Muziekfestivals, sommigen kijken er al maanden op voorhand naar uit, anderen vinden er niks aan. Wat is de motivatie om een paar dagen lang in de bloedhete zon te gaan staan stinken of in de modder te pogoën? Welke muziek willen de festivalgangers horen? Over wat voor gedrag schamen ze zich achteraf rot? Wat zijn de pluspunten van zo’n festival, en de grootste ergernissen? Het jaarlijkse European Festival Market Report geeft een antwoord op die vragen. Wij hebben er de opvallendste conclusies uitgelicht.
Waarom gaat een mens naar zo’n festival? Vooreerst - weinig verrassend - voor de muziek, natuurlijk. Naast de groepen die komen optreden zijn ‘even ontsnappen uit de realiteit van alledag’ en ‘tijd doorbrengen met vrienden’ de voornaamste redenen om naar een muziekfestival te trekken.
De gemiddelde Europese festivalganger is een zesentwintigjarige alleenstaande man en heeft een jaarsalaris van 12 300 euro. Slechts een tiende van de festivalgangers is getrouwd. 22 % heeft kinderen.
De voordelen van festivals: alweer de muziek natuurlijk. Je kan een groot aantal groepen zien op een paar dagen tijd, en het is voor velen toch wel een ontspannend tijdverdrijf. Bij de minpunten met stip op één: de toiletten. We kennen ze allemaal wel: die plastieken bakken die amper proper te houden zijn, en waarvoor je ettelijke minuten in de file moet staan. Tof is anders, maar de meeste festivalgangers nemen het voor lief. Al moeten we hier wel een kanttekening maken: een aantal festivals - Rock Herk en Pinkpop bijvoorbeeld - bieden de gegadigden vaak een doorspoelbaar toilet aan. Ook de douches veroorzaken wel wat ergernis. En de ticketprijzen uiteraard.
Het volgende klinkt misschien een beetje vreemd, want de doorsnee burger weet dat de kans groot is dat een groene weide na een regenbui verandert in een modderige akker, maar toch is die modder ook één van de grootste ergernissen, gevolgd door regen. Vooraan, dichtbij het podium, lossen de organisatoren vaak één en ander op door een soort van matten op het gras te leggen.
De muziekvoorkeuren van de doorsnee festivalganger zijn, in volgorde van populariteit: rock, indie, pop, dance, reggae en metal. Hij of zij heeft gemiddeld negen concerten per jaar op het programma staan.
Er was in het verleden heel wat te doen over het bier op de festivals, want het zou minder alcohol bevatten dan een gewoon pilsje. 67 % is van mening dat de drank te duur is op festivals. Ook het (meestal vettige) eten krijgt het predikaat ‘te duur’, ook al houden de meeste muziekliefhebbers wel van de smaak. Het populairste voedsel is pizza. De gemiddelde festivalganger geeft per dag 24 euro uit aan alcohol en 18,76 euro aan eten.
Naar een festival gaan kost de doorsnee muziekliefhebber 119,04 euro (met ticket). 26 procent stelt zichzelf tot doel om binnen een bepaald budget te blijven, maar bijna niemand kan dat volhouden. Vooral affiches langs de weg, advertenties op Facebook en in magazines en kranten houden mensen op de hoogte van festivals.
Wat doe je zoal op een festival? De meeste mensen luisteren er uiteraard naar een streepje muziek. Verder populair: drinken, eten en praten. 22 % waagt zich aan druggebruik en een klein percentage zuipt zich laveloos. De laatste jaren is naar YouTube of Facebook surfen met een smartphone uiteraard één van de populairste bezigheden. 91 % van de festivalbezoekers bezit dan ook een smartphone, en negen op honderd muziekliefhebbers neemt zelfs speciaal een goedkoper toestel mee naar het festival. Eén vierde van het smartphonende festivalvolk post in een enthousiaste bui een dronken, naakte of andere beschamende foto van zichzelf waar ze later spijt van krijgen.
Qua verblijfsmogelijkheden scoort de camping het best. Daarna komen hotels, kampeerwagens en glampings (een wat chiquere naam voor een VIP-camping). Niet minder dan 11 % laat zijn of haar tent gewoon achter in plaats van ze af te breken en terug mee naar huis te nemen.
Last but not least: wat valt er zoal te verbeteren op de weide? Wel, de mogelijkheid om te betalen met een kaart scoort hoog, evenals een ruimere keuze aan bieren en wijnen en gratis wi-fi.