Artiest van de week: de delicate kamerpop van Marble Sounds streelt de trommelvliezen
Door Pickx
![Pieter Van Dessel](https://cdn-mds.pickx.be/NewsFolder/w-320_h-213_smart-1/marblesounds_horizontaal_20221007151818.jpg)
Deel dit nieuws
De indieband Marble Sounds werd in 2007 geboren. Stichter Pieter Van Dessel nam toen een eerste EP op onder de naam Marble Sounds, die prompt in de playlist van Radio 1 en Studio Brussel belandde. In 2010 verscheen een eerste langspeler, ‘Nice Is Good’ gedoopt. De recensies waren lovend, en sindsdien is de band een household name in het Belgische muzieklandschap. Niet de allergrootste naam – de indiezijpaadjes zijn niet altijd even toegankelijk en radiovriendelijk – maar wel een vaste waarde in het circuit.
Feeërieke sound
Een constante in het oeuvre van Marble Sounds is de feeërieke sound. Voorbeelden te over op de nieuwste worp: zo drijft ‘Never Leave My Heart’ op een meeslepende piano en Van Dessels fluweelzachte vocalen, die je als een warm deken omhelzen. De sfeer doet denken aan Sufjan Stevens en Damien Jurado. ‘Quiet’ volgt dezelfde succesformule, met enkele strijkers die extra weemoed aanleveren. De song stak de grenzen over en belandde in de playlist van de Franse radiozender FIP. Ook zal de track binnenkort te horen zijn in het derde seizoen van de bekende tv- en Netflixserie ‘Undercover’.
Op de opvolger van ‘The Advice to Travel Light’ uit 2018 zingt Van Dessel over zijn vrouw (‘Jacket’), het klimaat (‘A Drop In The Bucket’), regeneratie (‘Axolotl’), een liefdesbreuk (‘The Ever After’), leven op je eigen tempo (‘Quiet’) en het soort tegenslagen dat later nog sterke verhalen zal opleveren (‘Soon It’ll Make Us Laugh’).
Schuwt het experiment niet
Marble Sounds heeft het lef om met zijn muzikaal kleurenpallet niet enkel braaf binnen de vertrouwde lijntjes te kleuren, maar de schildersezel soms ook te neer te planten in andere muzikale landschappen. Zo gaat het de experimentele toer op in ‘Axolotl’, een semi-elektronische indieparel, met een bevreemdende maar fascinerende ondertoon. Air meets Bon Iver meets Jóhann Jóhannsson. Op het weelderige ‘Soon It'll Make Us Laugh’ zingt een Bulgaars koor mee en hoor je zelfs Van Dessels jonge dochters.
Samen met coproducer David Poltrock plaatste Van Dessel drie piano’s op een podium: een vleugelpiano, een zelfspelende vleugelpiano en een zelfspelende buffetpiano, beide aangestuurd via laptop. “Door vooraf de essentie van het geluid te bepalen, is dit muzikaal het meest homogene album van Marble Sounds geworden, een echte pláát, en geen verzameling songs”, vindt Van Dessel, die het album zelf producete. Qua experiment met piano komt geen enkele Belgische naam dichter in de buurt van Nils Frahm als Marble Sounds – een gegeven dat de Belgische scene nu al een dik decennium verrijkt.
Marble Sounds gaat in november optreden in de mooiste zalen van De Lage Landen, o.a. De Roma, AB, Cactus, Het Depot, Casino, TivoliVredenburg en Handelsbeurs.
Lees meer over Muziek
-
Sfeer @ Tomorrowland 2024, Boom
-
Sfeer @ Tomorrowland 2024, Boom
-
Xavier Rudd @ OLT Rivierenhof 23 July 2024
-
Roufaida @ OLT Rivierenhof 23 July 2024
-
David Numwami @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Charlotte Cardin @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Hoshi @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Eddy de Pretto @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Louise Attaque @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Glauque @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Noé Preszow @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Sfeer @ Tomorrowland 2024, Boom
-
Morgan @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Sfeer @ Tomorrowland 2024, Boom
-
Témé Tan @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Témé Tan @ Spa Francofolies 2024, Spa
-
Therapy @ Rock Herk 2024, Herk De Stad
-
Early Life Forms @ Gent Jazz, Gent
-
Brutus @ Rock Herk 2024, Herk De Stad
-
The Afghan Whigs @ Rock Herk 2024, Herk De Stad