10 reclamespots die de eeuwigheid doorstaan

Films | De reclameblokken op televisie zijn een noodzakelijk kwaad, op enkele uitzonderingen na. Toegegeven, je moet lang zoeken om er echte pareltjes tussenuit te vissen, maar ze zijn er wel.

Door

Deel dit nieuws

De reclameblokken op televisie zijn een noodzakelijk kwaad, op enkele uitzonderingen na. Toegegeven, je moet lang zoeken om er echte pareltjes tussenuit te vissen, maar ze zijn er wel. Jean-Claude Van Damme zorgde een tijdje geleden voor een korte internethype toen hij in spreidstand tussen twee Volvo-vrachtwagens te zien was. Eindbaas!

Kakelen

Wie het tegenwoordig over kippen in een reclamespot heeft, denkt meteen aan het Duitse automerk Mercedes. Het merk produceerde een heerlijke spot om uitgerekend een kurkdroog product als de Mercedes-Benz Intelligent Drive te promoten.

Babypraat

De Evian-baby's zijn al een tijdje een begrip en deze clip doet geen afbreuk aan die reputatie. Integendeel zelfs: het was weer dikke win! De makers scoren een extra twee punten omdat ze 'Hotstepper' van Ini Kamoze van onder het stof gehaald hebben.

Zacht kantje

Wat is er nodig om een stoere motard te veranderen in een knuffelende, zakdoek uitlenende en bezorgde beer van een vent? Veel minder dan je zou denken, zo bewijst deze clip.

Tot leven brengen

Suikerklontjes verkopen is zoiets als een reep chocolade of waspoeder aan de man brengen. Al jarenlang gebeurt dat op krak dezelfde manier. Tot Tiense Suiker besliste om het om een andere boeg te gooien en de suikerklontjes een 'gezicht' te geven.

Levens redden

In Nieuw-Zeeland weten ze hoe ze iemand keihard met de neus op de feiten moeten drukken. Om hardrijden tegen te gaan, lieten ze twee chauffeurs aan het woord tijdens een bevreemdende promospot. Vooral de laatste seconden zijn niet gelachen...

Afzien in de natuur

Een halve minuut lang heb je alles behalve zin om naar de dichtsbijzijnde garage te spurten, tot Smart met de clue aan komt draven. Een wagen komt pas tot zijn recht in de juiste omgeving, in dit geval een drukke grootstad. Boodschap begrepen.

Geadopteerd

Als je na de zoektocht van Saroo Brierley naar zijn roots nog altijd geen zakdoek hebt bovengehaald, is er ofwel iets mis met je traanklieren of je hebt niet goed opgelet. Google slaat met het drie minuten durende filmpje de nagel op de kop, en maakt tussendoor nog reclame voor Google Earth ook. Briljant noemen we zoiets.

Sprookje

De maand december wordt gekenmerkt door zeemzoete reclamespots die barsten van de klassieke kerstelementen. De Britse supermarktketen John Lewis pakte het dit jaar net ietsje anders aan en koos voor een sprookje over een beer en een haas. Lily Allen's cover van 'Somewhere Only We Know' (origineel van Keane) kon niet beter gekozen zijn.

Verborgen camera

Hoezo, reclame? We plaatsen enkele verborgen camera's op de juiste plaatsen, vermommen de professionele racer Jeff Gordon en laten hem een nietsvermoedende autoverkoper beet nemen. Allemaal in de naam van Pepsi Max blijkbaar. De reacties van het slachtoffer zijn hilarisch, precies waar Pepsi op hoopte.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top