeren.

De film met Dustin Hoffman en Tom Cruise werd een enorm succes en won maar liefst vier Oscars. Zimmer hield er meteen ook een Oscarnominatie aan over. Nochtans was hij oorspronkelijk zelf niet helemaal tevreden over de muziek, die opvalt door het gebruik van panfluit en didgeridoo op synthesizer.

De carrière van Zimmer was in elk geval gelanceerd: na Rain Man volgde onder andere Driving Miss Daisy, Days of Thunder en Thelma & Louise.

The Lion King

Nadat Disney zijn werk hoorde voor The Power of One, met Afrikaanse koren en drums, contacteerden ze Zimmer voor de soundtrack van hun nieuwste animatiefilm The Lion King (1994). Door zijn werk voor die volgens Zuid-Afrika 'subversieve' film mocht hij wel het land niet binnen en moesten de opnames met het koor opgenomen worden door Lebo M.

De meest bekende nummers op het album mogen dan al geschreven zijn door Elton John, de bijdrage van Hans Zimmer is minstens even mooi. Met een Oscar, Golden Globe en twee Grammy’s was de bekroning dan ook volledig terecht.

Meezingen met de mooiste Disney songs

The Rock

Zimmer richtte in Hollywood een eigen bedrijf op, Remote Control Productions, waar ook heel wat andere componisten onderdak vonden. Geregeld werkt hij ook samen met hen. Zo schreef hij samen met Nick Glennie-Smith de muziek voor The Rock (1996), een film van Michael Bay met Sean Connery en Nicolas Cage in de hoofdrollen, over een gijzeling op Alcatraz.

Fans van Expeditie Robinson zullen het hoofdthema, Hummell Gets the Rockets, zeker herkennen!

Gladiator

Na nieuwe Oscarnominaties voor The Preacher’s Wife, As Good as it Gets, The Prince of Egypt én The Thin Red Line eind jaren negentig, kreeg Zimmer de kans om muziek te maken voor een pak blockbusters. Zo werkte hij begin 2000 drie keer samen met regisseur Ridley Scott. Hun meest bekende samenwerking is zonder twijfel die voor Gladiator (2000), met de indrukwekkende stem van Lisa Gerrard.

De film met Russell Crowe speelt zich af in de Romeinse tijd en werd genomineerd voor maar liefst twaalf Oscars, waaronder die voor beste filmmuziek. Op de Golden Globes ging Hans Zimmer ook met het beeldje naar huis.

The Last Samurai

Een van zijn moeilijkste opdrachten was misschien wel die voor het historische oorlogsdrama The Last Samurai (2003), een film van Edward Zwick met Tom Cruise in de hoofdrol. De kennis van Hans Zimmer over Japanse muziek bleek erg beperkt en toen hij voor feedback naar Japan trok, moest hij nog heel wat bijschaven.  

Het resultaat mocht er uiteindelijk wel zijn: Zimmer kreeg er een nieuwe nominatie voor op de Golden Globes. Voor de muziek werd onder andere gebruik gemaakt van de shakuhachi (een Japanse fluit), het snaarinstrument koto en taiko drums.

Door zijn verbintenis met The Last Samurai moest Hans Zimmer wel de opdracht voor de eerste Pirates of the Caribbean aan zijn collega Klaus Badelt laten, die zich overigens uitstekend van zijn taak kweet. Voor de volgende Pirates films was het wel Zimmer die plaatsnam achter de schrijftafel.

The Da Vinci Code

Ook de langverwachte verfilming van Dan Browns bestseller The Da Vinci Code (2006) werd door Hans Zimmer naar een hoger niveau getild. Met een groot orkest en vele stemmen slaagde hij erin een dramatisch gevoel te creëren. In het nummer Chevaliers de Sangreal komt het 'ontdekkingsthema' sterk naar voor. Het leverde Zimmer een achtste nominatie op voor de Golden Globes.

Regisseur Ron Howard en hoofdrolspeler Tom Hanks werkten ook samen voor de sequels Angels & Demons en Inferno. Ook voor deze films stond Zimmer in voor de muziek.

The Dark Knight

Nadat hij eerder al samenwerkte met die andere topcomponist James Newton Howard voor Batman Begins, ging het duo ook samen aan de slag voor het vervolg uit 2008, The Dark Knight. Hun negen minuten durende compositie voor The Joker, is gebaseerd op slechts twee, dreigende noten. Het zet de acteerprestatie van Heath Ledger alleen maar meer in de verf! Het duo won er een Grammy voor. Op de Oscars werd de muziek gediskwalificeerd omdat er te veel componisten als auteur werden vermeld.

Voor de derde film van Christopher Nolan in zijn Batman-trilogie, The Dark Knight Rises (2012), trok Newton Howard zich terug uit het project.

Sherlock Holmes

De muziek van Sherlock Holmes (2009) is zo’n compositie die je al na vijf tellen herkent. De typische sound creëerde Hans Zimmer door een niet gestemde, oude piano te gebruiken, samen met een cimbalom, een banjo en krakende violen. Past perfect bij het personage dat Robert Downey Jr. zo meesterlijk neerzet in de film van Guy Ritchie! Het leverde Zimmer een achtste Oscarnominatie op.

In de sequel, Sherlock Holmes: A Game of Shadows, gebruikte Zimmer authentieke Roma zigeunermuziek na een zoektocht doorheen Europa, gespeeld door virtuose Roma muzikanten.

Inception

Na de eerste Batman films van Christopher Nolan, werd Hans Zimmer zowat zijn huiscomponist. Beide heren werkten intensief samen aan de muziek van Inception (2010), die simultaan met het filmen gemaakt werd. In de soundtrack herken je stukken van 'Non, je ne regrette rien' van Edith Piaf, wat past bij de nostalgische, droeve gevoelens van het hoofdpersonage, gespeeld door Leonardo DiCaprio.

Hans Zimmer won er een World Soundtrack Award voor en hield er ook nominaties aan over op de Oscars, Golden Globes en Grammy Awards.

Interstellar

Zijn voorlopig laatste Oscarnominatie kreeg hij voor de soundtrack van Interstellar (2014), alweer een film van Christopher Nolan, met Matthew McConaughey en Anne Hathaway in de hoofdrollen.

Ook deze keer was het componeren een wisselwerking tussen de regisseur en Zimmer, die in totaal twee jaar in beslag nam. Voor de opnames werd onder andere het orgel uit de Londense Temple Church gebruikt. Het concept van lucht en adem werd tot leven gewekt door houtblazers en door een koor op een ongebruikelijke manier te laten werken.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top